Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29905
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ชุมพร ยงกิตติกุล | - |
dc.contributor.advisor | สมโภชน์ เอี่ยมสุภาษิต | - |
dc.contributor.advisor | จินตนา ยูนิพันธุ์ | - |
dc.contributor.author | ทัศนีย์ นนทะสร | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2013-03-17T15:06:14Z | - |
dc.date.available | 2013-03-17T15:06:14Z | - |
dc.date.issued | 2533 | - |
dc.identifier.isbn | 9745775851 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/29905 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533 | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิธีการพัฒนาพฤติกรรมการช่วยเหลือทางการพยาบาลที่จัดให้กับนักศึกษาพยาบาล ตามแนวทฤษฎีปัญญาทางสังคม โดยให้นักศึกษาพยาบาลกลุ่มทดลองที่ 1 ดูตัวแบบสัญลักษณ์จากแถบบันทึกภาพที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น กลุ่มทดลองที่ 2 ดูตัวแบบสัญลักษณ์จากแถบบันทึกภาพที่ผู้วิจัยสร้างขึ้นร่วมกับทำกิจกรรมฝึกการกำกับตนเอง และให้กลุ่มควบคุมอยู่ในสภาพการเรียนการสอนตามปกติ ผลการวิจัยพบว่า นักศึกษาพยาบาลกลุ่มที่ดูตัวแบบอย่างเดียว มีพฤติกรรมการช่วยเหลือทางการพยาบาลในภาพรวมทั้งหมด และในพฤติกรรมแต่ละพฤติกรรมไม่แตกต่างกับกลุ่มควบคุม ทั้งในระยะพัฒนาพฤติกรรมและในระยะติดตามผล แต่เมื่อวิเคราะห์ภายในกลุ่มพบว่า มีพฤติกรรมในภาพรวม 3 พฤติกรรม และพฤติกรรมจำนวน 3 พฤติกรรม ในระยะพัฒนาพฤติกรรมและในระยะติดตามผลสูงกว่าระยะข้อมูลเส้นฐาน นักศึกษาพยาบาลกลุ่มที่ดูตัวแบบและฝึกการกำกับตนเอง มีพฤติกรรมการช่วยเหลือทางการพยาบาลในภาพรวมทั้งหมดไม่แตกต่างกับกลุ่มควบคุมและกลุ่มที่ดูตัวแบบอย่างเดียว ทั้งในระยะพัฒนาพฤติกรรม และในระยะติดตามผล แต่เมื่อวิเคราะห์แต่ละพฤติกรรมพบว่า ในระยะพัฒนาพฤติกรรมมีจำนวน 5 พฤติกรรมสูงกว่ากลุ่มควบคุม และมีจำนวน 4 พฤติกรรมสูงกว่ากลุ่มที่ดูตัวแบบอย่างเดียว ส่วนในระยะติดตามผลมีจำนวน 3 พฤติกรรมสูงกว่ากลุ่มควบคุมและกลุ่มที่ดูตัวแบบอย่างเดียว สำหรับกรณีวิเคราะห์ภายในกลุ่มพบว่า มีพฤติกรรมในภาพรวมทั้งหมด และพฤติกรรมจำนวน 8 พฤติกรรม ในระยะพัฒนาพฤติกรรมและในระยะติดตามผลสูงกว่าระยะข้อมูลเส้นฐาน | - |
dc.description.abstractalternative | The purpose of this research was to study the development of the Nursing Caring Behaviors for nursing students according to the Social Cognitive Theory. The first experimental group watched a videotaped symbolic model developed by the researcher; the second experimental group, in addition to watching the videotaped symbolic model was required to do self-regulation exercises; the control group carried on the normal course of studies. Results show no significant difference between the first experimental group and the control group during the treatment and follow-up phase. However, analysis of change within the groups who watched the model shows significant increases for the three behaviors analysed as a whole and for three individual behaviors from the baseline phase to the treatment and follow-up phase. There is no significant difference between the control group and the two experimental groups for all behaviors as a whole during the treatment and follow-up phase. An analysis of individual behaviors shows significant differences of increases between the second experimental group and the control group for five behaviors during the treatment phase; the second experimental group also shows a greater increase than the first one for four behaviors during the treatment phase; the second experimental group also shows a greater increase than the first group and the control group for three behaviors during the follow-up phase. For the second experimental group there are significant increases for all behaviors as a whole and for eight individual behaviors during the treatment and follow-up phase when compared to the baseline phase. | - |
dc.format.extent | 6490938 bytes | - |
dc.format.extent | 35159798 bytes | - |
dc.format.extent | 11591830 bytes | - |
dc.format.extent | 13699479 bytes | - |
dc.format.extent | 11995737 bytes | - |
dc.format.extent | 5760918 bytes | - |
dc.format.extent | 32462603 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.title | การพัฒนาพฤติกรรมการช่วยเหลือทางการพยาบาล สำหรับนักศึกษาพยาบาลตามแนวทฤษฎีปัญญาทางสังคม | en |
dc.title.alternative | Development of nursing caring behaviors for nursing students according to social cognitive theory | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | ครุศาสตรดุษฎีบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาเอก | es |
dc.degree.discipline | จิตวิทยาการศึกษา | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tassanee_no_front.pdf | 6.34 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_no_ch1.pdf | 34.34 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_no_ch2.pdf | 11.32 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_no_ch3.pdf | 13.38 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_no_ch4.pdf | 11.71 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_no_ch5.pdf | 5.63 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Tassanee_no_back.pdf | 31.7 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.