Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30633
Title: Information system development for order receiving process of a scaffolding and accessories manufacturer
Other Titles: การพัฒนาระบบสารสนเทศสำหรับกระบวนการรับคำสั่งซื้อของในโรงงานผลิตนั่งร้านและอุปกรณ์
Authors: Poranee Phaspinyo
Advisors: Paveena Chaovalitwongse
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Advisor's Email: paveena.c@chula.ac.th
Subjects: Management information systems
Production management -- Data processing
System design
Inventory control
Issue Date: 2008
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The business model of scaffolding and accessories manufacturer studied in this thesis, hereinafter referred as ABC’s company, is quite complicated as the majority of the products are to be rented – at approximately 80% of the time. The remaining 20% is where customers decide to purchase. This has resulted in the complexity of production process and inventory control. The production process is divided into two sectors – repairing products returned from renting customers and manufacturing of new products. In term of inventory, other than finished product inventory and work in process, there are 2 more inventories; waiting-for-repair items, and at-customer-location. This has resulted in many sets of information required for marketing department to process customers’ orders. Currently, marketing department is still lack of certain data to be analyzed and information system to support order receiving process which subsequently results in an ineffective and inefficient designated deliverable date, which eventually leads to lateness in delivery and job cancellation The purpose of this study is to develop the information system in order to improve order receiving process of ABC’s marketing department. Fist, the author studies current order receiving process and analyzes its problems. Then, the information system is designed for required data and logical model. In this thesis, the products covered in the thesis’ standard times of both production process sectors are studied to determine the process capacity which is one of the required data for the information system. Finally, the information system is developed by Visual Basic-based Excel Macro and evaluated for its validation. The information system is validated by ABC’s top managements and marketing department. As a result, it is accepted for its sufficient data and efficient logical model which are required in order receiving process in order to support marketing department in designating more accurate available-to-promise date and proactively negotiating with customers. Furthermore, the preliminary evaluation results in the improving trend of on time delivery, that is, reduction of 5% units late and reduction of 2% error available-to-promise date. In addition, top managements also accept for its validations and contributions for further improvements since standard time and production plan are provided as well.
Other Abstract: ลักษณะธุรกิจของโรงงานผลิตนั่งร้านและอุปกรณ์ ซึ่งในวิทยานิพนธ์ฉบับนี้จะขอกล่าวอ้างอิงเป็นโรงงานเอบีซี ค่อนข้างซับซ้อนเนื่องจากส่วนใหญ่ประมาณ 80% เป็นการให้เช่า ส่วนที่เหลืออีก 20% จึงเป็นการซื้อขาย ลักษณะธุรกิจดังกล่าวทำให้เกิดความซับซ้อนในกระบวนการผลิตและระบบควบคุมสินค้าคงคลัง กระบวนการผลิตประกอบด้วย 2 ส่วน คือ กระบวนการซ่อมนั่งร้านและอุปกรณ์ที่คืนมาจากลูกค้าที่ให้เช่าไป และ กระบวนการผลิตนั่งร้านและอุปกรณ์ใหม่ ระบบสินค้าคงคลังของทางโรงงานประกอบด้วย สินค้าพร้อมส่ง ชิ้นงานระหว่างซ่อม/ผลิต สินค้ารอซ่อม และสินค้าที่ลูกค้าเช่าไป ความซับซ้อนของโรงงานดังเช่นที่กล่าวมานี้ทำให้มีข้อมูลหลายอย่างซึ่งจำเป็นต่อฝ่ายการตลาดเพื่อจัดการรับคำสั่งซื้อของในโรงงาน ปัจจุบันฝ่ายการตลาดยังขาดข้อมูลที่จำเป็นและยังไม่มีระบบสารสนเทศสำหรับกระบวนการรับคำสั่งซื้อ ซึ่งให้ทำการกำหนดวันส่งมอบสินค้าให้ลูกค้าเป็นไปอย่างไม่มีประสิทธิผลและประสิทธิภาพ และนำไปสู่ความล่าช้าในการจัดส่งของให้ลูกค้าและการยกเลิกคำสั่งซื้อของจากลูกค้าได้ วัตถุประสงค์ของวิทยานิพนธ์ฉบับนี้คือเพื่อพัฒนาระบบสารสนเทศสำหรับปรับปรุงกระบวนการรับคำสั่งซื้อของของฝ่ายการตลาดโรงงานเอบีซี ในขั้นแรกผู้จัดทำได้ศึกษากระบวนการรับคำสั่งซื้อของในปัจจุบันและวิเคราะห์ถึงปัญหาที่เกิดขึ้น จากนั้นข้อมูลที่จำเป็นและรูปแบบทางตรรกวิทยาของระบบสารสนเทศได้ถูกออกแบบขึ้น วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ยังศึกษาเวลามาตรฐานของกระบวนการซ่อมและกระบวนการผลิตใหม่ของนั่งร้านและอุปกรณ์เพื่อหากำลังการผลิตซึ่งป็นส่วนหนึ่งของข้อมูลที่จำเป็นสำหรับระบบสารสนเทศนี้อีกด้วย ในขั้นสุดท้ายระบบสารสนเทศถูกพัฒนาขึ้นโดยใช้โปรแกรม Visual Basic-based Excel Macro และถูกประเมินผลในแง่ของความสามารถของระบบสารสนเทศต่อการนำไปใช้งานได้จริง ระบบสารสนเทศได้รับการประเมินการนำไปใช้งานได้จริงโดยผู้บริหารและฝ่ายการตลาด ซึ่งผลการประเมินคือระบบสารสนเทศได้รับการยอมรับเนื่องจากประกอบด้วยข้อมูลที่เพียงพอและรูปแบบทางตรรกวิทยาที่มีประสิทธิภาพที่จำเป็นต่อกระบวนการรับคำสั่งซื้อของเพื่อที่จะสนับสนุนฝ่ายการตลาดในการการกำหนดวันส่งสินค้าต่อลูกค้าได้แม่นยำมากขึ้นและสามารถต่อรองกับลูกค้าอย่างมั่นใจได้มากขึ้น นอกจากนี้ผลการทดสอบเบื้องต้นยังชี้ให้เห็นถึงแนวโน้มของการส่งสินค้าตรงเวลาที่พัฒนาขึ้นกล่าวคือการลดลงของปริมาณสินค้าที่ส่งล่าช้า 5% และการลดลงของจำนวนคำสั่งซื้อที่ส่งสินค้าล่าช้า 2% นอกจากนี้ผู้บริหารยังยอมรับถึงความสามารถในการนำไปใช้งานได้จริงและผลงานของระบบต่อการพัฒนาโรงงานในด้านอื่นๆจากเวลามาตรฐานและแผนการผลิตที่เป็นข้อมูลจากระบบสารสนเทศอีกด้วย
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2008
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Engineering Management
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30633
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.1523
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2008.1523
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Poranee_ph.pdf4.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.