Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/4147
Title: ระบบควบคุมเวกเตอร์ไร้เซนเซอร์วัดความเร็ว ที่อาศัยการประมาณค่าความเร็วจากแรงดันไฟฟ้าเหนี่ยวนำ
Other Titles: A speed-sensorless vector control system with speed estimation based on induced voltage
Authors: อุเทน นิตยาธารีกุล
Advisors: สมบูรณ์ แสงวงค์วาณิชย์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: somboona@chula.ac.th
Subjects: การควบคุมเวกเตอร์
มอเตอร์เหนี่ยวนำ
Issue Date: 2542
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: แสดงวิธีการพัฒนาและออกแบบระบบควบคุมเวกเตอร์ แบบควบคุมกระแสไร้เซนเซอร์วัดความเร็วสำหรับมอเตอร์เหนี่ยวนำ โดยอาศัยการประมาณค่าความเร็วจากแรงเคลื่อนเหนี่ยวนำภายในมอเตอร์ ซึ่งเป็นวิธีการคำนวณโดยตรง สามารถเข้าใจได้ง่ายในแง่ของการทำงานของส่วนประมาณค่าความเร็ว นอกจากนี้ในงานวิจัยนี้ผู้วิจัยได้รวม ระบบประมาณค่าความเร็วเข้ากับระบบควบคุมเวกเตอร์ ทำให้ระบบโดยรวมมีโครงสร้างที่ไม่ซับซ้อน และเหมาะสำหรับการนำไปสร้างจริง สำหรับการวิเคราะห์เสถียรภาพเราจะอาศัย วิธีการแปลงระบบประมาณค่าความเร็วให้อยู่ในรูปแบบ MRAS ซึ่งจะทำให้เราทราบถึงเงื่อนไขด้านเสถียรภาพของระบบ และสามารถออกแบบระบบควบคุมความเร็วที่มีเสถียรภาพได้ ในย่านการทำงานที่กว้างและมีผลตอบสนองที่ดีใกล้เคียงกับ ระบบควบคุมเวกเตอร์เดิมที่มีการใช้เซนเซอร์วัดความเร็วได้
Other Abstract: Presents the development of a current-controlled type speed-sensorless vector control system for induction motors using a speed estimation based on induced voltage in side the motor. Main features of this estimation method are that the rotor speed is calculated directly and that the estimation process is easy to understand. To simplify the implementation of the system the vector controller will be integrated with the speed estimator. Stability of the speed estimation is analysed by viewing the speed estimator as an MRAS. The speed-sensorless system is then designed based on the derived stability condition. The developed speed-sensorless system can maintain the stability for a wide operating region and gives a satisfactory performance comparable to that of the conventional vector control system with speed sensors.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมไฟฟ้า
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/4147
ISBN: 9743342109
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
utain.pdf4.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.