Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30992
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุชาติ โสมประยูร-
dc.contributor.authorปิยานี สมบูรณ์ทรัพย์-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2013-05-16T15:39:47Z-
dc.date.available2013-05-16T15:39:47Z-
dc.date.issued2531-
dc.identifier.isbn9745692557-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/30992-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531en
dc.description.abstractการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบความคาดหวังและการปฏิบัติในการจัดดำเนินงานโครงการสุขภาพในโรงเรียนตามการรับรู้ของผู้บริหารโรงเรียนประถมศึกษา เขตการศึกษา 10 ผู้วิจัยสร้างแบบสอบถามเกี่ยวกับการจัดดำเนินงานโครงการสุขภาพในโรงเรียน 6 ด้าน ส่งไปยังตัวอย่างประชากร ซึ่งได้แก่ ผู้บริหารโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการประถมศึกษาแห่งชาติ เขตการศึกษา 10 จำนวน 400 คน ได้รับแบบสอบถามกลับคืนมา 382 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 95.50 และนำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยหาค่าร้อยละ มัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบค่า ที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า 1. ผู้บริหารโรงเรียนคาดหวังว่าควรปฏิบัติในการจัดดำเนินงานโครงการสุขภาพในโรงเรียนอยู่ในระดับมากที่สุดในด้าน การจัดสิ่งแวดล้อมทางสุขภาพ และคาดหวังว่าควรปฏิบัติอยู่ในระดับมากจำนวน 5 ด้าน ได้แก่ ด้านการจัดบริการสุขภาพในโรงเรียน การเรียนการสอนกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตด้านสุขภาพ ความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียน บ้าน และชุมชน การประเมินโครงการสุขภาพในโรงเรียนและการวางแผนโครงการสุขภาพในโรงเรียน 2. ผู้บริหารโรงเรียนมีการปฏิบัติอยู่ในระดับมากในทุกด้าน ส่วนการปฏิบัติอยู่ในระดับน้อยมีเป็นเพียงบางรายข้อใน 3 ด้าน ได้แก่ ด้านการวางแผนโครงการสุขภาพในโรงเรียน การเรียนการสอนกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตด้านสุขภาพ และความสัมพันธ์ระหว่างโรงเรียน บ้าน และชุมชน 3. เมื่อเปรียบเทียบความคาดหวังและการปฏิบัติในการจัดดำเนินงานโครงการสุขภาพในโรงเรียนตามการรับรู้ของผุ้บริหารโรงเรียน พบว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ทุกด้านและทุกรายข้อ โดยผู้บริหารโรงเรียนมีความคาดหวังสูงกว่าการปฏิบัติ-
dc.description.abstractalternativeThe purposes of the research were to study and to compare the expected and actual performances in school health program management as perceived by the elementary school administrators, educational Region 10. The constructed questionnaires concerning school health program management in six areas were sent to the sampled population whom they were 400 elementary school administrators under the Jurisdiction of the National Primary Education Commission, Educational Region 10. Three hundred and eighty two questionnaires, accounted for 95.50% of the total were returned. The data were then analyzed in terms of the percentage, the arithmetic means, the standard deviations, and t-test. The results were as follows: 1. The expected performances in the school health program management of administrators were in the highest level in the area of providing healthful school environment, and were in the high level in 5 areas: providing school health services, the teaching of Life Experiences Area emphasized on health, the relationship among schools, homes and community, the evaluation of school health program management, and the school health program planning. 2. The actual performances of administrators in general were in the high level. There were some items which were in the low level in only three areas were the school health program management planning, the teaching of Life Experiences Area emphasized on health, and the relationship among schools, homes and community. 3. The comparison between the expected and actual performances in school health program management as perceived by the administrators was found to be statistically significant differences at the level of .05 in each area and each item by the expected performances higher than the actual one.-
dc.format.extent765630 bytes-
dc.format.extent673819 bytes-
dc.format.extent1146147 bytes-
dc.format.extent544004 bytes-
dc.format.extent1262127 bytes-
dc.format.extent1861024 bytes-
dc.format.extent1524332 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.titleความคาดหวังและการปฏิบัติในการจัดดำเนินงานโครงการสุขภาพ ในโรงเรียนตามการรับรู้ของผู้บริหารโรงเรียนประถมศึกษา เขตการศึกษา 10en
dc.title.alternativeThe expected and actual performances in school health program management as perceived by the elementary school administrators, Educational Region Tenen
dc.typeThesises
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineพลศึกษาes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pinyanee_so_front.pdf747.69 kBAdobe PDFView/Open
Pinyanee_so_ch1.pdf658.03 kBAdobe PDFView/Open
Pinyanee_so_ch2.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open
Pinyanee_so_ch3.pdf531.25 kBAdobe PDFView/Open
Pinyanee_so_ch4.pdf1.23 MBAdobe PDFView/Open
Pinyanee_so_ch5.pdf1.82 MBAdobe PDFView/Open
Pinyanee_so_back.pdf1.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.