Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45069
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorกมลวรรณ ตังธนกานนท์-
dc.contributor.authorพวงผกา สุขวัฒนา-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์-
dc.date.accessioned2015-09-08T02:52:15Z-
dc.date.available2015-09-08T02:52:15Z-
dc.date.issued2555-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45069-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2555en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความจริงใจในการตอบคำถามที่ไวต่อความรู้สึกและการประมาณค่าสัดส่วนประเด็นที่ไวต่อความรู้สึกด้วยเทคนิคต่างกัน โดยใช้วิธีวิยาการวิจัยเชิงทดลองที่แท้จริง เครื่องมือวิจัยเป็นแบบสอบถาม 3 รูปแบบ คือ การถามโดยตรง (DQ) triangular model (TM) และ crosswise model (CM) เก็บรวบรวมข้อมูลจากวัยรุ่นตอนกลางอายุ 15 - 17 ปี จำนวน 527 คน สุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติบรรยาย ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติอ้างอิง ได้แก่ การทดสอบไค-สแควร์ การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว การทดสอบค่าที และการทดสอบค่าซี ผลการวิจัยพบว่า 1. นักเรียนที่ได้รับแบบสอบถามการถามโดยตรงและ crosswise model มีความจริงใจในการตอบคำถามมากกว่านักเรียนที่ได้รับแบบสอบถาม triangular model อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 2. นักเรียนชายที่ตอบคำถาม 3 รูปแบบ มีความจริงใจในการตอบไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนนักเรียนหญิงที่ได้รับแบบสอบถามการถามโดยตรงและ crosswise model มีความจริงใจในการตอบมากกว่านักเรียนที่ได้รับแบบสอบถาม triangular model อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. นักเรียนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานที่ตอบคำถาม 3 รูปแบบ มีความจริงใจในการตอบ ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 นักเรียนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษาที่ได้รับแบบสอบถามการถามโดยตรงและ crosswise model มีความจริงใจในการตอบมากกว่านักเรียนที่ได้รับแบบสอบถาม triangular model อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 4. การถามโดยตรงและ crosswise model ให้การประมาณค่าสัดส่วนพฤติกรรมทางเพศที่ไวต่อความรู้สึกระดับปานกลางสูงกว่า triangular model อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 และทุกรูปแบบให้การประมาณค่าสัดส่วนพฤติกรรมทางเพศที่ไวต่อความรู้สึกระดับมากไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 5. สำหรับนักเรียนชาย การถามโดยตรงให้การประมาณค่าสัดส่วนพฤติกรรมทางเพศที่ไวต่อความรู้สึกระดับปานกลาง สูงกว่า triangular model และทุกเทคนิคมีสัดส่วนพฤติกรรมทางเพศที่ไวต่อความรู้สึกระดับมากไม่แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 สำหรับนักเรียนหญิงการถามโดยตรงและ crosswise model ให้การประมาณค่าสัดส่วนพฤติกรรมทางเพศที่มีความไวต่อความรู้สึกระดับปานกลางสูงกว่า triangular model และการถามโดยตรงให้การประมาณค่าสัดส่วนพฤติกรรมทางเพศที่มีความไวต่อความรู้สึกระดับมากสูงกว่า crosswise model อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 6. สำหรับนักเรียนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานการถามโดยตรงให้การประมาณค่าสัดส่วนพฤติกรรมทางเพศที่มีความไวต่อความรู้สึกระดับปานกลางสูงกว่า triangular model และ triangular model ให้การประมาณค่าสัดส่วนพฤติกรรมทางเพศที่มีความไวต่อความรู้สึกระดับมากสูงกว่า crosswise model อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 สำหรับนักเรียนสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษาการถามโดยตรงและ crosswise model ให้การประมาณค่าสัดส่วนพฤติกรรมทางเพศที่มีความไวต่อความรู้สึกระดับปานกลางสูงกว่า triangular model และการถามโดยตรงให้การประมาณค่าสัดส่วนส่วนพฤติกรรมทางเพศที่มีความไวต่อความรู้สึกระดับมากสูงกว่า triangular model อย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05en_US
dc.description.abstractalternativeThis research was aimed at comparing the sincerity of responses and prevalence estimation of sensitive issue via different questioning techniques. Research methodology was true-experimental research. Research instruments consisted of three different formats of questionnaire adapting direct questioning (DQ), triangular model (TM), and crosswise model (CM). Data were collected from 527 middle-adolescent students’ age 15-17 years. Frequency, percentage, mean and standard deviation were used for the descriptive statistics while a chi-square test, one-way ANOVA, t-test for independent and z-test were employed for the inferential statistics to analyze the data retrieved. Results were as follows: 1. Students receiving the questionnaire adapting technique of direct questioning and crosswise model had higher sincerity of responses than those who received the questionnaire adapting technique of triangular model at the 0.05 level of significance. 2. Male students’ level of sincerity of responses to the questionnaire was not statistically significant. However, female students receiving a questionnaire using direct questioning and crosswise model had a higher level of sincerity of responses than those who received the questionnaire using triangular model at the 0.05 level of significance 3. Level of sincerity to respond different formats of a questionnaire among students under the Office of the Basic Education Commission was not statistically significant. In addition, level of sincerity to respond a questionnaire using direct questioning and crosswise model among students under the Vocational Education Commission was higher than those receiving the questionnaire using triangular model at the 0.05 level of significance. 4. Direct questioning and crosswise model provided more prevalence estimation of moderate sexual behavior than triangular model technique at the 0.05 level of significance. In addition, all techniques did not provided the prevalence estimation of severe sexual behavior at the 0.05 level of significance. 5. For male students, the prevalence estimation of moderate sexual behavior from direct questioning was higher than that of triangular model at the 0.05 level of significance, and the prevalence estimation of severe sexual behavior from all techniques was not statistically significant. For female students, the prevalence estimation of moderate sexual behavior from direct questioning and crosswise model was higher than that of triangular model at the 0.05 level of significance, and the prevalence estimation of severe sexual behavior from direct questioning was higher than that of crosswise model at the 0.05 level of significance. 6. For students under the Office of the Basic Education Commission, the prevalence estimation of moderate sexual behavior from direct questioning was higher than that of triangular model at the 0.05 level of significance, and the prevalence estimation of severe sexual behavior from triangular model was higher than that of crosswise model at the 0.05 level of significance. For vocational students, the prevalence estimation of moderate sexual behavior from direct questioning and crosswise model were higher than that of triangular model at the 0.05 level of significance, and the prevalence estimation of severe sexual behavior from direct questioning was higher than that of triangular model the 0.05 level of significance.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2012.41-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectการตั้งคำถามen_US
dc.subjectแบบสอบถามen_US
dc.subjectวัยรุ่นen_US
dc.subjectQuestioningen_US
dc.subjectQuestionnairesen_US
dc.subjectAdolescenceen_US
dc.titleการเปรียบเทียบผลของการใช้เทคนิคต่างกันในการถามคำถามที่ไวต่อความรู้สึกของวัยรุ่นตอนกลางen_US
dc.title.alternativeComparisons of results of using different techniques for asking sensitive questions to middle adolescenceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameครุศาสตรมหาบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาโทen_US
dc.degree.disciplineวิธีวิทยาการวิจัยการศึกษาen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorKamonwan.T@chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2012.41-
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
puangpaka_su.pdf3.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.