Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/43142
Title: ผลของการจัดกิจกรรมการอ่านภาษาไทยโดยใช้กลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอสที่มีต่อความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจและการตอบสนองต่อวรรณกรรมของนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 2
Other Titles: EFFECTS OF ORGANIZING THAI READING ACTIVITIES BY USING SQP2RS STRATEGY ON READING COMPREHENSION AND LITERATURE RESPONDING ABILITIES OF EIGHTH GRADE STUDENTS
Authors: ชนัญพร ณรงค์ทิพย์
Advisors: พรทิพย์ แข็งขัน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: p.khaengkhan@gmail.com
Subjects: ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน
การอ่านขั้นมัธยมศึกษา
วรรณกรรมพื้นบ้าน
Thai language -- Study and teaching
Reading (Secondary)
Folk literature
Issue Date: 2556
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบผลของการจัดกิจกรรมการอ่านภาษาไทย โดยใช้กลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอสกับการจัดกิจกรรมการอ่านภาษาไทยแบบปกติที่มีต่อความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจและพัฒนาการการตอบสนองต่อวรรณกรรมของนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 2 กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนมัธยมศึกษาปีที่ 2 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2556 โรงเรียนห้องสอนศึกษา ในพระอุปถัมภ์ฯ จังหวัดแม่ฮ่องสอน จำนวน 78 คน กลุ่มตัวอย่างแบ่งเป็น 2 กลุ่ม คือ กลุ่มทดลองซึ่งจัดกิจกรรมการอ่านภาษาไทยโดยใช้กลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอส และกลุ่มควบคุมซึ่งจัดกิจกรรมการอ่านภาษาไทยแบบปกติ กลุ่มละ 39 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล คือ แบบวัดความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจและแบบบันทึกการเรียนรู้ เครื่องมือที่ใช้ในการทดลอง คือ แผนการจัดการเรียนรู้วรรณกรรมพื้นบ้านโดยใช้กลวิธีเอสคิวพีทูอาร์เอสและแผนการจัดการเรียนรู้วรรณกรรมพื้นบ้านแบบปกติ ระยะเวลาใน การทดลอง 8 สัปดาห์ รวมทั้งสิ้น 32 คาบ วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่ามัชฌิมเลขคณิต ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบค่า t และวิเคราะห์ความแปรปรวนเมื่อมีการวัดซ้ำ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1) กลุ่มทดลองมีความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจหลังการทดลองสูงกว่า ก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2) กลุ่มทดลองมีความสามารถในการอ่านเพื่อความเข้าใจหลังการทดลองสูงกว่า กลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) กลุ่มทดลองมีพัฒนาการด้านความสามารถในการตอบสนองต่อวรรณกรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4) กลุ่มทดลองมีพัฒนาการด้านความสามารถในการตอบสนองต่อวรรณกรรมสูงกว่า กลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purposes of this research were to study and compare effects of organizing Thai reading activities by using SQP2RS strategy and Thai reading activities by using conventional instructionon on reading comprehension and literature responding abilities growth of eight grade students. The subjects were 78 eight grade students in a semester 2 academic year 2013 at Hongsonsuksa school under the royal patronage in Meahongson. These subjects were divided into two groups; an experimental group which is organized Thai reading activities by using SQP2RS strategy and a control group organizing Thai reading activities by using conventional instruction. There were 39 students per each group. The instruments for collecting data were reading comprehension ability test and literature response journal. The instruments for experiment were SQP2RS strategy lesson plans and conventional instruction lesson plans. The duration of experiment was eight weeks. The total was 32 periods. The collected data were analyzed by arithmetic means, standard deviation, t-test and repeated measure ANOVA. The results were as follows 1) Experimental group had higher reading comprehension ability after experiment than before stating an experiment at a .05 level of significance. 2) Experimental group had higher reading comprehension ability than control group at a .05 level of significance. 3) Experimental group had literature responding ability growth at a .05 level of significance. 4) Experimental group had higher literature responding ability growth than control group at a .05 level of significance.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2556
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การสอนภาษาไทย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/43142
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2013.613
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2013.613
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5583377127.pdf7.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.