Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/33743
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorสุรัชนา วิวัฒนชาต-
dc.contributor.advisorวิศรุต ชัยปาณี-
dc.contributor.authorเตชะ บุณยะชัย-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2013-08-02T03:10:20Z-
dc.date.available2013-08-02T03:10:20Z-
dc.date.issued2530-
dc.identifier.isbn9745679607-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/33743-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (บธ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530en_US
dc.description.abstractอุตสาหกรรมที่อยู่อาศัยเป็นกิจกรรมทางธุรกิจที่มีลักษณะผสมกันอยู่ระหว่างกึ่งแข่งขันกึ่งผูกขาด อันเนื่องมาจากข้อจำกัดด้านทำเลที่ตั้ง ความสะดวกสบายด้านสาธารณูปโภค และความต้องการที่สูงกว่าอุปทาน ในขณะที่รูปแบบของที่อยู่อาศัยในสายตาของผู้ซื้อนั้นมีความเป็นอิสระ สามารถที่จะเลือกสินค้าได้ตามความพอใจของตนในแง่ของแบบบ้านที่อยู่อาศัย ระดับราคา ทัศนคติหรือรสนิยม ซึ่งสิ่งต่างๆ เหล่านี้สินค้าของผู้ขายแต่ละรายการสามารถใช้ทดแทนกันได้เป็นอย่างดี ต้องมีการแข่งขันกันโดยเฉพาะบ้านจัดสรรระดับราคาปานกลาง ซึ่งผู้บริโภคมีรายได้พอที่จะเลือกสิ่งที่ตนต้องการมากกว่าผู้ซื้อบ้านจัดสรรระดับราคาต่ำ ในขณะเดียวกันก็ไม่สามารถเลือกซื้อได้ตามความต้องการ ดังนั้นข้อมูลด้านพฤติกรรมของผู้บริโภคและปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อ จึงเป็นสิ่งที่ควรศึกษาเพื่อใช้สำหรับวางแผนกลยุทธการตลาดบ้านจัดสรรได้อย่างเหมาะสมต่อไป การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะศึกษาพฤติกรรมและปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรร ระดับราคาปานกลางในเขตกรุงเทพมหานคร ช่วงระดับราคา 300,000 ถึง 1,200,000 บาท โดยทำการสัมภาษณ์เจ้าของบ้านจัดสรรในเขตต่างๆ ของกรุงเทพมหานคร 11 เขต 28 หมู่บ้าน แบบสอบถาม 400 ชุด ผลจากการสำรวจพบว่า มูลเหตุเริ่มแรกที่กระตุ้นความต้องการซื้อบ้านจัดสรรระดับราคาปานกลางคือต้องการความเป็นอิสระ ก่อนที่ผู้บริโภคจะทำการซื้อนั้นจะพิจารณาหาข้อมูลจากป้ายโฆษณามากกว่าสื่ออย่างอื่น และผู้ซื้อจะปรึกษากับคู่สมรสก่อนการตัดสินใจซื้อมากกว่าที่จะปรึกษาผู้อื่น ในขั้นตอนการเปรียบเทียบนั้นผู้บริโภคจะเปรียบเทียบกับหมู่บ้านมากกว่า 4 หมู่บ้าน ในเวลาเลือกภายใน 1 เดือน มีผู้บริโภคบางส่วนตัดสินใจซื้อทันทีที่ไปดูวันแรก จำนวนครั้งที่ผู้บริโภคมาเยี่ยมชมโครงการก่อนตัดสินใจซื้อคือ 3 ครั้ง ปัจจัยหลักที่มีผลต่อการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรรระดับราคาปานกลางอันดับที่หนึ่งคือ ทำเลที่ตั้งและลักษณะโครงการในเรื่องเกี่ยวกับน้ำท่วม รองลงมาคือตัวบ้านและการก่อสร้างในเรื่องเกี่ยวกับคุณภาพ และฝีมือในการก่อสร้าง อันดับสามคือราคาและการชำระเงินในเรื่องเกี่ยวกับราคาขาย อันดับที่สี่คือ สิ่งอำนวยความสะดวกต่างๆ ในเรื่องของยามรักษาความปลอดภัย อันดับที่ห้าฐานะและความเชี่ยวชาญของเจ้าของโครงการในเรื่องของธนาคารและสถาบันการเงินที่สนับสนุน อันดับที่หกคือการบริการพิเศษในเรื่องของการมีบ้านตัวอย่างให้ชม อับดับที่เจ็ดคือการส่งเสริมการจำหน่ายในเรื่องเกี่ยวกับการต้อนรับของพนักงานขาย ลักษณะทางประชากรศาสตร์ของผู้ตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรร ส่วนใหญ่จะมีช่วงอายุ 20-30 ปี อาชีพทำงานบริษัทเอกชน สมรสแล้วมีรายได้ครอบครัว 10,001-20,000 บาท มีจำนวนสมาชิกในบ้านเฉลี่ย 3-4 คน จากการศึกษาความรู้สึกภายหลังการเข้าอยู่อาศัยโดยวิธีวิเคราะห์ตัวประกอบพบว่า ปัจจัยหลักที่มีผลต่อความพอใจหรือไม่พอใจของผู้บริโภค แบ่งได้เป็น 3 ตัวประกอบ หรือปัจจัยร่วม ตัวประกอบแรกได้แก่ รูปแบบภายใน ประโยชน์ใช้สอยภายใน และคุณภาพการก่อสร้าง รวมเรียกตัวประกอบนี้ว่า ตัวประกอบที่หนึ่งได้แก่ ด้านการออกแบบและก่อสร้าง ตัวประกอบที่สองได้แก่ ปัจจัยในด้านสภาพแวดล้อมและสาธารณูปโภค ตัวประกอบที่สามได้แก่ ทำเลที่ตั้ง ปัจจัยย่อยของแต่ละตัวประกอบจะมีความสัมพันธ์ไปในทิศทางเดียวกัน การที่จะกำหนดกลยุทธ์การตลาดได้อย่างมีประสิทธิภาพจะต้องมีการว่างตำแหน่งของผลิตภัณฑ์ให้สอดคล้องกับความต้องการของลูกค้าเป้าหมาย จากผลการวิจัยจะได้ข้อคิดที่ว่าควรใช้แนวความคิดในเรื่องความเป็นอิสระหรือการเริ่มต้นชีวิตใหม่เป็นตัวกระตุ้นให้ลูกค้าเกิดความสนใจที่จะซื้อบ้านจัดสรรระดับราคาปานกลาง โดยส่วนผสมทางการตลาดด้านทำเลที่ตั้งจะเป็นสิ่งที่สำคัญที่สุด โดยเฉพาะในเรื่องน้ำท่วม การกำหนดนโยบายผลิตภัณฑ์ควรจะคำนึงถึงคุณภาพของการก่อสร้างเป็นหลัก การตั้งราคาและส่วนลดจะมีผลต่อการตัดสินใจซื้อเป็นอย่างมาก สื่อโฆษณาที่ควรใช้คือป้ายโฆษณาและหนังสือพิมพ์
