Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/43008
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJoongjai Panpranoten_US
dc.contributor.authorJittrakorn Jeasadakomen_US
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Engineeringen_US
dc.date.accessioned2015-06-24T06:23:19Z
dc.date.available2015-06-24T06:23:19Z
dc.date.issued2013en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/43008
dc.descriptionThesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2013en_US
dc.description.abstractSilica-modified titanate nanotubes with various Ti/Si molar ratios of 95:5, 90:10, 80:20 and 50:50 were prepared via the hydrothermal treatment of titanium dioxide powder in an aqueous NaOH solution containing different amounts of tetraethyl orthosilicate at 150 °C. The silica-modified titanate nanotubes were used for preparation of supported Pd catalysts by the incipient wetness impregnation method. The catalysts were tested in the gas-phase selective acetylene hydrogenation and characterized by XRD, SEM, TEM, FTIR, XPS, N2 physisorption, H2 chemisorption and Ethylene TPD. The presence of silica in the titanate nanotubes supports resulted in higher Pd dispersion. In addition, the formation of Ti-O-Si bond could suppress the titanate phase transformation to anatase TiO2. When reduced at 150 °C, the highest ethylene yield was obtained over Pd/T50:S50 catalysts. The modification of silica on titanate nanotubes supports weakened ethylene adsorption on Pd catalyst surface so that the selectivity of ethylene was increased. For high reduction temperature of 500 °C, the 5-20 mol% silica-modified titanate nanotubes supported Pd catalysts exhibited better catalytic performance than the ones reduced at 150 °C. Due probably to the formation of Na2(TiO)(SiO4) complex, sintering of Pd occurred on Pd/T50:S50 under high reduction temperature and poor catalytic performance was obtained instead.en_US
dc.description.abstractalternativeสังเคราะห์ท่อนาโนไทเทเนตที่ปรับปรุงด้วยซิลิกาที่อัตตราส่วนโดยโมลของ Ti/Si เท่ากับ 95:5, 90:10, 80:20 และ 50:50 ด้วยวิธีไฮโดรเทอร์มอลของไทเทเนียมไดออกไซด์ในสารละลายโซเดียมไฮดรอกไซด์และเตตระเอทิลออโทซิลิเกตที่อุณหภูมิ 150 องศาเซลเซียส จากนั้นนำไปใช้เป็นตัวรองรับตัวเร่งปฏิกิริยาแพลเลเดียมที่เตรียมโดยวิธีเคลือบฝัง และทดสอบในปฏิกิริยาไฮโดรจิเนชันแบบเลือกเกิดของอะเซทิลีน วิเคราะห์คุณลักษณะของตัวเร่งปฏิกิริยาด้วยวิธีเอ็กซเรย์ดิฟแฟรกชัน กล้องจุลทรรศน์อิเล็กตรอนแบบส่องกราด กล้องจุลทรรศน์อิเล็กตรอนแบบส่องผ่าน ฟูเรียร์ทรานฟอร์มอินฟราเรดสเปกโทรสโคปี เอ็กซเรย์โฟโตอิเลคตรอนสเปกโทรสโคปี การดูดซับทางกายภาพด้วยแก๊สไนโตรเจน การดูดซับทางเคมีด้วยแก๊สไฮโดรเจน และ การดูดซับทางเคมีด้วยแก๊สเอทิลีน การปรับปรุงท่อนาโนไทเทเนตด้วยซิลิกาส่งผลให้การกระจายตัวของแพลเลเดียมสูงขึ้น นอกจากนี้การเกิดพันธะ Ti-O-Si ช่วยยับยั้งการเปลี่ยนเฟสของไทเทเนตเป็นไทเทเนียอนาเทส เมื่อทำการรีดิวซ์ที่อุณหภูมิ 150 องศาเซลเซียส ตัวเร่งปฏิกิริยาแพลเลเดียมบนท่อนาโนไทเทเนตที่ปรับปรุงด้วยซิลิการ้อยละ 50 โดยโมล ให้ร้อยละผลได้ของเอทิลีนสูงที่สุด การปรับปรุงด้วยซิลิกาทำให้แรงในการดูดซับของเอทิลีนต่ำลงส่งผลให้การเลือกเกิดเป็นเอทิลีนสูงขึ้น สำหรับตัวเร่งปฏิกิริยาที่รีดิวซ์ที่อุณหภูมิ 500 องศาเซลเซียส พบว่าตัวเร่งปฏิกิริยาแพลเลเดียมบนท่อนาโนไทเทเนตที่ปรับปรุงด้วยซิลิการ้อยละ 5-20 โดยโมล มีประสิทธิภาพสูงขึ้นเมื่อเปรียบเทียบกับตัวเร่งปฏิกิริยาที่รีดิวซ์ที่อุณหภูมิ 150 องศาเซลเซียส ในขณะที่ตัวเร่งปฏิกิริยาที่มีร้อยละ 50 โดยโมลซิลิกา มีประสิทธิภาพต่ำลงเนื่องจากการเกิดสารประกอบเชิงซ้อนโซเดียมไททาโนซิลิเกตen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2013.474-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectNanotubes
dc.subjectSilica
dc.subjectท่อนาโน
dc.subjectซิลิกา
dc.titleSELECTIVE HYDROGENATION OF ACETYLENE OVER SiO2-MODIFIED TITANATE NANOTUBES SUPPORTED PALLADIUM CATALYSTSen_US
dc.title.alternativeปฏิกิริยาไฮโดรจิเนชันแบบเลือกเกิดของอะเซทิลีนบนตัวเร่งปฏิกิริยาแพลเลเดียมบนท่อนาโนไทเทเนตที่ปรับปรุงด้วยซิลิกาen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Engineeringen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplineChemical Engineeringen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorjoongjai.p@chula.ac.then_US
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2013.474-
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5570141121.pdf4.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.