Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/36578
Title: | กระบวนการประชาสัมพันธ์กิจกรรมการแสดงความรับผิดชอบต่อสังคมของ SCG ที่มีส่วนร่วมของสื่อมวลชน |
Other Titles: | Public relations process in SCG's corporate social responsibility activities with journalists' participation |
Authors: | พิสชา สมบูรณ์สิน |
Advisors: | ปาริชาต สถาปิตานนท์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | Parichart.S@chula.ac.th |
Subjects: | สื่อมวลชน บริษัท -- การประชาสัมพันธ์ ความรับผิดชอบต่อสังคมขององค์การธุรกิจ Mass media Corporations -- Public relations Social responsibility of business |
Issue Date: | 2553 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | งานวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากระบวนการประชาสัมพันธ์กิจกรรมการแสดง ความรับผิดชอบต่อสังคมของ SCG ในโครงการ SCG รักษ์น้ำเพื่ออนาคต รวมถึงการศึกษาถึง ทัศนคติของสื่อมวลชน และการมีส่วนร่วมของสื่อมวลชนในการนำเสนอข่าวสารของโครงการ ผ่านทางช่องทางการสื่อสารต่างๆ โดยใช้การวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative research) ได้แก่ การวิเคราะห์เอกสาร (Documentary Research) ประกอบการสัมภาษณ์แบบเจาะลึก (Indepth Interview) กับเจ้าหน้าที่ผู้มีส่วนรับผิดชอบในการประชาสัมพันธ์โครงการ และ เจ้าหน้าที่ผู้รับผิดชอบดูแลโครงการ SCG รักษ์น้ำเพื่ออนาคต นอกจากนี้ยังทำการสัมภาษณ์ พนักงานทั่วไปของ SCG สื่อมวลชนที่เคยทำข่าวเกี่ยวกับโครงการ SCG รักษ์น้ำเพื่ออนาคต แบ่งเป็นสื่อมวลชนระดับชาติ และสื่อมวลชนท้องถิ่นผลการวิจัยพบว่า ในการประชาสัมพันธ์โครงการ SCG รักษ์น้ำเพื่ออนาคต SCG ดำเนินการสื่อสารผ่านทางสื่อมวลชน หรือสื่อมวลชนสัมพันธ์ ซึ่ง SCG ใช้หลักสื่อมวลชน สัมพันธ์ในการบริหารจัดการด้านความสัมพันธ์กับสื่อมวลชน และการบริหารประเด็นเกี่ยวกับ โครงการ SCG รักษ์น้ำเพื่ออนาคต |
Other Abstract: | This research aims to study (1) the public relations process of SCG’s corporate social responsibility activities in SCG’s check-dam project (2) to study journalists’ attitude and their participation in reporting project news through various types of media channels. The qualitative research methodologies – documentary, in-depth interview were applied. Key public relation personals , major officers who are responsible for SCG’s check-dam project, general staffs, nationalbased journalists and local based journalist who follow the project, were interviewed. The result shows that the SCG’s check-dam project mainly uses public relations as a strategy to manage relationship with public. Moreover, SCG focus on agenda management concerning the SCG’s check-dam project. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2553 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การประชาสัมพันธ์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/36578 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2010.91 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2010.91 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pischa_so.pdf | 8.34 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.