Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/37539
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | บุญฤทธิ์ อินทิยศ | - |
dc.contributor.advisor | ชวลิต จีนอนันต์ | - |
dc.contributor.author | สมิหลา คีรีศรี | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิทยาศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2013-12-17T09:04:51Z | - |
dc.date.available | 2013-12-17T09:04:51Z | - |
dc.date.issued | 2555 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/37539 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555 | en_US |
dc.description.abstract | ปัญหาการจับคู่เที่ยวบินเป็นปัญหาของการสร้างคู่เที่ยวบิน โดยมีลำดับเที่ยวบินที่เริ่มและจบที่ฐานการบินเดียวกัน และเป็นไปตามเงื่อนไขบังคับ โดยให้มีค่าใช้จ่ายน้อยที่สุด ปัญหาดังกล่าวเป็นปัญหาการหาค่าเหมาะที่สุดเชิงการจัดที่มีขนาดใหญ่ ซับซ้อนและยากในการหาคำตอบ ในบทความวิจัยนี้ได้นำเสนอตัวแบบทางคณิตศาสตร์สำหรับปัญหาการจับคู่เที่ยวบินโดยใช้เงื่อนไขบังคับเกี่ยวกับระยะเวลาการทำงานและการพักของพนักงานสายการบินจากบริษัทการบินไทย ในการหาคำตอบเราเสนอการใช้เทคนิคคอลัมน์เจเนอเรชันซึ่งเป็นเทคนิคที่มีประสิทธิภาพในการแก้ปัญหาที่มีขนาดใหญ่โดยการแก้ปัญหาย่อยอย่างซ้ำๆจนกระทั่งได้ผลเฉลยของปัญหาเดิม นอกจากนี้เรายังนำเสนอผลการคำนวณเชิงตัวเลขและการวิเคราะห์ผลโดยใช้ตัวอย่างข้อมูลจากการบินไทยเป็นกรณีศึกษา | en_US |
dc.description.abstractalternative | A crew pairing problem is a problem of creating the sequences of flights that start and end at the same crew base under some constraints while minimizing the cost. This is a large-scaled combinatorial optimization problem and it is complex and difficult to solve. In this paper, a mathematical model for a crew pairing problem is presented using the working time and rest time constraints from Thai Airways. We propose a column generation technique, which is a powerful technique for solving large-scale problems by iteratively solving smaller parts of the problem until the whole problem is solved. Some numerical results are also presented and analyzed using the data sample from Thai Airways as a case study. | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.1119 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | การบินพาณิชย์ -- การวางแผน | en_US |
dc.subject | Aeronautics, Commercial -- Planning | en_US |
dc.title | เทคนิคคอลัมน์เจเนอเรชันสำหรับปัญหาจับคู่เที่ยวบิน | en_US |
dc.title.alternative | Column generation technique for crew pairing problem | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | คณิตศาสตร์ประยุกต์และวิทยาการคณนา | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | ไม่มีข้อมูล | - |
dc.email.advisor | chawalit@siit.tu.ac.th | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2012.1119 | - |
Appears in Collections: | Sci - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
samila_ki.pdf | 1.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.