Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29523
Title: | การเลี้ยวเบนของอิเล็กตรอนผ่านฟิล์มบาง |
Other Titles: | Electron diffraction through thin films |
Authors: | ยุทธ แม้นพิมพ์ |
Advisors: | ภิยโย ปันยารชุน |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2533 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ได้สร้างเครื่องมือสาธิตการเลี้ยวเบนของอิเล็กตรอนผ่านแผ่นทองคำเปลว โดยใช้ปืนอิเล็กตรอนจากภาพโทรทัศน์ขาว-ดำ เมื่อเร่งอิเล็กตรอนให้มีพลังงานจลน์สูงสุด 17.6 กิโล อิเล็กตรอนโวลท์ สามารถเห็นภาพการเลี้ยวเบน เป็นวงสว่าง 2 วง มีจุดศูนย์กลางร่วมกับลำของอิเล็กตรอนที่ไม่ได้หักเหบนจอภาพผ่านแผ่นทองคำเปลว ภาพการเลี้ยวเบนจากเครื่องมือที่สร้างขึ้นสามารถเห็นได้ชัดเจนในระยะประมาณ 5 ฟุต ในห้องมืด |
Other Abstract: | An apparatus for demonstrating electron diffraction through a thin film of gold has been constructed using the electron gun from a black and white television tube. At 17.6 keV electron energy, a pattern of concentric diffraction rings around the undiffracted electron beam can be located on the screen of the vacuum tube after passing through a thin film of gold. The two intense rings can be clearly observed at a distance of five feet in a dark room. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533 |
Degree Name: | วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | ฟิสิกส์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29523 |
ISBN: | 9745777897 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Yut_ma_front.pdf | 5.76 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Yut_ma_ch1.pdf | 3 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Yut_ma_ch2.pdf | 14.48 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Yut_ma_ch3.pdf | 10.73 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Yut_ma_ch4.pdf | 5.42 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Yut_ma_back.pdf | 6.72 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.