Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42174
Title: การขยายตัวของการเรียนการสอนรัฐประศาสนศาสตร์ระดับบัณฑิตศึกษาของประเทศไทยในปัจจุบัน : ปัญหาและแนวทางในอนาคต
Other Titles: The growth of public administration education at the graduate level in thailand : problems and future prospects
Authors: อันธิกา อุทัยบุตร
Advisors: พิทยา บวรวัฒนา
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะรัฐศาสตร์
Advisor's Email: Bidhya.B@Chula.ac.th
Subjects: รัฐประศาสนศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน
Public adminstration -- Study and teaching
Issue Date: 2555
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสาเหตุการขยายตัวของการเรียนการสอนรัฐประศาสนศาสตร์ระดับบัณฑิตศึกษาในประเทศไทย และเพื่อศึกษาปัญหาและผลกระทบอันเนื่องมาจากการขยายตัวของการเรียนการสอนดังกล่าว พร้อมทัง้วิเคราะห์ แนวทางในการแก้ไขปัญหา โดยกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วย คณาจารย์สาขาวิชารัฐประศาสนศาสตร์ ผู้บริหารจากสำนักมาตรฐานและประเมินผล อุดมศึกษา และนักศึกษาในหลักสูตรรัฐประศาสนศาสตร์ทัง้ ในระดับปริญญาโทและเอกจากสถาบันอุดมศึกษาต่างๆ ทัง้นี้ ผู้ศึกษาได้ดำเนินการเก็บรวบรวมข้อมูลโดยการศึกษาวิจัย เอกสารการสัมภาษณ์เชิงลึก และการแจกแบบสำรวจความคิดเห็นและทัศนคติเพื่อใช้เป็นข้อมูลสนับสนุนประกอบการศึกษาวิจัย ผลการศึกษาวิจัย พบว่า สาเหตุสำคัญที่ทำให้การเรียนการสอนรัฐประศาสนศาสตร์ ระดับบัณฑิตศึกษาเกิดการขยายตัวอย่างรวดเร็วเนื่องมาจากการสนับสนุนและความต้องการ จากหน่วยงานภาครัฐ ค่านิยมและความต้องการของนักศึกษา และความเห็นแก่ตัวและมุ่ง แสวงหาผลประโยชน์ของมหาวิทยาลัย โดยผลกระทบจากการขยายตัวของหลักสูตรที่ไม่มี มาตรฐานและคุณภาพนัน้ ส่งผลให้นักศึกษาที่จบการศึกษาไม่มีคุณภาพ และเจตนารมณ์ในการผลิตบัณฑิตที่มีคุณภาพถูกบิดเบือนไป สำหรับแนวทางในการแก้ไขปัญหานัน้ ควรจะมี การสร้างจิตสำนึกที่ดีและปลูกฝังค่านิยมที่เหมาะสมให้แก่มหาวิทยาลัย นักศึกษา ตลอดจน สร้างการมีส่วนร่วมในการตรวจสอบจากภาคประชาชน
Other Abstract: This study investigates the causes and consequences of the rapid expansion of public administration education at the graduate level in Thailand. The study will also analyze the ways to handle the negative consequences arising from the expansion. The populations and samples of the study are: PA teachers, executives of the educational organization which monitors the standard and quality of graduate studies in Thailand, and MPA and PH.D students in both public and private universities. The research methods used are: documentary research, in-depth interviews and survey research. The study concludes that the causes of PA educational growth originate from the need of government for qualified personnel and the growing popularity among Thais to enroll in MPA programs. Another reason for the growth of PA graduate studies is that several universities are driven by profitmaking goals. As a result, the standard and quality of PA graduate studies has fall short of conventional standard as prescribed by the Office of the Higher Education Commission. To improve the standard and quality of PA graduate education in Thailand we need to encourage moral consciousness and cultivate proper values among university administrators, teachers, and students. More citizen participation should be encouraged to be involved in checking and monitoring the standard and quality of public administration education in Thailand.
Description: วิทยานิพนธ์ (รป.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555
Degree Name: รัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: รัฐประศาสนศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42174
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2012.704
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2012.704
Type: Thesis
Appears in Collections:Pol - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
anthiga_ut.pdf2.96 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.