Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30496
Title: การออกแบบและพัฒนาโปรแกรมประยุกต์ภูมิสารสนเทศออนไลน์สำหรับการวางแผนการเดินทางด้วยรถโดยสารประจำทาง
Other Titles: Design and development of online GIS application for bus trip planning
Authors: ภาณุวัฒน์ อังคสุรักษ์
Advisors: สรรเพชญ ชื้อนิธิไพศาล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: sanphet.c@chula.ac.th
Subjects: ระบบสารสนเทศทางภูมิศาสตร์
เส้นทางรถประจำทาง
Issue Date: 2554
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยนี้เป็นการศึกษาและออกแบบแบบจำลองข้อมูลสำหรับจำลองพฤติกรรมการเดินทางด้วยรถโดยสารประจำทาง ภายในพื้นที่รับผิดชอบของเขตการเดินรถที่ 5 ของ ขสมก. ซึ่งเป็นพื้นที่ศึกษา โดยให้มีโครงสร้างข้อมูลของโครงข่ายการเดินทางที่เหมาะสมต่อการจัดเก็บ จัดการ และวิเคราะห์โครงข่ายด้วยระบบฐานข้อมูล Oracle Spatial ในกระบวนการวิจัย ได้พัฒนาโปรแกรมประยุกต์ที่ทำงานบนเว็บเบราว์เซอร์ผ่านเครือข่ายอินเทอร์เน็ตประกอบด้วย ส่วนติดต่อกับผู้ใช้ ส่วนการวิเคราะห์โครงข่ายด้วยระบบฐานข้อมูล Oracle Spatial และส่วนของการรายงานผลลัพธ์จากการวิเคราะห์โครงข่ายทั้งในรูปของแผนที่และข้อมูลประกอบการเดินทาง ในส่วนของโปรแกรมการวิเคราะห์โครงข่าย ผู้วิจัยได้ปรับแต่งเพิ่มปัจจัยในการพิจารณา โดยให้พิจารณาถึงอัตราเร็วของรถโดยสารประจำทางที่แตกต่างกันไปตามช่วงเวลาของวัน ผลการศึกษาพบว่า โปรแกรมประยุกต์ที่พัฒนาขึ้น สามารถนำมาใช้เป็นแนวทางในการวางแผนการเดินทางด้วยรถโดยสารประจำทางได้ โดยให้ผลลัพธ์ตรงตามเงื่อนไขของปัจจัยเรื่องอัตราเร็วของรถโดยสารที่แตกต่างกันในแต่ละช่วงของวัน และระบบฐานข้อมูล Oracle Spatial สามารถนำมาใช้จัดเก็บ จัดการ และวิเคราะห์ข้อมูลโครงข่ายการเดินทางด้วยรถโดยสารประจำทางได้อย่างเหมาะสม เนื่องจากมีการสนับสนุนแบบจำลองข้อมูลในลักษณะโครงข่าย และสามารถเอื้ออำนวยต่อการปรับแต่งเพิ่มปัจจัยต่างๆ ในการวิเคราะห์เชิงโครงข่ายได้
Other Abstract: The purpose of the research is to study and design data model of bus transportation behavior covering the bus operation area in zone 5 defined by Bangkok Mass Transit Authority (BMTA). The data structure of the model is appropriately designed to collect, manage, and analyze by Oracle Spatial: database management program. The research methodologies of this study are designed to develop the application program that can operated via online web browser. The application consists of user interface section, network data analysis section (operating on Oracle Spatial program) and output section which is able to display both map and relevant data for the trip. For the network data analysis section, the research adjusts and increases the influenced factor for network analysis that is the variation of speed of the bus differentiated by the period of time in each day. The results demonstrated that the developed application program could be utilized as the approach for bus trip planning. The outcomes corresponded to the condition regarding with the speed of the bus that is differentiated by the period of time in each day. Furthermore, Oracle Spatial database system could be operated for collecting, managing and analyzing for bus network transportation data effectively since Oracle supports network data model and is favorable for any adjustments of factors that affect the network analysis.
Description: วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554
Degree Name: วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ระบบสารสนเทศปริภูมิทางวิศวกรรม
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30496
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2011.1195
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2011.1195
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
panuwat_an.pdf7.02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.