Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/35432
Title: ทัศนคติและพฤติกรรมด้านการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมในกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติที่พักบริเวณถนนข้าวสาร
Other Titles: Cultural related attitude and behavior of overseas tourist staying at Khao San area
Authors: ศราวุฒิ วัชระปันตี
Advisors: พันธุมดี เกตะวันดี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Punthumadee.K@Chula.ac.th
Subjects: ถนนข้าวสาร (กรุงเทพฯ)
การท่องเที่ยวเชิงนิเวศ -- ไทย
นักท่องเที่ยวต่างชาติ -- ไทย
ที่พักนักท่องเที่ยว -- ไทย -- กรุงเทพฯ
Khao San road (Thailand, Bangkok)
Ecotourism -- Thailand
Visitors, Foreign -- Thailand
Tourist camps, hostels, etc. -- Thailand -- Bangkok
Issue Date: 2552
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาทัศนคติและพฤติกรรมด้านการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมในกรุงเทพมหานครของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติที่พักบริเวณถนนข้าวสาร เป็นการวิจัยเพื่อหาข้อมูลเบื้องต้น เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถาม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือนักท่องเที่ยวชาวต่างประเทศที่พักบริเวณถนนข้าวสาร จำนวน 400 คน และวิเคราะห์ข้อมูล โดยสถิติที่ใช้ในการวิจัย คือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบความแตกต่างระหว่างประชากร 2 กลุ่มใช้ t -test และทดสอบความแตกต่างระหว่างประชากรตั้งแต่ 3 กลุ่มขึ้นไป ใช้ F -test สำหรับการทดสอบความแตกต่างรายคู่ของ F-test ใช้วิธี Least Significant Difference (LSD) จากการศึกษาพบว่านักท่องเที่ยวชาวต่างชาติมีความสนใจมากใน อาหารไทย วัด แหล่งท่องเที่ยวทางประวัติศาสตร์ หากจำแนกตามเพศและอายุ พบว่าเพศหญิงมีความสนใจในแหล่งเรียนรู้วิถีชีวิตไทย และหอศิลป์และพิพิธภัณฑ์มากกว่าเพศชาย นักท่องเที่ยวในช่วงอายุ 21-30 ปี มีความสนใจต่อการท่องเที่ยวด้านกีฬาไทยมากกว่าช่วงอายุอื่น จากการได้ท่องเที่ยวในครั้งนี้นักท่องเที่ยวชาวต่างชาติเห็นด้วยในระดับมากว่า ได้รู้จักอาหารไทยมากยิ่งขึ้น นอกจากนี้นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่เห็นว่าถนนข้าวสารเป็นแหล่งท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมของกรุงเทพมหานคร นักท่องเที่ยวส่วนใหญ่ไม่เคยเรียนรู้วัฒนธรรมไทยมาก่อน มีการวางแผนการท่องเที่ยว เดินทางมาเป็นครั้งแรกและมีระยะเวลาในการท่องเที่ยว 1-3 คืน สถานที่และกิจกรรมที่นักท่องเที่ยวชาวต่างชาติได้ท่องเที่ยวหรือมีส่วนร่วมมากที่สุด คือ วิถีชีวิตไทย การเดินทางไปศาสนสถานและแหล่งท่องเที่ยวทางประวัติศาสตร์ เข้าร่วมกิจกรรมนวดแผนไทยและสปา หากจำแนกตามอายุ สัญชาติ การเรียนรู้วัฒนธรรมไทย จำนวนครั้งในการเข้ามาท่องเที่ยวในกรุงเทพมหานคร และระยะเวลาท่องเที่ยวของนักท่องเที่ยวแล้วนั้น พบว่ามีความสอดคล้องกัน ผลจากการศึกษาครั้งนี้ หน่วยงานภาครัฐและภาคเอกชนสามารถนำไปเป็นข้อมูลพื้นฐานในการวางแนวทาง นโยบายส่งเสริม พัฒนาการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมและ ประยุกต์หรือปรับปรุงรูปแบบการท่องเที่ยว โปรแกรมการท่องเที่ยว เส้นทางการท่องเที่ยวทางวัฒนธรรมเพื่อให้ต้องตามความต้องการของนักท่องเที่ยวชาวต่างชาติ การส่งเสริมแหล่งท่องเที่ยวที่เกี่ยวข้องกับวิถีชีวิตไทย การเรียนรู้วัฒนธรรมไทยจากพิพิธภัณฑ์ การจัดโปรแกรมการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมสำหรับนักท่องเที่ยวที่มีช่วงอายุ 20 – 30 ปี
Other Abstract: This research aimed at studying primary information of cultural related attitudes and behaviors of oversea tourists staying in the area of Khao San Road, Bangkok. The research equipment was a questionnaire and the sampling group was 400 tourists staying at Khao San Road. The data analysis was conducted through percentage, mean, and standard deviation. T-test was used for a test on the difference of two population groups while F-test was for the difference of more than three population groups and Least Significant Difference (LSD) was used for the test on the pair difference of F-test The findings revealed that the sampling tourists expressed a high attention to Thai cuisine, temples and historical attractions. Based on gender and age, it was found that female tourists paid more attention to Thai lifestyle, art galleries and museums than male tourists. On the other hand, the tourists of age between 21 - 30 were interested in Thai sports than others. The sampling tourists additionally showed that they learned more about Thai food than they had known before. Moreover, most of them realized that Khao San Road is a part of the cultural tourism. Furthermore, most of the sampling tourists were first time travelers to Bangkok who were unaware of Thai culture, but prepared advanced travel plans and planned to stay 1-3 days at this place. The tourist attractions and activities prioritized on Thai lifestyle, traveling to sacred places and historical sites as well as participating in the Thai massage and spa. Focusing on nationality, age, Thai cultural awareness, number of trips to Bangkok, and duration of touring, it was discovered that the they were consistent. Subsequently, this study can be a useful source for government and private sectors as they can use information containing in this research as the basic foundation for policy making on the promotion and development of cultural related tourism policy to apply or improve touring patterns, programs, as well as cultural touring routes in order to appropriately respond to the needs of oversea tourists. This also includes the promotion of Thai lifestyle related tourism, the learning of Thai culture from museums, and organizing cultural related tour programs for oversea tourists of 20 -30 years of age.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2552
Degree Name: ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การจัดการทางวัฒนธรรม
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/35432
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2009.1048
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2009.1048
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
saravudhi_va.pdf16.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.