Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29777
Title: การจัดกิจกรรมที่สร้างเสริมความสนใจทางคณิตศาสตร์ของนักเรียน ระดับมัธยมศึกษาตอนต้น กรุงเทพมหานคร
Other Titles: The organization of activities in encouraging mathematics interest of students at the lower secondary education level, Bangkok metropolis
Authors: ยศ รุ่งเรืองวานิช
Advisors: พร้อมพรรณ อุดมสิน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมาย เพื่อศึกษาสภาพการจัดกิจกรรมที่สร้างเสริมความสนใจทาง คณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้น และ เพื่อศึกษาความสนใจต่อกิจกรรมที่สร้างเสริมความสนใจ ทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้น เครื่องมือที่ใช้คือแบบสำรวจสภาพการจัดกิจกรรมที่สร้างเสริมความสนใจทางคณิตศาสตร์ ซึ่ง หัวหน้าหมวดวิชาคณิตศาสตร์ 103 คน ในโรงเรียนมัธยมศึกษาตอนต้นเป็นผู้ตอบ และแบบสอบถามความสนใจต่อกิจกรรมที่สร้างเสริมความสนใจทางคณิตศาสตร์ ซึ่งนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ปีการศึกษา 2531 สังกัดกรมสามัญศึกษา กรุงเทพมหานคร จำนวน 1 ,208 คน เป็นผู้ตอบแบบสอบถามข้อมูลที่ได้วิเคราะห์โดย หาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1. สภาพการจัดกิจกรรมที่สร้างเสริมความสนใจทางคณิตศาสตร์ในห้องเรียนนั้น โรงเรียบ ส่วนใหญ่จัดขึ้นโดยมีจุดประสงค์ เพื่อสร้างเสริมความสนใจทางคณิตศาสตร์ ครูผู้สอนร่วมกันดำเนินการโดยวางแผนและกำหนดกิจกรรมล่วงหน้าตลอดภาคการศึกษา กิจกรรมที่มีจำนวนโรงเรียนจัดมากที่สุดคือ การเล่นเกมหรือแข่งขันเกมทางคณิตศาสตร์ ส่วนสภาพการจัดกิจกรรมที่สร้างเสริมความสนใจทาง คณิตศาสตร์นอกห้องเรียนนั้น โรงเรียนส่วนใหญ่จัดในลักษณะของชุมนุมคณิตศาสตร์ โดยมีจุดประสงค์เพื่อสร้างเสริมความสนใจทางคณิตศาสตร์ ดำเนินการโดยครูที่ปรึกษาชุมนุมคณิตศาสตร์และหัวหน้าหมวดวิชา คณิตศาสตร์โดยประชุมวางแผนและจัดทำ เป็นโครงการล่วงหน้าไว้ตลอดปี กิจกรรมที่มีจำนวนโรงเรียนจัด มากที่สุดคือ ประเภทกิจกรรมที่ส่งเสริมวิชาการ ได้แก่กิจกรรมจัดทำอุปกรณ์คณิตศาสตร์ 2. กิจกรรมที่สร้างเสริมความสนใจทางคณิตศาสตร์ที่นักเรียนสนใจอยู่ในระดับมากคือ การเล่น เกมหรือแข่งขัน เกมทางคณิตศาสตร์ การสาธิตวิธีการหาสูตรต่างๆ และการศึกษานอกสถานที่
Other Abstract: The purposes of this study were to study the state of activity organization in encouraging mathematics interest for lower secondary schools and to investigate the students' interest toward the encouraging mathematics interest activities. The instruments were The state of Activity Organization in Encouraging Mathematics Survey and the questionnaires concerning the students1 interest toward the encouraging mathematics interest activities which, were administered to 103 head of mathematics staffs and 1,208 lower secondary school students in academic year of 1988 from schools under the jurisdiction of The General Education Department, Bangkok Metropolis respectively. The collected data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean and standard deviation. The results of the research indicated that : 1. The state of activity organization to encouraging mathematics interest inside classrooms of most schools was aimed to encourage mathematics interest. The teachers joined to arrange the activities by pre-planning and setting the activities for the whole academic semester. Most schools' activities arranged were mathematics games or competitive mathematics games. The state of activity organization to encouraging mathematics outside classrooms of most schools was arranged as the school mathematics club, and aimed to encourage mathematics interest. The school mathematics club1ร consultants and the head of mathematics staffs annually pre-planned and arranged the activity project. The activities which schools arranged the most was a type of increased mathematics knowledges' activity such as construction mathematics materials. 2. The encouraging mathematics interest activities that the students agreed at the high level were mathematics games or competitive mathematics games, demonstration for deriving formula and fieldtrips.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29777
ISBN: 9745762415
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yos_ru_front.pdf10.75 MBAdobe PDFView/Open
Yos_ru_ch1.pdf5.81 MBAdobe PDFView/Open
Yos_ru_ch2.pdf32.5 MBAdobe PDFView/Open
Yos_ru_ch3.pdf6.92 MBAdobe PDFView/Open
Yos_ru_ch4.pdf33.42 MBAdobe PDFView/Open
Yos_ru_ch5.pdf13.5 MBAdobe PDFView/Open
Yos_ru_back.pdf39.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.