Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/44515
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorอภิชญา ไชยวุฒิกรณ์วานิชen_US
dc.contributor.authorวาริธร อุดมเวชen_US
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะจิตวิทยาen_US
dc.date.accessioned2015-08-21T09:29:31Z
dc.date.available2015-08-21T09:29:31Z
dc.date.issued2557en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/44515
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557en_US
dc.description.abstractงานวิจัยนี้เป็นการศึกษาอิทธิพลของเป้าหมายการให้ของขวัญ ต่อการเลือกซื้อสินค้าโชคลาง โดยมีความนับถือโชคลาง การอ้างอิงแหล่งควบคุมภายใน และรูปแบบการประมวลข้อมูล เป็นตัวแปรกำกับ ซึ่งเป้าหมายการให้ของขวัญในที่นี้ ประกอบไปด้วย 2 เงื่อนไข ได้แก่ การให้ของขวัญผู้อื่น และ การให้ของขวัญตนเอง ซึ่งผู้วิจัยได้สุ่มกลุ่มตัวอย่างจำนวน 185 คน เข้าสู่เงื่อนไขการวิจัย โดยแบ่งออกเป็น เงื่อนไขการให้ของขวัญผู้อื่น จำนวน 94 คน และ เงื่อนไขการให้ของคนตนเอง จำนวน 91 คน โดยผู้เข้าร่วมการวิจัยแต่ละคนจะได้รับแบบสอบถามทางบุคลิกภาพและแบบสอบถามการตัดสินใจเลือกสินค้าโชคลางเพื่อเป็นของขวัญ จากนั้นผู้วิจัยเลือกใช้การวิเคราะห์ถดถอยแบบมีตัวแปรกำกับมาเป็นเครื่องมือในการทดสอบสมมติฐานการวิจัยด้วยโปรแกรม PROCESS (Hayes, 2013) ซึ่งผลการวิจัยไม่พบปฏิสัมพันธ์ระหว่างเป้าหมายของการให้ของขวัญและตัวแปรบุคลิกภาพประเภทต่างๆ ในการส่งอิทธิพลต่อการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้าโชคลาง อย่างไรก็ตาม พบว่า สถานการณ์การให้ของขวัญผู้อื่น ผู้เข้าร่วมการวิจัยจะเลือกใช้ความเชื่อถือโชคลางในการตัดสินใจเลือกซื้อสินค้ามากขึ้นen_US
dc.description.abstractalternativeThis research has an objective to study about the influences of gift-giving targets on gift-purchasing decision with the moderating effects of relying on superstition levels, internal locus of control, and rational-experiential processing systems. The gift-giving targets in this study were divided into two conditions, the other gift-giving condition and self gift-giving condition. There were 185 participants in the study, 94 people who participated in the other gift-giving condition and 91 people for the self gift-giving condition. In this study, all participants received the two packs of questionnaires. The first pack consisted of the three personality scales and the second pack consisted of the gift purchasing - decision questionnaire with six advertises. After the collecting data process, the researcher used the PROCESS statistical software (Hayes, 2013) for clarifying the research's hypotheses. The results show that no significant interactions between the gift-giving targets and the personality variables. However, the participants would apply more superstition for gift-purchasing decision in the other gift-giving condition.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2014.535-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectพฤติกรรมผู้บริโภคth
dc.subjectโชคลางth
dc.subjectแนวคิดอำนาจควบคุมตนth
dc.subjectผู้บริโภคth
dc.subjectConsumer behavioren_US
dc.subjectSuperstitionen_US
dc.subjectLocus of controlen_US
dc.subjectConsumersen_US
dc.titleอิทธิพลของเป้าหมายการให้ของขวัญ ต่อการเลือกซื้อสินค้าโชคลาง โดยมีความนับถือโชคลาง การอ้างอิงแหล่งควบคุมภายใน และรูปแบบการประมวลข้อมูลเป็นตัวแปรกำกับen_US
dc.title.alternativeINFLUENCES OF GIFT-GIVING TARGETS ON SUPERSTITIOUS BELIEFS IN GIFT-PURCHASING DECISION: THE MODERATING EFFECTS OF RELYING ON SUPERSTITION LEVELS, INTERNAL LOCUS OF CONTROL AND RATIONAL-EXPERIENTIAL PROCESSING SYSTEMen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameศิลปศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineจิตวิทยาen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorApitchaya.C@chula.ac.then_US
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2014.535-
Appears in Collections:Psy - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5477615538.pdf5.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.