Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29613
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปานตา ใช้เทียมวงศ์
dc.contributor.authorพัชรี วรจรัสรังสี
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
dc.date.accessioned2013-03-11T05:45:40Z
dc.date.available2013-03-11T05:45:40Z
dc.date.issued2534
dc.identifier.isbn9745786527
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29613
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2534en
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อสร้างและหาประสิทธิภาพของชุดการสอนที่ใช้ในห้อง เรียนแบบศูนย์การ เรียน รวมทั้งศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน กลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต หน่วย "แผ่นดินของเรา" ของนัก เรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่เรียนแบบศูนย์การเรียน โดยแยกเป็น 3 เรื่อง ดังนี้ เรื่องที่ 1 ประเทศไทย ที่ตั้ง อาณาเขต ขนาดและภูมิอากาศ เรื่องที่ 2 ภูมิประเทศ เรื่องที่ 3 พลเมืองและการปกครอง และศึกษาความคิดเห็นของนักเรียน เกี่ยวกับการเรียนแบบศูนย์การ เรียน ตัวอย่างประชากร เป็นนัก เรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ปีการศึกษา 2533 ของโรงเรียนสาธิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ฝ่ายประถม จำนวน 40 คน การวิจัยครั้งนี้ผู้วิจัยให้กลุ่มทดลองเรียนแบบศูนย์การเรียน โดยใช้ชุดการสอนซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้น ส่วนกลุ่มควบคุมเรียนในห้องเรียนปกติ ผลการวิจัยสรุปได้ว่า ชุดการสอนทั้ง 3 ชุดมีประสิทธิภาพอยู่ในเกณฑ์ยอมรับคือ89.90/88.75 และ 94.15/88.00 และ 94.40/91.00 ตามลำดับ ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนแบบศูนย์การเรียนจากการทดสอบค่าที (t-test) พบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนัก เรียนที่เรียนด้วยชุดการสอน ในห้องเรียนแบบศูนย์การเรียน เรื่องเกี่ยวกับประเทศไทย ที่ตั้ง อาณาเขต ขนาด และภูมิอากาศ และ เรื่องภูมิประ เทศ สูงกว่านักเรียนที่เรียนในห้องเรียนปกติ แต่ไม่แตกต่างกันในการเรียนด้วยชุดการสอน เรื่องพลเมืองและการปกครอง จากการศึกษาความคิดเห็นของนัก เรียนเกี่ยวกับการ เรียนแบบศูนย์การเรียน นักเรียน ร้อยละ 77.50 มีความเห็นว่า การเรียนแบบศูนย์การเรียนทำให้นักเรียนเกิดความสนุกสนาน ในระดับมากที่สุด
dc.description.abstractalternativeThe purposes of this study were to construct the instructional learning packages to use in learning center classroom, to test the efficiency of these packages and to study the learning achievement in Life Experiences Area, "Our Country" unit, of Prathom Suksa three students. The instructional packages consist of three topics, 1. Thailand: location, boundary, size and climate, 2. geography and 3. Population and government. The sample are 40 Prathom Suksa three students of Chulalongkom University Demonstration School (Elementary), academic year 1991. Their attitude toward the studying in the learning center classroom had also been asked. The experimental group were taught in the learning center classroom, using instructional packages and the controlled group was taught the same unit through ordinary classroom instruction, both by the researcher herself. The result can be concluded that the three sets of instructional packages gained the acceptable level, each yielding the results of 89.90 89.90/88.75, 94.15/88.00 and 94.40/91.00 respectively. In comparison of the average points of the students in the learning center classroom by using t-test, it was found that for the topic concerning Thailand: location, boundary size and climate and geography, the learning achievement of the students in the experimental group have the average score higher than the controlled group. But for the topic concerning population and government, however the achievement score of both group was found no different^ In regard to the students' attitude, it was found that 77.50 percent of the sample had the opinion that learning in the learning center was fun at the most satisfactory level.
dc.format.extent4043947 bytes
dc.format.extent5392789 bytes
dc.format.extent19646383 bytes
dc.format.extent3800562 bytes
dc.format.extent3271770 bytes
dc.format.extent4182719 bytes
dc.format.extent47900210 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน กลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต หน่วย "แผ่นดินของเรา" ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 ที่เรียนแบบศูนย์การเรียนen
dc.title.alternativeLearning achievement in life experiences area, "Our Country" unit of phathom suksa three students studying in learning centeren
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineประถมศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Patcharee_vo_front.pdf3.95 MBAdobe PDFView/Open
Patcharee_vo_ch1.pdf5.27 MBAdobe PDFView/Open
Patcharee_vo_ch2.pdf19.19 MBAdobe PDFView/Open
Patcharee_vo_ch3.pdf3.71 MBAdobe PDFView/Open
Patcharee_vo_ch4.pdf3.2 MBAdobe PDFView/Open
Patcharee_vo_ch5.pdf4.08 MBAdobe PDFView/Open
Patcharee_vo_back.pdf46.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.