Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/32795
Title: | นิตยสารซีเคร็ตกับการสื่อสารเพื่อส่งเสริมสุขภาวะทางจิตวิญญาณ |
Other Titles: | Secret magazine and communication to promote spiritual health |
Authors: | วิวรรธนี สุขยศ |
Advisors: | ณรงค์ ขำวิจิตร์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | narong@chula.ac.th |
Subjects: | ซีเคร็ต (นิตยสาร) วารสาร ความฉลาดทางจิตวิญญาณ -- วารสาร ความฉลาดทางจิตวิญญาณ -- การศึกษาและการสอน การวิเคราะห์เนื้อหา Secret (Magazine) Periodicals Spiritual intelligence -- Periodicals Spiritual intelligence -- Study and teaching Content analysis (Communication) |
Issue Date: | 2552 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาองค์กร นโยบาย อุดมการณ์ในการผลิตนิตยสาร และการจัดการด้านการตลาดของนิตยสาร Secret เพื่อศึกษารูปแบบการนำเสนอเนื้อหาธรรมะที่เกี่ยวข้องกับการ สื่อสารสุขภาวะทางจิตวิญญาณในนิตยสาร Secret และเพื่อศึกษาการเปิดรับ ความพึงพอใจ และการ ใช้ประโยชน์ของผู้รับสารหลังจากที่ได้อ่านนิตยสาร Secret ผู้วิจัยจึงเลือกใช้วิธีการรวบรวมข้อมูลจาก การสัมภาษณ์เชิงลึกผู้บริหารและคณะผู้จัดทำนิตยสารซีเคร็ต และการวิเคราะห์เนื้อหาในนิตยสารซีเคร็ต ตั้งแต่เดือนมกราคม 2552 ถึงเดือนธันวาคม 2552 รวมถึงการวิจัยเชิงสำรวจ โดยใช้แบบสอบถามทั้ง คำถามปลายปิด และคำถามปลายเปิด เพื่อถามทัศนคติของผู้อ่านนิตยสารซีเคร็ตที่มีต่อเนื้อหาใน นิตยสารซีเคร็ต มาเป็นเครื่องมือในการเก็บรวบรวมข้อมูลในการวิจัยครั้งนี้ จากการศึกษาในส่วนของการสัมภาษณ์ผู้บริหารและคณะผู้จัดทำนิตยสารซีเคร็ต พบว่า นิตยสารซีเคร็ตเป็นองค์กรที่มีการแบ่งงานกันทำอย่างชัดเจน ในส่วนของนโยบายทางผู้บริหารบริษัท อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พลับลิชชิ่ง จำกัด (มหาชน) จะเป็นฝ่ายกำหนดทิศทางของนิตยสาร การลงโฆษณา และนโยบายอื่นๆที่เกี่ยวกับนิตยสารซีเคร็ต ในส่วนของบรรณาธิการ กองบรรณาธิการ ช่างภาพ และ กราฟฟิกดีไซน์ จะรับผิดชอบในส่วนของภาพประกอบและเนื้อหาตลอดจนการจัดวางคอลัมน์และ ภาพประกอบในทุกคอลัมน์ของนิตยสารซีเคร็ต ในส่วนของการตลาดของนิตยสารซีเคร็ตก็มีการรูปแบบ จัดการการตลาดใกล้เคียงกับนิตยสารเล่มอื่นๆ ในส่วนของการวิเคราะห์เนื้อหาในนิตยสารซีเคร็ตทั้ง 24 ฉบับ พบว่า เนื้อหาในนิตยสารซีเคร็ต ได้มีการนำเสนอประเด็นที่เกี่ยวข้องกับจิตวิญญาณจากเกณฑ์ที่ผู้วิจัยได้ตั้งไว้ทั้งหมด 17 เกณฑ์มากที่สุด 5 อันดับแรก ได้แก่ 1. ความสุข 2.ความรัก 3.สัจธรรมของชีวิต 4.ความดีงามและความทุกข์ 5.สติ และมี การนำเสนอประเภทของโฆษณาในนิตยสารซีเคร็ตมากที่สุด 3 อันดับแรก ได้แก่ 1.โฆษณาเกี่ยวกับ องค์กร และบริษัทห้างร้านต่างๆ 2.โฆษณาเกี่ยวกับสุขภาพและอาหาร 3.โฆษณาเกี่ยวกับความสวย ความงาม ในส่วนของการวิเคราะห์ผลแบบสอบถามจากผู้อ่านนิตยสารซีเคร็ตจำนวน 200 คน พบว่า มีการเปิดรับ ความพึงพอใจ และการใช้ประโยชน์หลังจากที่ได้อ่านนิตยสารซีเคร็ตในระดับที่มากและให้ ความคิดเห็นเพิ่มเติมว่านิตยสารซีเคร็ตสามารถส่งเสริมสุขภาวะทางจิตวิญญาณของผู้อ่านได้จริง |
Other Abstract: | The objective of this research is to study in the organization, policy, ideology in publishing magazines and the management in marketing of 'Secret' magazine which studying in the presentation about dharma detail about communication to promote spiritual health in the 'Secret' magazine. And studying in openness, satisfaction and utilization of readers after reading 'Secret' magazine. The researcher chose collecting information by 'In-depth Interview' with the executives and team in 'Secret' magazine and 'Content Analysis' in Secret magazine from January - December 2009. Furthermore, the researcher used 'Survey Research' by 'Questionnaire' in Close-end Questionnaire and Open Questionnaire to ask readers' attitude about the details in 'Secret' magazine. There are the instruments to collect the information in this research. From the studying in the interview with the executives and team in 'Secret' magazine, the researcher found that 'Secret' magazine is the organization which shares the work clearly. About the policy, the executives from Amarin Printing and Publishing Co., Ltd assign the direction of the magazines, advertising and other policies about this magazine. In the editor, the editorial department, photographers and graphic designers will take responsibilities in the illustrations and details, also concluding organizing columns and illustrations in every columns of the magazine. In marketing, 'Secret' magazine's pattern looks like other magazines. In Content Analysis of 24 'Secret' magazines, the research showed that the detail in the magazine presented in the point about the spirit from the standard which the researcher specified to 17 standards; top 5 are happiness, love, truth of life, goodness and misery, and consciousness. In addition, there's the presentation kind of advertisement in 'Secret' magazine; top 3 are the advertisement in organization, companies and stores, the advertisement in health and food, and the advertisement in beauty. In analysis of questionnaire from 200 'Secret' readers showed there is the openness, satisfaction and utilization after reading the magazine deeply and share the opinions that 'Secret' magazine can promote effectively the spiritual health to the readers. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วารสารสนเทศ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/32795 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.725 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2009.725 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vivatthanee_su.pdf | 7.85 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.