Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/32632
Title: การศึกษาคุณลักษณะของหลุมการแอ่นตัวจากการทดสอบการแอ่นตัวแบบน้ำหนักตกกระทบเพื่อประเมินความแข็งแรงของโครงสร้างชั้นทาง
Other Titles: A study of deflection basin characteristics using falling weight deflectometer to evaluate pavement structural strength
Authors: สรายุทธ กำไล
Advisors: บุญชัย แสงเพชรงาม
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: ถนน -- การบำรุงรักษาและการซ่อมแซม
ถนน -- การทดสอบ
การวิเคราะห์ความยืดหยุ่น (วิศวกรรมศาสตร์)
การวิเคราะห์โครงสร้าง ‪((((วิศวกรรมศาสตร์)‬
Roads -- Maintenance and repair
Roads -- Testing
Elastic analysis (Engineering)
Structural analysis ‪(Engineering)‬
Issue Date: 2554
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ในงานซ่อมบำรุงทางมีความจำเป็นอย่างยิ่งที่ต้องมีการทดสอบความแข็งแรงของชั้นวัสดุในโครงสร้างทางเพื่อประเมินความสามารถในการรองรับปริมาณจราจรและนำไปสู่การกำหนดวิธีการซ่อมบำรุงหรือปรับปรุงทางที่เหมาะสม ในปัจจุบันการทดสอบวัดการแอ่นตัวบนผิวทางภายใต้น้ำหนักตกกระทบได้ถูกนำมาใช้ เพื่อประเมินความแข็งแรงของโครงสร้างทางได้อย่างรวดเร็ว, ประหยัด, ไม่ทำลายผิวทาง และครอบคลุมจำนวนจุดทดสอบมากขึ้น ผลการทดสอบที่ได้รับโดยตรงคือ ข้อมูลหลุมการแอ่นตัวบนผิวทาง แต่การวิเคราะห์ข้อมูลการแอ่นตัวนี้ยังขาดวิธีการวิเคราะห์ที่ให้ผลลัพธ์ค่าความแข็งแรงของชั้นวัสดุทางได้อย่างถูกต้องและแน่นอนสำหรับรูปแบบโครงสร้างทางที่ใช้ในประเทศไทย งานวิจัยนี้ได้นำเสนอการพัฒนาวิธีวิเคราะห์ค่าโมดูลัสยืดหยุ่นของชั้นวัสดุทางด้วยชุดสมการตัวแปรค่าการแอ่นตัว ซึ่งพัฒนามาจากพฤติกรรมการแอ่นตัวของโครงสร้างทางในแบบจำลองทางทฤษฎีอิลาสติกซิตี้ ผลการทดสอบชุดสมการกับรูปแบบโครงสร้างทางที่ใช้ทั่วไปในประเทศไทยพบว่าสามารถบ่งบอกความแข็งแรงของชั้นผิวทาง, พื้นทาง,รองพื้นทาง และดินเดิมได้อย่างถูกต้อง
Other Abstract: Road maintenance obviously needs a pavement structural strength testing for evaluating its capacity of supporting traffic loads and determining a proper restoration or improvement. At present, the Falling Weight Deflectometer (FWD) is used for evaluating pavement structural strength in the field. The FWD is fast, cost saving, nondestructive and covering more testing locations. The FWD test yields the surface deflection basin data. There are many analysis programs in the market for interpreting the data into the pavement strength results. However, applying those programs to the pavement patterns used in Thailand have been unsuccessful on giving the correct results comparing to the actual pavements. This research proposes a newly-developed method for determining the elastic modulus of pavement layers in term of equations of surface deflection parameters. The equations were developed based on the surface deflection data generated from the layered-elastic model using the Everstress computer program. The developed equations were evaluated with the FWD deflection data conducted on the actual rural roads in Thailand. It was found that the equations were able to indicate the structural strength of surface, base, subbase and subgrade of the tested roads correctly.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/32632
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2011.404
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2011.404
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sarayoot_ku.pdf3.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.