Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45506
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorRuedeerath Chusanachotien_US
dc.contributor.authorSermsiri Prommeechaien_US
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Graduate Schoolen_US
dc.date.accessioned2015-09-17T04:02:41Z
dc.date.available2015-09-17T04:02:41Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45506
dc.descriptionThesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2014en_US
dc.description.abstractThis study has the objective to investigate the needs of English preparation for undergraduate students in the Faculty of Architecture in response to the ASEAN Economic Community (AEC) across three groups of samples, namely undergraduate students, instructors in the Faculty of Architecture, and stakeholders in the field of architecture. Moreover, it also explores the opinions of these samples regarding the English preparation for the AEC and English courses that are currently provided by the Faculty of Architecture. Data were collected by means of questionnaires and interviews from 300 undergraduate architecture students, ten instructors, and five stakeholders in architectural field. The interview session was used to collect more in-depth information regarding the needs of English preparation in response to the AEC, the English courses being offered by the Faculty of Architecture, and English language skills that would meet the expectations for the AEC. The study findings have revealed that the participants have realized the expansion of labor market in ASEAN and undergraduate students need to improve their English language proficiency in order to be needed in the job market. The participants also perceived the English language courses offered by the Faculty of Architecture should be put on the integrated skills, language content that is practical for using in area of study which could be English for Specific Purposes (ESP), and a lot of practice in classroom.en_US
dc.description.abstractalternativeงานวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษาความต้องการด้านการเตรียมความพร้อมภาษาอังกฤษสำหรับนิสิตคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์เพื่อรองรับประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน และสำรวจความคิดเห็นของนิสิต อาจารย์จากคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์และสถาปนิกหรือผู้ประกอบการที่เกียวข้องกับสายงานด้านสถาปัตยกรรมศาสตร์ในเรื่องการเตรียมความพร้อมภาษาอังกฤษเพื่อรองรับประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน และวิชาภาษาอังกฤษที่จัดการเรียนการสอนในคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ว่าสามารถตอบสนองต่อความต้องการของนิสิตหรือไม่ งานวิจัยนี้เก็บข้อมูลจากการตอบแบบสอบถามและการสัมภาษณ์ซึ่งจัดเก็บข้อมูลในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2556 โดยการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่าง 3 กลุ่ม ประกอบด้วยนิสิตคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์จำนวน 300 คน อาจารย์จากคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ 10 ท่าน และสถาปนิกหรือผู้ประกอบการที่เกียวข้องกับสายงานด้านสถาปัตยกรรมศาสตร์ 5 ท่าน การเก็บข้อมูลด้วยวิธีการดังกล่าวนั้นทำให้ได้ข้อมูลเชิงลึกในด้านความต้องการการเตรียมความพร้อมภาษาอังกฤษสำหรับนิสิตคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์เพื่อรองรับประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน การวิเคราะห์ข้อมูลประกอบด้วยการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณซึ่งใช้ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ส่วนการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพใช้ในการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่านิสิต อาจารย์และสถาปนิกเห็นถึงความสำคัญของการขยายตลาดแรงงานในอาเซียน และนิสิตคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์จำเป็นต้องพัฒนาศักยภาพด้านภาษาอังกฤษเพิ่มขึ้นเพื่อให้เป็นที่ต้องการของตลาดแรงงาน นอกจากนี้กลุ่มตัวอย่างทั้งสามกลุ่มยังมีความคิดเห็นว่าการเรียนการสอนภาษาอังกฤษควรเน้นการบูรณาการทักษะภาษาทั้ง 4 ด้านเข้าด้วยกัน เนื้อหาภาษาอังกฤษที่สอนสามารถนำไปใช้ได้จริงซึ่งอาจจะเป็นวิชาที่เกี่ยวกับภาษาอังกฤษเพื่อวัตถุประสงค์เฉพาะ และควรมีการฝึกฝนทักษะภาษาในห้องเรียนให้มากขึ้นen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2014.172-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectASEAN Economic Community
dc.subjectEnglish language -- Thailand
dc.subjectNeed (Psychology)
dc.subjectNeeds assessment
dc.subjectประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน
dc.subjectภาษาอังกฤษ -- ไทย
dc.subjectความต้องการ (จิตวิทยา)
dc.subjectการประเมินความต้องการจำเป็น
dc.titleA STUDY OF ENGLISH PREPARATION NEEDS FOR THAI UNDERGRADUATE STUDENTS IN THE FACULTY OF ARCHITECTURE FOR THE INCOMING ASEAN ECONOMIC COMMUNITYen_US
dc.title.alternativeการศึกษาการเตรียมความพร้อมด้านภาษาอังกฤษสำหรับนิสิตคณะสถาปัตยกรรมศาสตร์เพื่อการเข้าสู่ประชาคมเศรษฐกิจอาเซียนen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Artsen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplineEnglish as an International Languageen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorruedeerath.c@chula.ac.then_US
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2014.172-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5487608820.pdf2.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.