Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45488
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorปิยพงษ์ สุเมตติกุลen_US
dc.contributor.advisorวลัยพร ศิริภิรมย์en_US
dc.contributor.authorดวงพร อุ่นจิตต์en_US
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์en_US
dc.date.accessioned2015-09-17T04:02:28Z-
dc.date.available2015-09-17T04:02:28Z-
dc.date.issued2557en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45488-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ค.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557en_US
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษากรอบแนวคิดที่เกี่ยวข้องกับการบริหารโรงเรียนเพื่อส่งเสริมความผาสุกของนักเรียนประถมศึกษา 2) วิเคราะห์สภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารโรงเรียนเพื่อส่งเสริมความผาสุกของนักเรียนประถมศึกษา และ 3) พัฒนากลยุทธ์การบริหารโรงเรียนเพื่อส่งเสริมความผาสุกของนักเรียนประถมศึกษา การวิจัยนี้ใช้ระเบียบวิธีวิจัยแบบผสม เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถาม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ โรงเรียนระดับประถมศึกษาในสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน จำนวน 394 โรงเรียน ผู้ให้ข้อมูลประกอบด้วย ผู้บริหาร 195 คน ครูผู้สอน 319 คน และผู้ปกครองนักเรียน 332 คน รวมทั้งสิ้นจำนวน 846 คน ตรวจสอบกลยุทธ์ฉบับร่างโดยวิธีการสนทนากลุ่มจากผู้มีส่วนเกี่ยวข้องและผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 11 คน วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณโดยใช้สถิติบรรยายและวิเคราะห์ด้วยเทคนิค PNImodified เพื่อจัดลำดับความต้องการจำเป็น วิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพโดยใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) แนวคิดที่เกี่ยวข้องกับการบริหารโรงเรียนเพื่อส่งเสริมความผาสุกของนักเรียนประถมศึกษา ประกอบด้วย กระบวนการบริหาร 3 ด้านได้แก่ การวางแผน การนำแผนไปปฏิบัติและการประเมินผล การบริหารงานโรงเรียน 4 ด้านได้แก่ วิชาการ งบประมาณ งานบุคคลและบริหารทั่วไป และความผาสุกของนักเรียนประถมศึกษา 6 ด้านได้แก่ จิตใจ สิ่งแวดล้อม การเงิน สังคม ร่างกายและการศึกษา 2) สภาพปัจจุบันและสภาพที่พึงประสงค์ของการบริหารโรงเรียนเพื่อส่งเสริมความผาสุกของนักเรียนประถมศึกษาในภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยสภาพที่พึงประสงค์มีค่าเฉลี่ยสูงกว่าสภาพปัจจุบันทุกด้าน 3) การพัฒนากลยุทธ์ ประกอบด้วย 6 กลยุทธ์หลัก ได้แก่ (1) พัฒนาการบริหารโรงเรียนโดยการเสริมสร้างสมาธิ (2) ยกระดับการบริหารโรงเรียนด้วยการปลูกจิตสำนึกรักษ์โลก (3) สนับสนุนการบริหารโรงเรียนตามแนวคิดความพอเพียง (4) เพิ่มศักยภาพการบริหารโรงเรียนโดยการปลุกจิตสำนึกมีอนามัยใส่ใจสุขภาพ (5) เสริมสร้างการบริหารโรงเรียนด้วยบรรยากาศความผูกพัน (6) เพิ่มประสิทธิภาพการบริหารโรงเรียนด้วยการเพิ่มทักษะทางวิชาการและอาชีพen_US
dc.description.abstractalternativeThe objectives of this study were 1) to study the school management for the promotion of primary school students’ well-being; 2) to analyze the state of school management for the promotion of primary school students’ well-being; and 3) to develop strategies of school management for the promotion of primary students’ well-being. A mixed method approach was conducted in this study. The data of the current and desirable state of school management for the promotion of primary students’ well-being were collected from 846 respondents of 394 primary schools under the Office of Basic Education Commission. The respondents were 195 administrators, 319 teachers and 332 parents. To validate the draft of strategies for the promotion of primary school students’ well-being, 11 experts and stakeholders were invited to a focus group. The collected data were analyzed using descriptive statistics, and the formula of PNI modified was also used to find out the priority need index level. Qualitative data were analyzed by content analysis. There were 3 main findings. The first finding revealed that the school management for the promotion of primary students’ well-being consisted of 4 divisions including academic, budget, personnel, and general management operated under the three main management procedures: planning, implementation, and evaluation. The primary students’ well-being consisted of 6 categories namely physical, mental, social, educational, financial, and environmental well-beings. The second finding indicated that the current and desirable state of school management for the promotion of primary students' well-being was overall rated at a high level. Moreover, the averages of the desirable state were higher than the averages of current state in every dimensions. The third finding showed that the developed strategies for the promotion of primary students’ well-being consisted of 6 main strategies namely 1) development of school management with promoting concentration, 2) enhancement of school management with inspiring the students to love the world, 3) support the school management based on the concept of sufficiency, 4) empowering the school management with inspiring the students to take much care of healthy and sanitary, 5) support the school management with close relationship and engaging atmosphere, and 6) strengthening the efficiency of the school management by intensively focusing on academic and vocational skills.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.titleกลยุทธ์การบริหารโรงเรียนเพื่อส่งเสริมความผาสุกของนักเรียนประถมศึกษาen_US
dc.title.alternativeSCHOOL MANAGEMENT STRATEGIES FOR THE PROMOTION OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS' WELL-BEINGen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameครุศาสตรดุษฎีบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาเอกen_US
dc.degree.disciplineบริหารการศึกษาen_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.email.advisorPiyapong.S@Chula.ac.th,dregchula@gmail.comen_US
dc.email.advisorWalaiporn.S@Chula.ac.then_US
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5484210027.pdf7.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.