Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/32013
Title: ปัจจัยที่ส่งผลต่อผลการเรียนรู้ในการจัดการเรียนการสอนบนเว็บ : การวิเคราะห์อภิมาน
Other Titles: Factors effecting students learning results in web-based instruction : a meta-analysis
Authors: วรากร พรหมมณี
Advisors: จินตวีร์ คล้ายสังข์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การเรียนการสอนผ่านเว็บ
ระบบการเรียนการสอน
การเรียนรู้
Issue Date: 2554
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อวิเคราะห์สรุปผลเกี่ยวกับข้อมูลพื้นฐานของการวิจัยทางด้านการจัดการเรียนการสอนบนเว็บใน 2) เพื่อวิเคราะห์หาค่าขนาดอิทธิพล (Effect Size) จากปัจจัยพื้นฐานที่ส่งผลต่อผลการเรียนรู้ของงานวิจัยทางด้านการจัดการเรียนการสอนบนเว็บ และ 3) เพื่อสังเคราะห์ข้อสรุปการจัดการเรียนการสนบนเว็บที่เหมาะสมต่อการพัฒนาผลการเรียนรู้ จากการวิเคราะห์อภิมานงานวิจัยตามองค์ประกอบกรอบแนวคิดพื้นฐานของการจัดการเรียนการสอนบนเว็บ โดยงานวิจัยที่นำมาวิเคราะห์ในครั้งนี้เป็นงานวิจัยเชิงทดลองที่ตีพิมพ์ระหว่างปี 2548–2553 จำนวน 147 เล่ม ข้อมูลในงานวิจัยประกอบด้วยค่าขนาดอิทธิพล จำนวน 139 ค่า จากตัวแปรคุณลักษณะ 21 ตัวแปร ผลการวิจัยพบว่า 1.งานวิจัยทางด้านการจัดการเรียนการสอนบนเว็บที่นำมาวิเคราะห์ในครั้งนี้อยู่ระหว่างปี พ.ศ.2548-2553 ส่วนใหญ่เป็นงานวิจัยที่ผลิตและเผยแพร่ในปี พ.ศ.2551 มากที่สุด (25.2%) ด้านสถาบันที่ผลิตงานวิจัย พบว่า ส่วนใหญ่เป็นงานวิจัยที่ผลิตขึ้นจากจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย มากที่สุด (27.9%) ด้านระดับงานวิจัย พบว่าส่วนใหญ่เป็นงานวิจัยที่จัดทำขึ้นในรูปแบบวิทยานิพนธ์ในระดับปริญญามหาบัณฑิตมากที่สุด (78.2%). 2.งานวิจัยที่มีข้อมูลเพียงพอในการนำมาวิเคราะห์หาค่าขนาดอิทธิพล จำนวน 116 เรื่อง มีจำนวนค่าขนาดอิทธิพลจากระดับชุดการทดสอบสมมติฐาน 139 ค่า มีค่าเฉลี่ยของค่าขนาดอิทธิพลโดยรวมมีผลต่อการพัฒนาผลลัพธ์ทางการเรียนรู้โดยรวมในการจัดการเรียนการสอนบนเว็บอยู่ในระดับสูง (d 2.77).3.ผลการสังเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลต่อผลการเรียนรู้ในการจัดการเรียนการสอนบนเว็บ ตามองค์ประกอบกรอบแนวคิดพื้นฐานจำนวน 3 ด้าน ได้แก่ 1) ด้านศาสตร์การสอนหรือวิธีการสอนพบว่า ศาสตร์การสอนหรือวิธีการสอนที่นำมาใช้ในการเรียนการสอนบนเว็บเพื่อพัฒนาผลการเรียนรู้มากที่สุด คือ รูปแบบตามแนวคอนสตรัคติวิสต์ (Constructivist) ซึ่งมีอิทธิพลต่อการพัฒนาผลการเรียนรู้อยู่ในระดับที่สูงมาก 2) ด้านเนื้อหาวิชาที่นำมาใช้ในการจัดการเรียนการสอนบนเว็บ คือ มีการใช้เนื้อหาวิชาในกลุ่มวิชาวิทยาศาสตร์ในการเรียนการสอนบนเว็บมากที่สุด ซึ่งมีอิทธิพลต่อการพัฒนาผลการเรียนรู้อยู่ในระดับที่สูง 3) ด้านเทคโนโลยีที่ใช้ในการจัดการเรียนการสอนบทเว็บ ได้แก่ เทคโนโลยีด้านระบบการจัดการเรียนการสอน พบว่า มีการใช้ซอฟแวร์สำหรับสร้างเว็บ (Adobe Dreamweaver) ในการจัดระบบการเรียนการสอนมากที่สุด ซึ่งมีอิทธิพลต่อการพัฒนาผลการเรียนรู้อยู่ในระดับสูง ด้านเทคโนโลยีด้านบทเรียนอิเล็กทรอนิกส์ พบว่า มีการใช้เอกสารอิเล็กทรอนิกส์ (E-documents) ในการเรียนการสอนมากที่สุด ซึ่งมีอิทธิพลต่อการพัฒนาผลการเรียนรู้อยู่ในระดับค่อนข้างสูง เทคโนโลยีด้านการติดต่อสื่อสาร พบว่า มีการใช้กระดานสนทนา (Webboard) ในการเรียนการสอนบนเว็บมากที่สุด มีอิทธิพลต่อการพัฒนาผลการเรียนรู้อยู่ในระดับค่อนข้างสูง และเทคโนโลยีด้านประเมินผลการเรียนรู้ พบว่า มีการใช้แบบทดสอบออนไลน์ (online test/quiz) ในการเรียนการสอนบนเว็บมากที่สุด มีอิทธิพลต่อการพัฒนาผลการเรียนรู้อยู่ในระดับค่อนข้างสูง.
