Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29479
Title: | การวิเคระห์ตัวประกอบของประสิทธิภาพการสอน ของครูคณิตศาสตร์โรงเรียนมัธยมศึกษา ในกรุงเทพมหานคร ตามการประเมินโดยตนเองและนักเรียน |
Other Titles: | Factor analysis of mathematics teachers' teaching efficiencies in secondary schools in Bangkok Metropolis as evaluated by themselves and students |
Authors: | ภัทรา จินดาศรี |
Advisors: | ประคอง กรรณสูต ดิเรก ศรีสุโข |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2530 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาตัวประกอบของประสิทธิภาพการสอนของครูคณิตศาสตร์ในโรงเรียนมัธยมศึกษา ตามการประเมินของครูคณิตศาสตร์และนักเรียน โดยสุ่มกลุ่มตัวอย่างประชากรในการวิจัย 2 กลุ่ม คือ ครูคณิตศาสตร์ 587 คน และนักเรียน 788 คน ในกรุงเทพมหานคร เก็บรวบรวมข้อมูลโดยให้ผู้ตอบ ประเมินลักษณะที่สัมพันธ์กับประสิทธิภาพการสอนของครูคณิตศาสตร์ในลักษณะมาตรการประมาณค่า จำนวน 93 ข้อ การวิเคราะห์ข้อมูลในแต่ละกลุ่มตัวอย่างใช้วิธีการคำนวณ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานของแต่ละตัวแปร และวิเคราะห์ตัวประกอบแบบอัลฟา และหมุนแกนตัวประกอบแบบออโธกอนอลด้วยวิธีแวริแมกซ์ โดยใช้คอมพิวเตอร์โปรแกรม SPSS-X ข้อค้นพบสำคัญของการวิจัย 1. ครูคณิตศาสตร์และนักเรียนประเมินว่า ลักษณะที่จะส่งเสริมประสิทธิภาพการสอนของครูคณิตศาสตร์ที่อยู่ในระดับสำคัญมาก ที่สำคัญได้แก่ มีความรักและชอบสอนวิชาคณิตศาสตร์ มีความสนใจในวิชาคณิตศาสตร์ มีความรับผิดชอบต่อหน้าที่ของตน เป็นผู้มีเหตุผล มีความกระตือรือร้นในการสอน เตรียมการสอนเป็นอย่างดี มีความเชื่อมั่นในตนเอง มีความรู้ในเนื้อหาวิชาคณิตศาสตร์ที่จะทำการสอนอย่างลึกซึ่ง และมีประสบการณ์ในการสอนคณิตศาสตร์ 2. ตัวประกอบของประสิทธิภาพการสอนของครูคณิตศาสตร์ตามการประเมินของครูคณิตศาสตร์และนักเรียน มีจำนวน 14 และ 16 ตัวประกอบ ตามลำดับตัวประกอบที่มีความสำคัญเป็นอันดับแรกในการประเมินประสิทธิภาพการสอนของครูคณิตศาสตร์ของทั้ง 2 กลุ่มตัวอย่าง คือ ตัวประกอบด้านวิชาการและการดำเนินการสอน และตัวประกอบของประสิทธิภาพการสอนของครูคณิตศาสตร์ที่ร่วมกันในทุกกลุ่มตัวอย่างมี 10 ตัวประกอบ คือ (1) ตัวประกอบด้านวิชาการและการดำเนินการสอน (2) ตัวประกอบด้านบุคลิกภาพของครู (3) ตัวประกอบด้านความรู้ในวิชาครู (4) ตัวประกอบด้านความสัมพันธ์ระหว่างครูและนักเรียน (5) ตัวประกอบด้านเจตคติต่อวิชาคณิตศาสตร์ (6) ตัวประกอบด้านเทคนิคการสอน (7) ตัวประกอบด้านการประเมินผลงาน (8) ตัวประกอบด้านคุณสมบัติของครู (9) ตัวประกอบด้านสถานภาพส่วนตัว และ (10) ตัวประกอบด้านบรรยากาศในการเรียนการสอน |
Other Abstract: | This research was designed to study the factors of the characteristics that related to Teaching Efficiencies of the Mathematics Teachers in Secondary Schools as evaluated by themselves and students. The samples of 387 mathematics teachers and 788 students in Bangkok Metropolis were employed in the study. A questionnaire that consisted of 93 items covered 6 areas of the characteristics of mathematics teachers were used to collect data. The data were analyzed by the computer program SP3S-X. The Arithmetic means and standard deviations for each item were computed. Factor analysis method was also used to find the factors underlie the variables by the Alpha Factoring Method with Varimax Rotation Method. The finding were as follows: 1. Mathematics teachers and students perceived that the characteristics that highly related to secondary school mathematics teacher efficiencies were: having love and liking to teach the mathematics subject, interested in the mathematics subject, responsibility for the duties, being reasonable man, enthusiastically in teaching, good preparation for lesson plan, self- confidence, having advanced knowledge in the mathematics subject and have gained experience in teaching the mathematics subject. 2. The number of significant factors as evaluated by mathematics teachers and students, were 14 and 16 respectively. The most important factor evaluated by mathematics teachers and students was the same. It was the factor of Academic and Instruction Process. The ten common factor were: (1) The factor of Academic and Instruction Process (2) The factor of Personality (3) The factor of Knowledge in the teaching subject (4) The factor of Relation between teacher and student (5)The factor of Attitude toward the Mathematics subject (6) The factor of Teaching Techniques (7) The factor of Assigned Work Evaluation (8) The factor of Property of Teacher (9) The factor of Teacher Status (10) The factor of Climate in Learning and Teaching. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิจัยการศึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29479 |
ISBN: | 9745676888 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Patra_ji_front.pdf | 7 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Patra_ji_ch1.pdf | 5 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Patra_ji_ch2.pdf | 14.51 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Patra_ji_ch3.pdf | 5.18 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Patra_ji_ch4.pdf | 23.12 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Patra_ji_ch5.pdf | 6.01 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Patra_ji_back.pdf | 13.77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.