dc.description.abstractalternativeHousing industry is a business activity that has integrated characteristics. On the one hand, it is considered a monopolistic competition because consumers have limitations in location, convenience, public utility and demand over supply. On the other hand, consumers have freedom of choice in his specifications of house model and prices, depending on their attitude and taste, which can be selected from any housing estates. This results in competitions among housing estates which are medium priced. The reason is that the consumers can earn enough money to afford their needs and wants. However their purchasing power is not equal to that of the consumers who have high income. This is why the information about consumers behaviour and factors influencing then decision on buying a house is necessary and worth investigating to plan accordingly on effective marketing strategy. This research aimed at investigating consumers’ behavior and factors influencing then decision on buying a house in a medium priced housing estates in Bangkok (Metropolis). Housing estates with prices ranging from Baht 300,000-1.200,000 were considered medium priced. A questionnaire was distributed to each of the 400 consumers who were owners of houses located in 28 housing estates in 11 districts of Bangkok. It was found that needs arousal to buy a medium priced house resulted from consumers’ desire to be independent. They also searched for details of the housing estates through billboards rather than through any other medium and they rather consulted their spouse in advance. In comparison process most of the respondents take more than 4 housing estates into consideration. The majority of them spent 1 month to derive their decision and went to inspect the houses twice before their purchase. However some of the householders bought their houses the first day they saw them. Seven main factors influencing consumers’ decision on buying a house in medium priced housing estate were identified and listed according to their rank of importance as follows. First, consumers considered location and other characteristics of the housing estate especially feasibility to they no floods. Second were the house and its construction particularly its quality. Third were price and payment. Fourth were other facilities, in particular, security facility. Fifth, consumers preferred the entrepreneurs who have high status and good experience especially to gain support from bank and other financial institution. Sixth, they chose the housing estates that offer special services particulary the demonstration of model houses. Seventh was concerned with promotion specially salespersons’ personality. The survey also reveals demographic characteristics of the respondents. Their age ranged from 20-30 years. Most of the householders worked in private sectors and were already married. Their family with the average number of 3-4 members had income raging from Baht 10,001-20,000. Based on factors analysis of consumers’ feeling after their purchase, three common factors influencing their satisfaction were classified as design of construction including (house) model, functions and quality of construction; environment and public utility; and location. They were positively correlated. An effective marketing strategy can be planned by product positioning in relation to the demand of target group, namely prospective householders in case of housing estate industry. The survey of the householder opinions on medium priced housing estates indicated that the use of such ideas as desire to be independence and to start a new life can motivate cousumers’ interest. Location of the housing estate especially with feasibility of no flood is the most important marketing mix. Quality of construction should be highly considered in the determination of product policy. Pricing and discount can tremendously influence consumers’ decision. Advertising media as suggested are bill boards and press advertisements.
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectบ้านจัดสรร
dc.subjectผู้บริโภค -- ไทย
dc.subjectบ้านจัดสรร -- ความพอใจของผู้อยู่อาศัย
dc.subjectการตลาด
dc.subjectกรุงเทพฯ -- ที่อยู่อาศัย
dc.titleปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจซื้อบ้านจัดสรรระดับราคาปานกลาง ของผู้บริโภคในเขตกรุงเทพมหานครen_US
dc.title.alternativeFactors influencing the consumers decistion on buying medium priced housing estates in Bangkok Metropolitan areaen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameบริหารธุรกิจมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineบริหารธุรกิจen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Techa_bo_front.pdf6.14 MBAdobe PDFView/Open
Techa_bo_ch1.pdf6.59 MBAdobe PDFView/Open
Techa_bo_ch2.pdf17.17 MBAdobe PDFView/Open
Techa_bo_ch3.pdf18.01 MBAdobe PDFView/Open
Techa_bo_ch4.pdf19.7 MBAdobe PDFView/Open
Techa_bo_ch5.pdf4.4 MBAdobe PDFView/Open
Techa_bo_back.pdf13.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.