Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41138
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | จาระไน แกลโกศล | - |
dc.contributor.author | ปวิกร จุณณานนท์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2014-03-18T09:23:05Z | - |
dc.date.available | 2014-03-18T09:23:05Z | - |
dc.date.issued | 2541 | - |
dc.identifier.isbn | 9743315691 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/41138 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541 | en_US |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้าง และทดสอบแบบจำลองของความสัมพันธ์เชิงสาเหตุของตัวแปรเกี่ยวกับปัจจัยการสื่อสารและปัจจัยอื่นๆ ที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจลงทุนในกองทุนรวมของประชาชน โดยใช้กลุ่มตัวอย่างประชาชนที่ลงทุนในกองทุนรวมทั้งกองทุนรวมแบบปิดและกองทุนรวมแบบเปิด จำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบสอบถาม โดยใช้วิธีการวิเคราะห์เส้นทาง ผลการวิจัยที่สำคัญสรุปได้ดังนี้ 1. แบบจำลองของความสัมพันธ์เชิงสาเหตุตามสมมติฐานสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์ โดยสามารถอธิบายความแปรปรวนทั้งระบบของความสัมพันธ์ตามสมมติฐานที่นำเสนอได้ประมาณร้อยละ 64.5 2. แบบจำลองของความสัมพันธ์เชิงสาเหตุที่มีความสอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 (P<0.5) มีลักษณะดังนี้ 2.1 ตัวแปรที่มีผลกระทบทางตรงต่อการตัดสินใจลงทุนในกองทุนรวมของประชาชน คือ เพศ ประสบการณ์เดิมจากการลงทุนในกองทุนรวม และทัศนคติต่อการลงทุนในกองทุนรวม 2.2 ตัวแปรที่มีผลกระทบทางอ้อมต่อการตัดสินใจลงทุนในกองทุนรวมของประชาชน คือ การลวง ผลตอบแทน สื่อเฉพาะกิจที่ทำให้ได้รับข้อมูลข่าวสาร 2.3 ตัวแปรที่มีผลกระทบทั้งทางตรงและทางอ้อมต่อการตัดสินใจลงทุนในกองทุนรวมของประชาชน คือ เพศ ประสบการณ์เดิมจากการลงทุนในกองทุนรวม และทัศนคติต่อการลงทุนในกองทุนรวม การลวง ผลตอบแทน และสื่อเฉพาะกิจที่ทำให้ได้รับข้อมูลข่าวสาร 3. ตัวแปรที่มีปริมาณผลกระทบโดยรวมต่อการตัดสินใจลงทุนในกองทุนรวมสูงสุด ได้แก่ ประสบการณ์เดิมจากการลงทุนในกองทุนรวม (.34) เพศ (-.26) ทัศนคติที่มีต่อการลงทุนในกองทุนรวม (.23) และภาวะแวดล้อม (.18) ตามลำดับ | en_US |
dc.description.abstractalternative | The purpose of the study is to verify the propose model in term of causal relationship among communication and other factors influencing investors decision making on mutual fund. The samples include 400 of those investing in both closed-end and open-end funds. The research is a survey by the aid of questionnaire which is analyzed in term of path analysis. The result of the research could be summed up as follows : 1. It is found that the propose model is related with the empirical acquired data. The result of research could be generalized as being able to confirm the result at 64.5% 2. The model is significantly consistant with the data at level of significance 0.05 (p<.05) with further details as follows : 2.1 The variables and level of correlativity directly affects the decision for investment include sex, previous experience and pre attitude towards mutual fund. 2.2 The variables and level of correlativity indirectly affects the investor decision include deception, return of investment and exposure to specialized media. 2.3 The variables and level of correlativity in path which both directly and indirectly affect the investor decision include sex, previous experience in decision on investment, pre attitude on decision, deception, return of investment and exposure to specialized media. 3. The variables having total maximum correlativity value which directly affects investor decision include previous experience (.34), sex (-.26), attitude towards mutual fund (.23) and economic context respectively (.18) | en_US |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | Mutual funds | en_US |
dc.subject | Information seeking | en_US |
dc.subject | Communication in marketing | en_US |
dc.subject | Decision-making | en_US |
dc.subject | Investments | en_US |
dc.subject | การตัดสินใจ | en_US |
dc.subject | การลงทุน | en_US |
dc.subject | กองทุนรวม | en_US |
dc.subject | การสื่อสารทางการตลาด | en_US |
dc.subject | การแสวงหาสารสนเทศ | en_US |
dc.title | ปัจจัยการสื่อสารที่มีอิทธิพลต่อการตัดสินใจลงทุนในกองทุนรวมของประชาชน | en_US |
dc.title.alternative | The comminication factors influencing the decision to invest in mutual fund among the public | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | นิเทศศาสตรพัฒนาการ | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | Jaranai.G@chula.ac.th | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Pavikorn_Ch_front.pdf | 541.11 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pavikorn_Ch_ch1.pdf | 315.94 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pavikorn_Ch_ch2.pdf | 657.23 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pavikorn_Ch_ch3.pdf | 222.11 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pavikorn_Ch_ch4.pdf | 519.55 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pavikorn_Ch_ch5.pdf | 539.03 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Pavikorn_Ch_back.pdf | 620.9 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.