Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29489
Title: การขนส่งทางอากาศ : ความรับผิดของผู้ขนส่งทางอากาศ ในการรับขนคนโดยสาร
Other Titles: Air transport : liability of carrier for carriage of passenger
Authors: ภัทรพร อรรถาพิช
Advisors: วิจิตร วายุรกุล
สำเรียง เมฆเกรียงไกร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การขนส่งทางอากาศในปัจจุบันนี้มีบทบาทเพิ่มสูงขึ้น, เนื่องมาจากความก้าวหน้าทางวิทยาการ ที่สามารถสร้างอากาศยานซึ่งรับน้ำหนักบรรทุกได้มากและบินเป็นระยะทางไกล ๆ ได้, ทำให้การขนส่งทางอากาศขยายวงกว้างขึ้น, โดยเหตุนี้, ประเทศต่าง ๆ ในโลกจึงหันมาร่วมมือกันวางกฎเกณฑ์เกี่ยวกับการขนส่งทางอากาศระหว่างประ เทศขึ้น, เพื่อให้มีลักษณะเป็นสากล, และเป็นที่ยอมรับกันในหมู่ประเทศ ผู้เป็นเจ้าของและประกอบธุรกิจในการเดินอากาศ. แต่สำหรับประ เทศไทยนั้นยังไม่ปรากฏว่ามีบทบัญญัติแห่งกฎหมายใดบัญญัติถึงกรณีความรับผิดของการขนส่งทางอากาศไว้. ไม่ว่าจะเป็นภายในประ เทศหรือระหว่างประเทศ. จึงเป็นปัญหาให้ต้องพิจารณาอยู่เสมอว่า, เมื่อมีคดีเกี่ยวกับความรับผิดในการขนส่งทางอากาศ เกิดขึ้น, จะใช้กฎหมายใดมาบังคับแก่คดี. วิทยานิพนธ์ฉบับนี้, ผู้เขียนได้ทำการค้นคว้าเพื่อตอบปัญหาที่ว่า, เมื่อกรณีมีความรับผิดในการขนส่งทางอากาศเกิดขึ้น, ไม่ว่าจะเป็นการขนส่งทางอากาศภายในประเทศ, หรือการขนส่งทางอากาศระหว่างประเทศก็ตาม, จะใช้กฎหมายใดบังคับแก่คดี. โดยแยกการค้นคว้าออกเป็นสองภาค, ในภาคแรก,เป็นการศึกษาปัญหาในส่วนที่เกี่ยวกับกฎหมายทางสารบัญญัติ, ส่วนในภาคที่สอง, เป็นการศึกษาปัญหาในส่วนที่เป็นกฎหมายวิธีสบัญญัติ, และนำเสนอตัวอย่างที่เกี่ยวข้อง, เพื่อศึกษาเทียบเคียง, พร้อมทั้งได้สรุปและเสนอแนะแนวทางที่ควรจะ เป็นไปในการแก้ปัญหาดังกล่าวด้วย.
Other Abstract: Air Transport has increased its role and importance in the transportation industry rapidly. Thanks for the advance technology that; makes possible an aircraft that carrier higher payload over a longer range. As a result, air transport now extends from domestic circle to include that of international. Many countries who own and operate international airlines have put together their effort in order to establish the generally accepted rules and regulations for air transport among themselves. Thailand however, has got no regulations in respect of liability of air carrier, either for domestic or international. Therefore, problems always arise whenever there is such a case and decision has to be made on which kind of law should be executed. In this thesis, the author has conducted a research which is steered to discover the most appropriate law to be executed in the liability case of both domestic and international air transport. Research is divided into two parts, substantive law and procedure law both are accompanied by relevant case studies and analysis conclusion and recommendation for guideline which should be followed to resolve the problems are presented.
Description: วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: นิติศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิติศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29489
ISBN: 9745698385
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Patraporn_at_front.pdf4.63 MBAdobe PDFView/Open
Patraporn_at_ch0.pdf15.6 MBAdobe PDFView/Open
Patraporn_at_ch1.pdf51.02 MBAdobe PDFView/Open
Patraporn_at_ch2.pdf31.82 MBAdobe PDFView/Open
Patraporn_at_back.pdf42.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.