Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/36142
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYubol Benjarongkij-
dc.contributor.authorVilai Vitayaveerasuk-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Communication Arts-
dc.coverage.spatialThailand-
dc.date.accessioned2013-10-14T07:39:03Z-
dc.date.available2013-10-14T07:39:03Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/36142-
dc.descriptionThesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2012en_US
dc.description.abstractIn Thailand advertising industry, many leading brands use the same super stars to endorse their products in television commercial, and there are also many super stars being in this phenomenon such as Yaya, Na Dej, Pancake, Ken Teeradej etc. This has been questioned on brand confusion and weak advertising recall in majority of people. It extremely wastes tremendous advertising budget circulating in the industry. However, some people have different view that audience can better recall the advertisements, moreover, they believe the celebrities help enhancing product credibility and increasing consumers’ intention to buy the products. This research aims to find out the future guideline, procedure and solution helping business owners and marketers on the issue of using multiple brand super star endorser whether it is indeed benefit to the business or wastes immense advertising budget. The study is planned for quantitative survey of 400 respondents in Bangkok and nearby provinces and uses statistical package for social science research (SPSS) to analyze the data. The result shows that all respondents could recall TVC endorsed by Yaya and Na Dej. Moreover, they could remember the right product names high to 92-96%. They also had been convinced by Yaya and Na Dej TVC and created intention to buy the products 2 times higher. The brand credibility was higher almost 3 times as well. Heavy media weight had been mentioned in the survey as a significant tool to reinforce overcoming multiple brand confusion.en_US
dc.description.abstractalternativeในอุตสาหกรรมโฆษณาในประเทศไทย สินค้าที่เป็นผู้นำในตลาดมักใช้ดาราคนเดียวกันเป็นพรีเซ็นเตอร์โฆษณาสินค้าซ้ำกับหลายยี่ห้อในสื่อโทรทัศน์ และนอกจากนั้น ดาราที่อยู่ในปรากฏการณ์นี้มีหลายคน เช่น ญาญ่า , ณเดช , แพนเค้ก , เคน ธีรเดช เป็นต้น ทำให้เกิดการถกเถียงกันในวงกว้างว่า ผู้บริโภคอาจเกิดความสับสนและจดจำชื่อยี่ห้อสินค้าไม่ได้ ซึ่งทำให้เกิดการสูญเสียเม็ดเงินลงทุนจำนวนมหาศาลในแต่ละปี แต่ในทางกลับกัน คนอีกกลุ่มหนึ่งมีความเชื่อว่าปรากฏการณ์นี้ ทำให้ผู้บริโภคจดจำชื่อยี่ห้อสินค้าได้ดียิ่งขึ้น และความชื่นชอบและศรัทธาพรีเซ็นเตอร์ ทำให้เกิดความเชื่อมั่นในตัวสินค้ามากขึ้น และมีความต้องการซื้อสินค้ามากขึ้น งานวิจัยโครงการนี้มีจุดประสงค์ เพื่อหาข้อเท็จจริงและแนวทางชี้นำที่เป็นประโยชน์ต่อเจ้าของสินค้า นักการตลาด และนักโฆษณาในอนาคตที่ตลาดมีการแข่งขันสูงขึ้นมาก โดยเฉพาะหลังการเปิดประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน (AEC) อย่างเป็นทางการในปี พ.ศ. 2559 งานวิจัยครั้งนี้ได้มีการวางแผนให้เป็นการวิจัยเชิงปริมาณ สัมภาษณ์ผู้บริโภค 400 คน ในกรุงเทพมหานครและในเขตปริมณฑล ผลการวิจัยให้ผลที่ชัดเจนสอดคล้องกันว่า ผู้บริโภคทุกคนจดจำหนังโฆษณาของญาญ่าและณเดชได้ตั้งแต่ 1 ถึง 5 เรื่อง และสามารถเอ่ยชื่อยี่ห้อสินค้าของโฆษณาดังกล่าวได้ถูกต้องสูงถึง 92% – 96% เกิดความเชื่อถือในตัวสินค้าสูงขึ้นเกือบ 3 เท่า และมีความต้องการซื้อสินค้าสูงขึ้น 2 เท่า โดยปัจจัยหลักข้อหนึ่งที่ผู้บริโภคจดจำโฆษณาได้ คือ การเห็นโฆษณาบ่อย (Heavy media weight)en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2012.828-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectCommunication in marketing -- Thailanden_US
dc.subjectBranding (Marketing) -- Thailanden_US
dc.subjectAdvertising -- Thailanden_US
dc.subjectAdvertising -- Effective frequencyen_US
dc.subjectActors -- Thailanden_US
dc.subjectActresses -- Thailanden_US
dc.subjectการสื่อสารทางการตลาด -- ไทยen_US
dc.subjectการสร้างชื่อตราผลิตภัณฑ์ -- ไทยen_US
dc.subjectโฆษณา -- ไทยen_US
dc.subjectโฆษณา -- ความถี่ที่มีประสิทธิผลen_US
dc.subjectนักแสดง -- ไทยen_US
dc.titleEffectiveness of using Thai super stars for multiple brand endorsementen_US
dc.title.alternativeประสิทธิผลของการโฆษณาที่ใช้พรีเซ็นเตอร์คนเดียวกันกับสินค้าอื่น ๆ หลายยี่ห้อen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Arts (Communication Arts)en_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplineStrategic Communication Managementen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorYubol.B@chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2012.828-
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vilai_vi.pdf7.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.