Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34841
Title: การศึกษาแนวการตอบคำถามของผู้ปกครองต่อคำถามของเด็กก่อนวัยเรียน
Other Titles: A study of guardian's answering guideline to preschool children's questions
Authors: พิมพรรณ ศรีสวัสดิ์
Advisors: พูนสุข บุณย์สวัสดิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวคำถามของเด็กก่อนวัยเรียนที่มีอายุ 3-6 ปี รวมทั้งศึกษาแนวการตอบคำถามของผู้ปกครองต่อคำถามของเด็ก โดยศึกษาจากตัวอย่างประชากร 3 กลุ่มคือ กลุ่มผู้ปกครองที่ให้คำถาม กลุ่มผู้เชี่ยวชาญที่ตรวจสอบความเหมาะสมของคำถาม และกลุ่มผู้ปกครองที่แสดงความพอใจต่อแนวการตอบ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยมี 4 อย่างคือ แบบสัมภาษณ์ แบบสอบถามฉบับที่ 1 แบบสอบถามฉบับที่ 2 แบบสอบถามฉบับที่ 3 แล้วนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์ด้วยการแจกแจงความถี่ หาค่าร้อยละเพื่อนำผลที่ได้มาสร้างคู่มือแนวการตอบคำถามของผู้ปกครองต่อคำถามของเด็กก่อนวัยเรียน ผลการวิจัย 1. แนวคำถามของเด็กก่อนวัยเรียนที่มีอายุ 3-6 ปี 1.1 คำถามที่เด็กถามผู้ปกครอง แบ่งได้เป็น 3 ด้านคือ ด้านตัวเด็กเอง ด้านบุคคลอื่น รอบตัวเด็กและสิ่งแวดล้อมรอบตัวเด็ก ซึ่งเด็กถามคำถามในด้านบุคคลอื่นรอบตัวเด็กมากที่สุด 1.2 ประเภทของคำถามที่เด็กถามมี 3 ประเภทคือ คำถามหาเหตุผล คำถามหาข้อเท็จจริง และคำถามให้อธิบาย ซึ่งเด็กถามคำถามหาเหตุผลมากที่สุด 2. แนวการตอบคำถามของผู้ปกครองต่อคำถามของเด็กก่อนวัยเรียน 2.1 หลักที่ผู้ปกครองใช้ในการตอบคำถามมากที่สุดคือ ตอบตามความเป็นจริงอย่างตรงไปตรงมา โดยอธิบายอย่างละเอียด เพื่อให้เด็กเข้าใจมากที่สุด 2.2 แนวการตอบคำถามของผู้ปกครองนี้ ผู้เชี่ยวชาญส่วนใหญ่มีความคิดเห็นเหมือนกันว่าถูกต้องตามความเป็นจริงและการใช้ภาษาเหมาะสมกับวัยของเด็ก ที่มีความคิดเห็นแตกต่างกันบ้าง เป็นคำถามด้านตัวเด็กเองในเรื่องเกี่ยวกับการเกิด นอกจากนี้แนวการตอบคำถามชุดนี้ตัวอย่างประชากรส่วนใหญ่พอใจ
Other Abstract: The objective of this research is to study the guideline to preschool children’s questions at the age of three to six years old, and this research also includes the study of guardian’s answering quideline. The research is based on three target groups; guardians who give questions, specialists who screen the suitability of these questions, and guardians, who are satisfied with the answers. Four tools are used in this research; an interview form, the questionnaire No.1, the questionnaire No.2, and the questionnaire No.3. Data collecting from these tools will be used to find the percentage, and the percentage result from this calculation will then be used to build the guardian’s answering guideline to preschool children. Results: 1. Guideline to preschool children’s questions (age 3-6 years old) 1.1 Questions which children ask their guardians divided into three groups; about themselves, about people surrounding them, and about their surrounding. 1.2 Questions which children ask their guardians are divided into 3 types; looking for reasons, looking for truth, and looking for explanations which most asked. 2. Guideline to guardian’s responses to preschool children’s questions: 2.1 The principle which guardians used the most to response to questions is to response according to facts and to explain in details. 2.2 Most of the expert agree to the guideline of guardian responses. Those who do not, have some difficulties with the questions about the children themselves of how they were born. In addition, the target population (guardians) are satisfied with the guideline.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/34841
ISBN: 9745798355
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pimpan_sr_front.pdf4.01 MBAdobe PDFView/Open
Pimpan_sr_ch1.pdf4.28 MBAdobe PDFView/Open
Pimpan_sr_ch2.pdf12.06 MBAdobe PDFView/Open
Pimpan_sr_ch3.pdf5.85 MBAdobe PDFView/Open
Pimpan_sr_ch4.pdf15.81 MBAdobe PDFView/Open
Pimpan_sr_ch5.pdf5.23 MBAdobe PDFView/Open
Pimpan_sr_back.pdf38.71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.