Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34491
Title: การนำเสนอแนวคิดเรื่องการให้บริการของสายการบินต่าง ๆ ผ่านสื่อมวลชน ปี พ.ศ. 2536
Other Titles: An airlines publicity of "service concepts" through mass media in 1993
Authors: คมเนตร เศวตาสัย
Advisors: ศิริชัย ศิริกายะ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาแนวคิดเรื่องการบริการและวิธีการนำเสนอแนวคิดเรื่องการบริการของสายการบินต่าง ๆ ผ่านสื่อมวลขนในปี พ.ศ. 2536 วิธีศึกษาใช้การวิจัยเชิงคุณภาพ ผลการวิจัยพบว่า สายการบินต่าง ๆ ใช้แนวคิดเรื่องการบริการในงานโฆษณา 10 แนวคิด คือ 1. บริการเส้นทางบินหลากหลาย 2. บริการความถี่ของเที่ยวบิน 3. บริการดูแลต้อนรับของผู้ให้บริการ 4. บริการอาหารและเครื่องดื่ม 5. บริการสิทธิพิเศษ 6. บริการความสะดวกสบายของที่นั่งโดยสาร 7. บริการความทันสมัยของเครื่องบิน 8. บริการข้อมูลท่องเที่ยว 9. บริการเทคโนโลยีทางด้านการสื่อสาร และ 10. บริการความบันเทิง ซึ่งมีการนำเสนอแนวคิดในลักษณะที่เป็นพลวัต คือ ไม่มีรูปแบบตายตัว โดยปรากฏวิธีการใช้สัญญะเพื่อสร้างความหมาย และสื่อความออกมาในรูปของความหมายตรงและความหายนัยประวัติ และมีการใช้แนวคิดเรื่องความคาดหวังทางด้านการบริการและการส่งเสริมการขายประกอบการนำเสนอด้วย
Other Abstract: The main objective of this thesis is to study and analyze the process of services, especially, in the airline business, and how airline services are brought through the media, then, to the public in 1993. The research method is qualitative. The results of research show that most of the airlines have used ten following factors to advertise their services, which are : 1. Vareity of Routings 2. Frequency of Flights 3. Quality of Flight Attendants 4. Food and Beverages 5. Privileges 6. Comfort of Seats 7. Modern Aircrafts 8. Travel Information Service 9. Communication System Technology and 10. Entertainments. The mentioned ten factors have bee presented in style of dynamism. In other word, there are various ways to present them by using signs to create meanings and convey them out in terms of denotative and connotative meanings. In addition, service expectations and promotions have also been used to present in such advertising.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสื่อสารมวลชน
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34491
ISBN: 9746319922
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Komnate_se_front.pdf753.03 kBAdobe PDFView/Open
Komnate_se_ch1.pdf550.67 kBAdobe PDFView/Open
Komnate_se_ch2.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open
Komnate_se_ch3.pdf984.27 kBAdobe PDFView/Open
Komnate_se_ch4.pdf7.19 MBAdobe PDFView/Open
Komnate_se_ch5.pdf478.69 kBAdobe PDFView/Open
Komnate_se_back.pdf343.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.