Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31967
Title: แรงจูงใจทางจิตวิทยาที่มีผลต่อพฤติกรรมการแสวงหาสารนิเทศ ของนิสิตปริญญาตรี สาขาเกษตร มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
Other Titles: The effect of psychological motivation on information seeking begavior of the undergraduate students of agriculture,Kasetsart University
Authors: เสาวภา จารุสกุล
Advisors: ประภาวดี สืบสนธิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษา 1) แรงจูงใจทางจิตวิทยาที่กระตุ้นให้นิสิตปริญญาตรี สาขาเกษตร มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ มีพฤติกรรมการแสวงหาสารนิเทศ เพื่อประกอบการเรียน 1) พฤติกรรมการแสวงหาสารนิเทศของนิสิตปริญญาตรี สาขาเกษตร มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ในด้านจุดประสงค์ในการแสวงหาสารนิเทศ แหล่งสารนิเทศต่าง ๆ ที่นิสิตใช้แสวงหาสารนิเทศ และลักษณะของแหล่งสารนิเทศที่นิสิตคำนึงถึงในการแสวงหาสารนิเทศ ผลการวิจัยพบว่า แรงจูงใจทางจิตวิทยาที่กระตุ้นนิสิตปริญญาตรี สาขาเกษตร มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ เกิดพฤติกรรมการแสวงหาสารนิเทศเพื่อประกอบการเรียน ได้แก่ ความต้องการความสำเร็จในวิชาชีพ ความต้องการผลการเรียนดี ความต้องการให้ตนเป็นที่ยอมรับของตนเอง ความต้องการให้ตนมีความรู้กว้างขวาง ความต้องการให้ตนเป็นคนเฉลียวฉลาด และความต้องการให้ผู้อื่นยอมรับ จุดประสงค์ในการแสวงหาสารนิเทศเพื่อประกอบการเรียน คือใช้เพื่อทำรายงาน ในระดับปานกลางเป็นอันดับแรก แหล่งสารนิเทศทางการที่ใช้คือ สำนักหอสมุด มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตบางเขนในระดับปานกลางเป็นอันดับแรก และแหล่งสารนิเทศทางการที่ใช้ประจำได้แก่ สำนักหอสมุด มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกำแพงแสน สำนักหอสมุด มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตบางเขน และห้องสมุดคณะที่สังกัด สำหรับแหล่งสารนิเทศไม่เป็นทางการที่นิยมใช้คือ อาจารย์ เพื่อ และวัสดุ สิ่งพิมพ์ที่อาจารย์เก็บรวบรวมไว้ จากการเปรียบเทียบระหว่างแหล่งสารนิเทศทั้ง 2 ประเภท พบว่านิสิตนิยมใช้แหล่งสารนิเทศไม่เป็นทางการมากกว่าทางการ ลักษณะของแหล่งสารนิเทศที่นิสิตคำนึงระดับมากคือ เป็นแหล่งใกล้ตัว ใช้สะดวกเข้าถึงสารนิเทศได้ง่าย
Other Abstract: The objectives of this study were: 1) the internally perceived needs that motivated undergraduate students of Agriculture, Kasetsart University to seek information for their classes 2) information seeking behavior of the undergraduates related to the purpose for seeking information, the sources and the characteristics of surces. The result of this study indicated that the needs identified as motivating the search for information were: need for success in a chosen profession, need related to a successful college experience, need for self-approval, need for self-extension, need for intellectual stimulation and need for other-approval. The purpose for seeking information at the first rank and at the moderate level was to write their papers. The formal source at the first rank and at the moderate level was office of the Library, Kasetsart University (Bangkhen Campus). And the formal sources usually used were: Office of the Library, kasetsart University (Bangkhen Campus), Office of the Library, Kasetsart University (Bangkhen Campus), Office of the Library, kasetsart University (Kamphaengsaen Campus), and the Faculty Libraries. But the informal sources at the moderate level were: teachers, friends, and teacher’s materials. The result of comparison of the formal and informal source found that informal sources were used more than formal sources. The characteristics of the sources at the level of “much” were near at hand, easy to use and accessity.
Description: วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: บรรณารักษศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/31967
ISBN: 9745797235
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sauwapar_ch_front.pdf5.48 MBAdobe PDFView/Open
Sauwapar_ch_ch1.pdf4.61 MBAdobe PDFView/Open
Sauwapar_ch_ch2.pdf12.28 MBAdobe PDFView/Open
Sauwapar_ch_ch3.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open
Sauwapar_ch_ch4.pdf35.17 MBAdobe PDFView/Open
Sauwapar_ch_ch5.pdf15.37 MBAdobe PDFView/Open
Sauwapar_ch_back.pdf6.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.