Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/43453
Title: | การเปลี่ยนแปลงการใช้พื้นที่ ของผู้อยู่อาศัย ในบ้านสั่งสร้าง กรณีศึกษา บริษัท เอสซีจี-เซกิซุย เซลส์ จำกัด |
Other Titles: | CHANGE OF SPACE UTILIZATION BY INHABITORS OF HOME BUILDERS : A CASE STUDY OF SCG-SEKISUI SALES CO.,LTD. |
Authors: | วิชดา วราห์บัณฑูรวิทย์ |
Advisors: | ยุวดี ศิริ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ |
Advisor's Email: | yuwadee.s@chula.ac.th |
Subjects: | บ้านสำเร็จรูป การประสานทางพิกัด (สถาปัตยกรรม) Prefabricated houses Modular coordination (Architecture) |
Issue Date: | 2556 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | เอสซีจี-เซกิซุยเซลส์ จำกัด (SCG HEIM) เป็นบริษัทที่มีการใช้เทคโนโลยีการก่อสร้างแบบระบบโมดูล่าร์ ผสมผสานเทคโนโลยีจากประเทศญี่ปุ่น โครงสร้างของบ้านทั้งหมดผลิตจากโรงงานถึง 80%ได้แก่ งานผนังภายนอก ภายใน ระบบไฟฟ้า และระบบสุขาภิบาล เป็นต้น สามารถควบคุมเวลาในการทำงานได้ ทำให้ได้บ้านที่มีมาตรฐาน และใช้ระยะเวลาในการก่อสร้างน้อยกว่าระบบการก่อสร้างทั่วไป เป็นเหตุให้ต้องสรุปแบบบ้านทั้งหมด ก่อนเข้าสู่กระบวนการผลิตตัวบ้าน เพื่อนำบ้านประกอบติดตั้งบนที่ดินของผู้ซื้อ แต่จากการดำเนินงานของบริษัทที่ผ่านมาพบว่ายังไม่สามารถควบคุมระยะเวลาของการปรึกษาแบบก่อนเข้าสู่กระบวนการผลิตตัวบ้านได้ จากระยะเวลามาตรฐาน คือ 4 เดือน แต่พบว่า ปฏิบัติจริงใช้เวลา 7 เดือน โดยสาเหตุของความล่าช้าเกิดจากผู้ซื้อ มีการเปลี่ยนแปลงการใช้สอยพื้นที่ภายในบ้านจากแบบมาตรฐาน ผู้วิจัยจึงทำได้การศึกษาเพื่อให้ทราบถึงลักษณะการเปลี่ยนแปลงการใช้พื้นที่และสาเหตุของผู้อยู่อาศัยโดยวิเคราะห์จากพฤติกรรมและบุคลิกของกลุ่มตัวอย่าง 20 หลัง โดยใช้แบบสัมภาษณ์เป็นเครื่องมือในการวิจัย ผลของการศึกษา คือพบว่ามีการเปลี่ยนแปลงเพิ่มขนาดพื้นที่ คือ ห้องเตรียมอาหาร,ห้องนอนใหญ่,ห้องนอน2,ห้องรับประทานอาหาร, ห้องนอนล่าง และ ห้องพระ การเปลี่ยนแปลงลดขนาดพื้นที่ คือ ห้องรับแขก และ ห้องน้ำของห้องนอนใหญ่ การเปลี่ยนประโยชน์ใช้สอย มักเปลี่ยนจากคนรับใช้เป็นห้องอเนกประสงค์ การเพิ่มพื้นที่ใช้สอยภายในบ้าน โดยการปิดVoidเป็นห้องพระ และการเปลี่ยนตำแหน่งห้องคนรับใช้และห้องครัว ออกจากตัวบ้าน การศึกษาพฤติกรรมสรุปได้ว่า อาชีพเจ้าของกิจการ คือ บุคลิกทำงานนอกบ้าน ส่วนมากมีห้องทำงาน,ห้องอเนกประสงค์ อาชีพพนักงานระดับสูง มักทำงานนอกบ้าน ต้องการเข้าสังคมส่วนมากมีห้องนั่งเล่นในครอบครัว,ห้องเตรียมอาหาร และอาชีพนักเขียน ทนาย ส่วนมากมีห้องทำงาน เพิ่มส่วนห้องสมุดนอกจากนี้ สามารถแบ่งพื้นที่ภายในตัวบ้านออกเป็นส่วนพื้นที่เพิ่มเติม มีการเปลี่ยนแปลงเป็นอันดับแรก เพื่อตอบสนองพฤติกรรรมการใช้งานของผู้ซื้อส่วนพื้นที่จำเป็นเปลี่ยนแปลงเป็นลำดับต่อมา ซึ่งเกิดจากประสบการณ์ที่เคยอยู่จากบ้านหลังก่อน และส่วนพื้นที่บริการเป็นส่วนสุดท้ายในการให้ความสำคัญ เนื่องจากเป็นพื้นที่ที่เจ้าของบ้านไม่ได้ใช้งานเป็นหลักข้อค้นพบจากงานวิจัย พื้นที่ต้องการมีในแบบมาตรฐาน ในส่วนของการเพิ่มขนาด ได้แก่ ห้องรับประทานอาหาร,ห้องเตรียมอาหาร,ห้องนอนล่าง,ห้องนอนใหญ่,ห้องนอน2 และห้องพระ ส่วนลดขนาด ได้แก่ ห้องรับแขก ห้องน้ำของห้องนอนใหญ่ พื้นที่ไม่ต้องการมีในแบบมาตรฐาน คือ ห้องครัวและห้องคนรับใช้การเปลี่ยนแปลงดังกล่าวไม่ได้เปลี่ยนเนื่องจากความต้องการขั้นพื้นฐานทั่วไป แต่เป็นความต้องการขั้นสูงขึ้นโดยสาเหตุของแรงจูงใจในการเปลี่ยนแปลงแบบ เกิดจากพฤติกรรม(1)ความต้องการพื้นที่ส่วนตัว (2)การให้ความสำคัญกับครอบครัว (3) สนองความต้องการเฉพาะตัว ซึ่งมีผลต่อการเตรียมแบบมาตรฐานให้ใกล้เคียงความต้องการของผู้ซื้อมากที่สุด |
