Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45876
Title: | การพัฒนาโปรแกรมคอมพิวเตอร์เพื่อวิเคราะห์และทำนายผลการแข่งขันในกีฬาเทเบิลเทนนิส |
Other Titles: | THE DEVELOPMENT OF COMPUTER PROGRAM FOR THE ANALYSIS AND PREDICTION OF RESULTS IN TABLE TENNIS |
Authors: | จีราธิวัฒน์ มะโนวรรณ |
Advisors: | ชัยพัฒน์ หล่อศิริรัตน์ นคร ไพศาลกิตติสกุล |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิทยาศาสตร์การกีฬา |
Advisor's Email: | Chaipat.L@Chula.ac.th,tonchaipat@hotmail.com Nakorn.P@Chula.ac.th,pnakorn@gmail.com |
Issue Date: | 2557 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัยครั้งนี้คือการพัฒนาโปรแกรมการวิเคราะห์และทำนายผลการแข่งขันกีฬาเทเบิลเทนนิสจากข้อมูลที่ได้จากการบันทึกสัญลักษณ์ งานวิจัยครั้งนี้จึงประกอบไปด้วย 2 โครงการย่อยได้แก่การบันทึกสัญลักษณ์ในกีฬาเทเบิลเทนนิสและการสร้างโปรแกรมทำนายผลการแข่งขันกีฬาเทเบิลเทนนิส ในการบันทึกสัญลักษณ์ ผู้วิจัยศึกษาเกมการแข่งขันของนักกีฬาเทเบิลเทนนิส ประเภทบุคคลชายเดี่ยวที่มีคะแนนสะสมการจัดอันดับมือ (ranking) 10 อันดับ ประจำปี 2557 จัดอันดับ ณ เดือน กันยายน 2557 ในรายการแข่งขันของสมาคมกีฬาเทเบิลเทนนิสจัดขึ้น จำนวน 4 รายการ รวมทั้งหมด 113 เกม จากนั้นนำข้อมูลภาพที่บันทึกได้ของกลุ่มตัวอย่างแต่ละคนมาวิเคราะห์ตามการวิเคราะห์สัญลักษณ์ของแต่ละทักษะและพื้นที่จุดตกโดยใช้โปรแกรม Kinovea ผลการศึกษาพบว่าการเสิร์ฟแบบลูกหน้ามือหมุนกลับเป็นทักษะการเสิร์ฟที่ใช้มากที่สุดของนักกีฬาทั้ง 10 คนคิดเป็นร้อยละ ร้อยละ 72.73 และทักษะการตีที่พบมากที่สุดคือการตีด้วยลูกหน้ามือหมุนขึ้นคิดเป็นร้อยละ 29.80 สำหรับการตีลูกหน้ามือหมุนขึ้น นักกีฬามักจะตีไปตกพื้นที่ D มากที่สุดคิดเป็นร้อยละ 26.59 จากข้อมูลที่ได้จากการบันทึกสัญลักษณ์ ผู้วิจัยพัฒนาโปรแกรมการทำนายผลการแข่งขันโดยหลักการจำลองสถานการณ์ซึ่งเขียนขึ้นด้วยโปรแกรม LabVIEW จากนั้นทำการตรวจสอบความแม่นตรงของผลการทำนายจากผลการแข่งขันจริง พบว่าโปรแกรมทำนายสามารถทำนายได้ถูกถึง 81% โดยสามารถทำนายถูกถึง 9 เกมจาก 11 เกม และได้รับการยอมรับจากผู้ทรงคุณวุฒิว่าโปรแกรมมีความถูกต้องและแม่นยำสามารถนำไปใช้เป็นเครื่องมือในการพัฒนาการฝึกซ้อมและวางแผนการแข่งขันต่อไป |
Other Abstract: | The objective of this study was to develop a computer program that could predict the result of table tennis competitions. The study consisted of two sub-projects, where the first project pertained to the notational analysis of table tennis, and the second project developed the computer simulation program. In notational analysis, the researcher studied 113 competition matches from the top-ten male table tennis players ranked in September 2014. The matches were analyzed in Kinovea to find the frequency of skills and ball placements of each player. The results showed that. Forehand Cut Serve was the most frequent serves among the players where it was accounted for 72.73%, while forehand topspin was the most frequent skill in rally. The forehand topspin was accounted for 29.8%. From the forehand topspin, the ball was returned to area D the most resulted in 26.59% of all ball placements. From the data obtained from the notational analysis, the researcher used it as an input data for the computer simulation program coded in LabVIEW. The computer program correctly predicted 9 games from 11 games resulted in 81% of accuracy. In addition, the program was well perceived from table tennis coaches and players. Table tennis coaches and players believed that the program could predict the result of the match correctly and could be used for developing training session and game plan for players. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วท.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557 |
Degree Name: | วิทยาศาสตรดุษฎีบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาเอก |
Degree Discipline: | วิทยาศาสตร์การกีฬา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45876 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Spt - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5278955939.pdf | 5.43 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.