Other Abstract: The purposes of this research study were: 1) to analyze basic information of research concerning Web-Based Instruction 2) to analyze effect sizes form factors effecting students learning results in Web-Based Instruction (WBI) and 3) to synthesis findings appropriated to learning results in Web-Based Instruction (WBI).Based on meta-analysis approach along with basic framework of Web-Based Instruction (WBI).The studies analyzed 147 experimental research published during years 2005-2010. According there were 139 effect sizes with the 21 variables. The results of research were: 1. Based on research in Web-Based Instruction published during years 2005-2010, year 2008 was found as most published (25.2%), the institution produced research study most was Chulalongkorn University (25.2%), and the level of research studies mainly were thesis in master’s degree (78.2%). 2. The research has enough information to examine is 116 experimental research; studies there were 139 effect sizes with the 21 variables. The mean overall effect size of research, effecting learning results of students in Web-Based Instruction at high level ( 2.77). 3. The synthesis factor to develop of learning results in Web-Based Instruction (WBI) from meta-analysis approach along with basic framework of Web-Based Instruction (WBI) consisted of 3 major factors: 1) Factor of pedagogy, research found that instruction along constructivist is most popular used in Web-Based Instruction, which Influence the develop of learning results at very high level, 2) Factor of content, found that is used content in science is most popular used in Web-Based Instruction, which Influence the develop of learning results at high level, and 3) Factor of technology concerning Learning Management System technology, the use of Web Authoring tool (Adobe Dreamweaver) is most popular used in Web-Based Instruction, which Influence the develop of learning results at high level. Concerning courseware technology, it was found that the use of e-documents is most popular used in Web-Based Instruction, which Influence the develop of learning results at rather high level. Concerning communication technology, it was found that the use of webboard is most popular in Web-Based Instruction, which Influence the develop of learning results at rather high level, Concerning evaluation technology, it was found that the use of online test/quiz is most popular used in Web-Based Instruction, which Influence the develop of learning results at rather high level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/32013
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2011.296
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2011.296
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
warakon_ph.pdf5.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.