Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/36435
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKamonchanok Suthiwartnarueput
dc.contributor.advisorPongsa Pornchaiwiseskul
dc.contributor.authorWaraporn Tungjitjarurn
dc.contributor.otherChulalongkorn University, Graduate School
dc.date.accessioned2013-10-28T09:02:13Z
dc.date.available2013-10-28T09:02:13Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/36435
dc.descriptionThesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2012en_US
dc.description.abstractThe objective of this research is to examine the role of buyer-supplier commitment in supplier performance improvement. This study proposed the buyer-supplier commitment based on the two dimensions of buyer-supplier relationships and transaction-specific investment that should exist between buyer and supplier.The research uses survey data obtained on electrical products and components manufacturers in Thailand and testing the relationships with Structural Equation Modeling. This study proposes a model which combines the two mediators; buyer-supplier commitment and supplier development. The results of study reveal that supplier selection has a positive impact to supplier development, supplier development positively impacts to supplier performance improvements, supplier development has a positive impact to buyer-supplier commitment and buyer-supplier commitment positively impacts to supplier performance improvements. However, the study found that supplier selection does not positively impact to supplier performance improvements and buyer-supplier commitment. Furthermore, buyer-supplier commitment does not act as a mediator from supplier selection to supplier performance improvements. Instead, supplier development fully mediates the impact of supplier selection on supplier performance improvements. The result of factor analysis supports that buyer-supplier commitment was based on two key elements; buyer-supplier relationship and transaction-specific investment. Specifically, we found that buyer-supplier relationship is more crucial than transaction-specific investment to enhance the level of commitment between firms.en_US
dc.description.abstractalternativeวัตถุประสงค์ของการศึกษางานวิจัยในครั้งนี้ เพื่อต้องการทดสอบบทบาทของข้อผูกมัดระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบในการปรับปรุงผลการทำงานของผู้ส่งมอบ การศึกษาครั้งนี้นำเสนอข้อผูกมัดระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบ โดยใช้พื้นฐานแนวคิดจาก 2 มุมมอง คือ ความสัมพันธ์ระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบ และ การลงทุนแบบเฉพาะเจาะจง งานวิจัยครั้งนี้ใช้วิธีการเก็บข้อมูลแบบสอบถาม สำหรับผู้ผลิตเครื่องใช้ไฟฟ้าและชิ้นส่วนในประเทศไทย และทดสอบความสัมพันธ์โดยใช้ตัวแบบสมการโครงสร้าง การศึกษาในครั้งนี้ยังได้นำเสนอแบบจำลองซึ่งประกอบไปด้วยสองตัวกลาง นั่นคือ ข้อผูกมัดระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบ และ การพัฒนาผู้ส่งมอบ ผลลัพธ์ของงานวิจัยพบว่า การคัดเลือกผู้ส่งมอบส่งผลกระทบทางบวกต่อการพัฒนาผู้ส่งมอบ การพัฒนาผู้ส่งมอบส่งผลกระทบทางบวกต่อการปรับปรุงผลการทำงานของผู้ส่งมอบ การพัฒนาผู้ส่งมอบส่งผลกระทบทางบวกต่อข้อผูกมัดระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบ และข้อผูกมัดระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบส่งผลกระทบทางบวกต่อการปรับปรุงผลการทำงานของผู้ส่งมอบ อย่างไรก็ตาม ผลการศึกษาพบว่า การคัดเลือกผู้ส่งมอบไม่ส่งผลกระทบทางบวกต่อการปรับปรุงผลการทำงานของผู้ส่งมอบ และ ข้อผูกมัดระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบ นอกจากนั้นข้อผูกมัดระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบไม่ได้มีบทบาทในการเป็นตัวกลางส่งผ่าน จากการคัดเลือกผู้ส่งมอบไปสู่การปรับปรุงผลการทำงานของผู้ส่งมอบ แต่การพัฒนาผู้ส่งมอบกลับมีบทบาทสำคัญในการเป็นตัวกลางส่งผ่านอย่างเต็มรูปแบบ จากการคัดเลือกผู้ส่งมอบไปสู่การปรับปรุงผลการทำงานของผู้ส่งมอบ ผลลัพธ์ของการวิเคราะห์องค์ประกอบสนับสนุนแนวคิดในการพัฒนาข้อผูกมัดระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบ ซึ่งมีพื้นฐานจาก 2 องค์ประกอบหลัก คือ ความสัมพันธ์ระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบ และ การลงทุนแบบเฉพาะเจาะจง และที่สำคัญยังพบว่า ความสัมพันธ์ระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบ เป็นองค์ประกอบที่มีความสำคัญมากกว่าองค์ประกอบด้านการลงทุนแบบเฉพาะเจาะจง ในการยกระดับข้อผูกมัดระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2012.837-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectBusiness logisticsen_US
dc.subjectProduction managementen_US
dc.subjectการบริหารงานโลจิสติกส์en_US
dc.subjectการบริหารงานผลิตen_US
dc.subjectปริญญาดุษฎีบัณฑิตen_US
dc.titleFactors affecting supplier performance through the buyer-supplier commitmenten_US
dc.title.alternativeปัจจัยที่ส่งผลกระทบต่อผลการทำงานของผู้ส่งมอบผ่านข้อผูกมัดระหว่างผู้ซื้อ-ผู้ส่งมอบen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameDoctor of Philosophyen_US
dc.degree.levelDoctoral Degreeen_US
dc.degree.disciplineLogistics Managementen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorKamonchanok.s@chula.ac.th
dc.email.advisorPongsa.P@Chula.ac.th
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2012.837-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
waraporn_tu.pdf2.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.