Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29521
Title: | การวิเคราะห์อายุความล้าของวัสดุเหล็กเพลาขาวภายใต้ภาระเกินพิกัด ซึ่งกระทำเป็นคาบ |
Other Titles: | Analysis of fatigue life of cold-finished steel bars under periodic overloading |
Authors: | ยุทธนา เจริญวงศ์ |
Advisors: | ก่อเกียรติ บุญชูกุศล |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2538 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีจุดประสงค์เพื่อ ศึกษาถึงผลของภาระเกินพิกัดซึ่งกระทำเป็นคาบที่มีต่อวัสดุเหล็กเพลาขาว โดยการทดสอบ และวิเคราะห์จากหลักการของกลศาสตร์การแตกหักเชิงเส้น การทดสอบแบ่งออกเป็น 3 ส่วนดังนี้ 1) ทำการทดสอบ Fracture toughness (K Subscript IC) ของวัสดุเหล็กเพลาขาว 2) ทำการทดสอบอัตราการเติบโตของรอยร้าวภายใต้ภาระเปลี่ยนแปลงซึ่งมี amplitude คงที่ 3) ทำการทดสอบอัตราการเติบโตของรอยร้าวภายใต้ภาระเกินพิกัดกระทำเป็นคาบ ผลการทดสอบได้แสดงให้เห็นว่า เมื่อวัสดุเหล็กเพลาขาวถูกกระทำด้วยภาระเกินพิกัดซึ่งเกิดขึ้นเป็นคาบ อายุความล้าของวัสดุจะเพิ่มขึ้น การที่รอยร้าวมีอัตราการเติบโตที่ช้าลงภายหลังการเกิดภาระเกินพิกัดนั้นเนื่องมาจาก การเกิด plastic zone ซึ่งมีขนาดโตกว่าภายใต้ภาระปกติ และเมื่อวัสดุมีการคืนตัวก็จะทำให้เกิด residual stress ที่เป็นความเค้นกดขึ้นบริเวณรอบรอยร้าวของวัสดุ |
Other Abstract: | The objective of this thesis is to study the fatigue life of cold finished steel bars under periodic overloading by experiment and by analysis using the linear elastic fracture mechanics approach. The experiment has been done in 3 phases: 1) testing fracture toughness of cold-finished steel bars; 2) testing crack growth rate under constant amplitude cyclic loading; 3) testing crack growth rate under periodic overloading. The result of the experiment showed that if cold-finished steel bars were periodically overloaded, fatigue life the material was increased. The cause of crack growth rate retardation is the larger plastic zone developed in the material when overloading occurs. When the material was unloaded, the plastic zone was compressed by the elastic zone, and compressive residual stress was developed around the crack in the material. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2538 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมเครื่องกล |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29521 |
ISBN: | 9746319949 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Yuthana_ch_front.pdf | 4.77 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Yuthana_ch_ch1.pdf | 4.83 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Yuthana_ch_ch2.pdf | 12.3 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Yuthana_ch_ch3.pdf | 6.49 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Yuthana_ch_ch4.pdf | 19.53 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Yuthana_ch_ch5.pdf | 9.31 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Yuthana_ch_back.pdf | 100.18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.