Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42580
Title: A DEVELOPMENT OF ENGLISH ORAL COMMUNICATION FOR MARKETING COURSE BASED ON THE PROJECT-BASED LEARNING APPROACH TO ENHANCE UNDERGRADUATE STUDENTS' ORAL COMMUNICATION ABILITIES AND SOCIAL SKILLS
Other Titles: การพัฒนารายวิชาการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารสำหรับการตลาดตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน เพื่อเสริมสร้างความสามารถในการพูดเพื่อการสื่อสารและทักษะทางสังคมของนักศึกษาระดับปริญญาตรี
Authors: Thanyalak Sunaratn
Advisors: Prannapha Modehiran
Other author: Chulalongkorn University. Graduate School
Advisor's Email: praneemod@gmail.com
Subjects: Lesson planning
Communication
English language -- Business English
แผนการสอน
การสื่อสาร
ภาษาอังกฤษธุรกิจ
ปริญญาดุษฎีบัณฑิต
Issue Date: 2013
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The purpose of this study is to develop the English Oral Communication for Marketing course using the Project-based Learning Approach (PBLA), and to investigate its effectiveness on undergraduate marketing students’ oral communication abilities and social skills. Participants were 20 third-year marketing students enrolled in Listening and Speaking for Careers course. Research instruments included a questionnaire on the needs of English oral communication and social skills for marketing students, English oral communication for marketing course based on the Project-based Learning Approach, oral communication abilities test, social skills checklist, and teachers’ diaries. Data were analyzed by descriptive statistics, paired samples t-test, and content analysis. Findings of the study indicated that this English oral communication for marketing course based on the Project-based Learning Approach could, statistically, enhance students’ oral communication abilities and social skills. The gained score of the students’ oral communication abilities was higher than 10% comparing with the pre-test scores (p<0.05). The gained score of students’ social skills was higher than 10% (p<0.05).
Other Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนารายวิชาการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารสำหรับการตลาดสำหรับนักศึกษาระดับปริญญาตรีตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน และเพื่อหาประสิทธิภาพของรายวิชาต่อการพัฒนาทักษะการพูดเพื่อการสื่อสารและทักษะทางสังคมของนักศึกษา กลุ่มตัวอย่างคือนักศึกษาระดับปริญญาตรีสาขาการตลาด ชั้นปีที่ 3 ที่ลงทะเบียนเรียนในรายวิชาการฟังและการพูดเพื่อการอาชีพจำนวน 20 คน เครื่องมือในการวิจัยประกอบด้วย แบบสอบถามเกี่ยวกับความต้องการทางการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารและทักษะทางสังคมของนักศึกษาสาขาการตลาด แผนการเรียนการสอนตามแนวคิดการเรียนรู้แบบโครงงาน แบบทดสอบการพูดเพื่อการสื่อสาร แบบประเมินตนเองเกี่ยวกับทักษะทางสังคมของผู้เรียน และบันทึกของครู สถิติที่ใช้ในงานวิจัยประกอบด้วย สถิติเชิงพรรณนา (Descriptive statistics) การเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยก่อนและหลังการเรียน (A paired samples t-test) และ การวิเคราะห์เนื้อหา (Content analysis) ผลการทดลองแสดงให้เห็นว่ารายวิชาการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารสำหรับการตลาดที่พัฒนาตามรูปแบบการเรียนการสอนแบบโครงงานนี้สามารถช่วยพัฒนาความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารและทักษะทางสังคมของนักศึกษาได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.05) และความสามารถในการใช้ภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารหลังการทดสอบสูงกว่าก่อนการทดลอง 10% ขึ้นไป คะแนนเฉลี่ยทักษะทางสังคมของนักศึกษาหลังการทดลองสูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.05)
Description: Thesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2013
Degree Name: Doctor of Philosophy
Degree Level: Doctoral Degree
Degree Discipline: English as an International Language
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42580
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2013.64
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2013.64
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5287777020.pdf2.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.