Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/43656
Title: | HOSPITAL BEHAVIOR AND RESPONSE OF THAI PUBLIC HOSPITALS TO HEALTH INSURANCE PAYMENT SYSTEM |
Other Titles: | พฤติกรรมและการตอบสนองของโรงพยาบาลภาครัฐไทยต่อการจ่ายเงินในระบบประกันสุขภาพ |
Authors: | Watchai Charunwatthana |
Advisors: | Siripen Supakankunti |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Economics |
Advisor's Email: | Siripen.S@chula.ac.th |
Subjects: | Public hospitals Medical care Health insurance โรงพยาบาลของรัฐ บริการทางการแพทย์ ประกันสุขภาพ ปริญญาดุษฎีบัณฑิต |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | In the study on hospital behavior and response to health insurance payment system in service provision and hospital cost behavior, the data on hospital finance and healthcare utilization of patients in the Civil Servant Medical Benefits Scheme (CSMBS) of the hospitals under the Permanent Secretary Office of Ministry of Public Health from 2005 to 2010 before and after payment change from fee-for-service (FFS) to diagnosis-related-group (DRG) based payment in 2008 were employed. The findings showed an overall decrease in service intensity in term of average length of stay for CSMBS inpatient admissions and at the general and community hospitals. A decrease in the admission rate at all types of hospitals and a decrease in the proportion of CSMBS inpatient cases at the community hospitals were found. At present, the change in the proportion of CSMBS outpatient visits does not exist. In addition, an increase in the referred-out rate of CSMBS patients at the community hospitals was found. Regarding the hospital cost behavior, a decrease in hospital costs for CSMBS inpatients was found in community hospitals, but no change for general and regional hospitals. However, it is evident that short-run cost minimization behavior existed in all types of hospitals, but there is no evidence of long-run cost minimization behavior. |
Other Abstract: | จากการศึกษาพฤติกรรมและการตอบสนองของโรงพยาบาลภาครัฐไทยในการให้บริการทางการแพทย์และต้นทุนบริการที่มีต่อการจ่ายเงินในระบบประกันสุขภาพ โดยใช้ข้อมูลการมารับบริการของผู้มีสิทธิสวัสดิการรักษาพยาบาลของข้าราชการและลูกจ้างประจำในโรงพยาบาลสังกัดสำนักงานปลัดกระทรวงสาธารณสุข จำนวน ๔๓๙ แห่ง ระหว่างปีพ.ศ. ๒๕๔๘ ถึง ๒๕๕๓ ก่อนและหลังการปรับเปลี่ยนวิธีการจ่ายเงินจากการจ่ายตามรายบริการมาเป็นแบบเหมาจ่ายตามกลุ่มวินิจฉัยโรคร่วมในปีพ.ศ. ๒๕๕๑ พบว่า มีการลดลงของจำนวนวันนอนเฉลี่ยในการให้บริการผู้ป่วยในของผู้ป่วยสิทธิข้าราชการในภาพรวมและในโรงพยาบาลทั่วไปและโรงพยาบาลชุมชน มีการลดลงของอัตราการรับไว้นอนในโรงพยาบาลของผู้ป่วยสิทธิข้าราชการในโรงพยาบาลทุกประเภท แต่พบการลดลงของสัดส่วนของผู้ป่วยในสิทธิข้าราชการเฉพาะในโรงพยาบาลชุมชน แต่ยังไม่พบการเพิ่มขึ้นของสัดส่วนผู้ป่วยนอกของผู้ป่วยสิทธิข้าราชการ นอกจากนี้ ยังพบอัตราการส่งต่อผู้ป่วยไปยังโรงพยาบาลในระดับที่สูงกว่ามีค่าเพิ่มขึ้นเฉพาะในโรงพยาบาลชุมชน สำหรับพฤติกรรมเกี่ยวกับต้นทุนการให้บริการ พบว่า ต้นทุนในการให้บริการผู้ป่วยในของผู้ป่วยสิทธิข้าราชการลดลงในโรงพยาบาลชุมชน ในขณะที่โรงพยาบาลศูนย์และโรงพยาบาลทั่วไปไม่เปลี่ยนแปลง โดยโรงพยาบาลทุกประเภทมีพฤติกรรมการลดต้นทุนในระยะสั้น แต่ไม่พบพฤติกรรมการลดต้นทุนในระยะยาว |
Description: | Thesis (Ph.D. (Economics))--Chulalongkorn University, 2013 |
Degree Name: | Doctor of Philosophy |
Degree Level: | Doctoral Degree |
Degree Discipline: | Economics |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/43656 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2013.1105 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2013.1105 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Econ - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5285911329.pdf | 3.46 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.