Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34314
Title: ความคิดเห็นของคณะกรรมการการประถมศึกษาจังหวัดเกี่ยวกับบทบาท และการใช้คอมพิวเตอร์ในการศึกษาระดับประถมศึกษา
Other Titles: Opinions of provincial primary education committee concerning roles and utilization of computer in education at the elementary education level
Authors: บูรพาทิศ พลอยสุวรรณ์
Advisors: สุกรี รอดโพธิ์ทอง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความคิดเห็นของคณะกรรมการการประถมศึกษาจังหวัดเกี่ยวกับบทบาทและการใช้คอมพิวเตอร์ในการศึกษาระดับประถมศึกษา ของสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัด ผลการวิจัยพบว่า 1. การนำคอมพิวเตอร์เข้ามาใช้ในสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดส่วนใหญ่ใช้ประโยชน์ในด้านการบริการทางการศึกษา เช่น การเก็บและค้นหาข้อมูลโดยใช้โปรแกรมประเภทการจัดการฐานข้อมูลเป็นส่วนใหญ่ 2. คณะกรรมการการประถมศึกษาจังหวัดส่วนใหญ่เห็นด้วยว่าในระดับสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัด คอมพิวเตอร์มีความจำเป็นมาก และเห็นด้วยมากที่จะจัดตั้งศูนย์คอมพิวเตอร์เพื่อการศึกษาขึ้นในสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัด โดยใช้เงินงบประมาณประจำปีจัดซื้อในระยะแรก โดยหน่วยงานที่รับผิดชอบควรเป็นฝ่ายแผนงานและพัฒนา โปรแกรมสำเร็จรูปประเภทการจัดฐานข้อมูลจะมีประโยชน์ในการใช้งานมากกว่าอย่างอื่น 3. แม้จะยอมรับว่าคอมพิวเตอร์มีบทบาทในการเรียนการสอนแต่โรงเรียนที่สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดส่วนมากยังไม่มีคอมพิวเตอร์ใช้ เนื่องจากการลงทุนสูง ขาดบุคลากรที่มีความรู้ความสามารถและขาดโปรแกรมที่จะนำไปใช้ 4. การนำคอมพิวเตอร์มาใช้จะมีปัญหาในด้านเทคนิคของเครื่องและการบำรุงรักษา ด้านนโยบาย ด้านเศรษฐกิจการลงทุนและโปรแกรมที่จะใช้ ควรเตรียมการในการแก้ปัญหา คือ หน่วยงานที่รับผิดชอบควรจะมีการจัดตั้งคณะทำงานศึกษาระบบ สภาพความต้องการและทดลองใช้ ก่อนที่จะขยายการใช้ให้กว้างออกไป โดยให้มีการประสานงานกันในแต่ละหน่วยงาน
Other Abstract: The purpose of this research is to reveal opinions of Provincial Primary Education Committee concerning roles, and utilization of computer in education at the elementary education level. It is found that : 1. Computers are mostly used for educational services, such as collecting and searching data by using data-based programs. 2. Most of the Provincial Primary Education Committees think that computer is very necessary in assisting administration, providing services, and managing research data. Most of them agree to set up Education Computer Center at the Provincial Primary Education Official. The Center should be supervised by the Planing and Development Office at the beginning. The data are also indicate that the data-based programs are useful for the job. 3. Eventhough the Provincial Primary Education Committees accept that computers are taking important roles in teaching and learning, but most of the Provincial Primary schools do not have computer because of high cost, the lack of qualify personel and softwares. 4. Problems concerning the utilization of computer are the models and maintenance of hardwares, policy, cost-effective, and application programs. To solve such problems, the organization which is responsible for the system should set up a working group to study the whole system. Pilot project and well cooperation from related organizations are also recommended.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34314
ISBN: 9745697893
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boorapatis_pl_front.pdf3.41 MBAdobe PDFView/Open
Boorapatis_pl_ch1.pdf2.86 MBAdobe PDFView/Open
Boorapatis_pl_ch2.pdf16.83 MBAdobe PDFView/Open
Boorapatis_pl_ch3.pdf2.19 MBAdobe PDFView/Open
Boorapatis_pl_ch4.pdf10.55 MBAdobe PDFView/Open
Boorapatis_pl_ch5.pdf7.27 MBAdobe PDFView/Open
Boorapatis_pl_back.pdf11.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.