Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31469
Title: | การเปรียบเทียบการเห็นคุณค่าในตนเองของเด็กวัยรุ่น ที่ได้รับการอบรมเลี้ยงดูในรูปแบบที่แตกต่างกัน ตามการรับรู้ของตนเอง |
Other Titles: | A comparison of self-esteem of adolescents with different patterns of child-rearing practice as perceived by themselves |
Authors: | อรชุมา พุ่มสวัสดิ์ |
Advisors: | พรรณทิพย์ ศิริวรรณบุศย์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Issue Date: | 2539 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความแตกต่างของการเห็นคุณค่าในตนเองของเด็กวัยรุ่นที่ได้รับการอบรมเลี้ยงดูในรูปแบบที่แตกต่างกัน กลุ่มตัวอย่างคือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ปีการศึกษา 2538 ในโรงเรียนสังกัดกรมสามัญศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 150 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบสอบถามข้อมูลส่วนตัว แบบสอบถามการเห็นคุณค่าในตนเอง และแบบสอบถามรูปแบบการอบรมเลี้ยงดู สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ การ วิเคราะห์ความแปรปรวนสองทาง (TWO WAY ANOVA) และทดสอบภายหลังโดยใช้สถิติทดสอบรายคู่ของตูกี (Tukey) ผลการวิจัย 1.วัยรุ่นที่รับรู้ว่าตนเองได้รับอบรมเลี้ยงดูแบบประชาธิปไตย จะมีคะแนนการเห็นคุณค่าในตนเองสูงกว่าวัยรุ่นที่รับรู้ว่าตนเองได้รับการอบรมเลี้ยงดูแบบอัตตาธิปไตย รักตามใจ และปล่อยปละละเลยอย่างมีนัยสำคัญ แต่ไม่แตกต่างจากวัยรุ่นที่รับรู้ว่าตนเองได้รับการอบรมเลี้ยงดูแบบคุ้มครอง 2.วัยรุ่นชายมีคะแนนการเห็นคุณค่าในตนเองไม่แตกต่างจากวัยรุ่นหญิงในทุกรูปแบบการอบรมเลี้ยงดู |
Other Abstract: | The purpose of this research was to study the difference of self-esteem of adolescents with different patterns of child-rearing background. The subjects comprised of 150 grade-ten students. They were students from 3 schools in Bangkok metropolitan area. Three instruments were used in this study : The adolescents’ background questionnaire, Self-Esteem Inventory and Child-Rearing Inventory. Two Way ANOVA was used for the analysis of the data, and Tukey’s HSD Test was used for pair comparisons. The results of the study were as follows : 1.Adolescents who were reared by democratic pattern showed a significant higher self-esteem scores than the adolescents who were reared by authoritarian, permissiveness, and rejection patterns. There was no significant difference in the self-esteem scores between adolescents reared by democratic pattern and those reared by overprotection apttern. 2.There was no significant difference in the self-esteem scores between male and female adolescents in all patterns of child rearing background. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 |
Degree Name: | ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | จิตวิทยา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31469 |
ISBN: | 9746337181 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ornchuma_po_front.pdf | 2.54 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Ornchuma_po_ch1.pdf | 13.86 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Ornchuma_po_ch2.pdf | 4.21 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Ornchuma_po_ch3.pdf | 1.14 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Ornchuma_po_ch4.pdf | 2.37 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Ornchuma_po_ch5.pdf | 720.71 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Ornchuma_po_back.pdf | 9.87 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.