Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31216
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ชุติมา หรุ่มเรืองวงษ์ | - |
dc.contributor.author | จิราพรรณ เบญญศรี | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะแพทยศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2013-05-23T05:57:50Z | - |
dc.date.available | 2013-05-23T05:57:50Z | - |
dc.date.issued | 2553 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31216 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553 | en |
dc.description.abstract | การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา เพื่อศึกษาระดับความเครียด และปัจจัยที่เกี่ยวข้องในครู ที่สอนนักเรียนพิการทางการศึกษาระดับชั้นอนุบาลและประถมศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักบริหารงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษา ได้แก่ ครูที่สอนนักเรียนพิการทางการศึกษาระดับชั้นอนุบาลและประถมศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักบริหารงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 202 ราย โดยใช้แบบสอบถามข้อมูลส่วนบุคคล แบบสอบถามปัจจัยด้านการทำงาน (เกี่ยวกับข้อมูลการสอน และภาระงานและหน้าที่ความรับผิดชอบ) แบบสอบถามเกี่ยวกับความสัมพันธ์กับผู้บังคับบัญชาและเพื่อนร่วมงาน แบบสำรวจความเครียดจากการทำงาน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าสถิติ Chi-Square test และLogistic Regression Analysis โดยกำหนดค่านัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ผลการศึกษา พบว่า ระดับของความเครียดจากการทำงานครูที่สอนนักเรียนพิการทางการศึกษาระดับชั้นอนุบาลและประถมศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักบริหารงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน ในเขตกรุงเทพมหานคร อยู่ในระดับน้อย(X̅ = 2.20)โดยปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับความเครียดอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ p<0.05 ได้แก่ การเข้ารับการอบรมครูและบุคลากรทางการศึกษาพิเศษ และการสอนและดูแลนักเรียนพิการทางการศึกษาประเภทบกพร่องทางการพูดและภาษา ส่วนปัจจัยที่เกี่ยวข้องกับความเครียดอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ p<0.01 ได้แก่ รายได้ส่วนตัวต่อเดือนมากกว่า 10,000 บาท การสอนวิชาภาษาอังกฤษในนักเรียนปกติล้วน และการมีความสัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงานไม่ดี | en |
dc.description.abstractalternative | This research is to study levels of stress and associated factors among teachers who teach learning disabled kindergartners and elementary students in schools under a supervision of the office of the private education commission. Samples were 202 of teachers who teach learning disabled kindergartners and elementary students in schools under a supervision of the office of the private education commission. Self-report questionnaires including general personal background information questionnaire, work related factors questionnaire (teaching information questionnaire and workload & responsibilities questionnaire), relationship with commanders and colleagues questionnaire and working stress questionnaire were completed by all subjects. Data analysis was done by using statistical values such as Chi-Square test and Logistic Regression Analysis with statistical significance of 0.05 The study found that: 1. Levels of stress and associated factors among teachers who teach Learning disabled kindergartners and elementary students in schools under a supervision of the office of the private education commission is at low level (X̅ = 2.20) 2. Factors associated with stress within the statistical significance with p<0.05 consisted of attending teaching and special educational personnel trainings program and experience in teaching learning-disabled students who were delayed in speech and language disorder. Factors associated with stress within the statistical significance of p<0.01 consisted of monthly personal income with amount greater than 10,000 baht (>10,000 THB / month), teaching English to normal student classes and relatively poor relationship with colleagues. | en |
dc.format.extent | 2282928 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2010.1352 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | ความเครียดในการทำงาน | en |
dc.subject | ครูสอนเด็กพิการ -- ความเครียดในการทำงาน | en |
dc.subject | เด็กพิการ -- การศึกษา | en |
dc.subject | การศึกษาพิเศษ | en |
dc.title | ความเครียดและปัจจัยที่เกี่ยวข้องในครูที่สอนนักเรียนพิการทางการศึกษาระดับชั้นอนุบาลและประถมศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักบริหารงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน ในเขตกรุงเทพมหานคร | en |
dc.title.alternative | Stress and associated factors among teachers who teach learning disabled kindergartners and elementary students in schools under a supervision of The Office of The Private Education Commission | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | สุขภาพจิต | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.email.advisor | ไม่มีข้อมูล | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2010.1352 | - |
Appears in Collections: | Med - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
chirapun_be.pdf | 2.23 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.