Other Abstract: | SCG - Sekisui Sales Limited (SCG HEIM)is a home building company using Modular construction technology together with some technology from Japan. All of the houses are 80 percent constructed in the factory production to build homes precisely such as exterior and interior walls, electric systems, sanitary systems and so on. Asmentioned previously, the time of construction is controllable resulting in a high standard of built homes. Construction time is less than the normal construction system. This is the reason that all home drafting plans are required to be summarized prior to actual home manufacturing. After that, the completed home will be set up on a buyer’s land. However,based on the previous company’s performance,the time of the drafted plan consultation has not yet been well controlled before home manufacturing. The planned standard time was extended from 4 to 7 months. The delay mainly came from requirements changing in the home area utilization of the buyers. The researcher studied area utilization changes and causes of dwellers’ decisions to change by analyzing the behaviors and personalities of 20 households. Interviews were the key tool for this research. The results show that, enlarging the area occurred in the dining room, master bedroom,children’s bedroom, elder’s bedroom, and the tabernacle. The reduced area is in the living room and master bath.Utilization changing is mostly in the maid’s room to be used rather as a multi-purpose room. Plus, an increasing utilization is usually made on void creation changing into a tabernacle. The maid’s-room and kitchen are detached from the main structure. The study of the buyers’ behaviors shows, that business owners have an out-going personality. Hence, there are working areas and multi-purpose rooms in the house. The executive officers spend most of their time outside. They would like to have a family room and pantry. Writers and lawyers have their own working room as well as an extra library. Other than this, the inside area can be separated into an additional area. Changing the space to support behaviors of the buyers is a priority. Another reason of standard plan changing came from past experiences of previous residents. The service area is less important to consider changing due to rare use by the residents. Vital areas needed in the standard plan are required for size enlarging, which are the dining room, pantry, elder’s bedroom, master bedroom and children’s bedroom, On the other hand, the living room, and master bath areas are the areas that can be decreased. The kitchen and maid’s room should be excluded from the plan. To sum up, all of the changes are influenced by the upper level of need. Motivation is the major cause of changing behavior as (1.) the requirement of personal private areas.,(2.) a desire of the family members, and. (3.) personal self-interests. Those all affect the standard drafting plan preparation to be as close to the actual buyers’ demands. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2556 |
Degree Name: | เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การพัฒนาอสังหาริมทรัพย์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/43453 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2013.917 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2013.917 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Arch - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5573562225.pdf | 12.75 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.