Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46530
Title: ผลของการโน้มน้าวใจด้วยความกลัวต่อเจตนาและพฤติกรรมสุขภาพ : อิทธิพลกำกับของความรู้เกี่ยวกับพฤติกรรม
Other Titles: EFFECTS OF FEAR APPEAL ON INTENTION AND HEALTH BEHAVIOR: A MODERATING EFFECT OF KNOWLEDGE
Authors: กรองกานต์ เสวตเวช
Advisors: วัชราภรณ์ บุญญศิริวัฒน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะจิตวิทยา
Advisor's Email: Watcharaporn.P@Chula.ac.th,watch.boonya@gmail.com
Subjects: การโน้มน้าวใจ
ความกลัว
ความเค็ม
พฤติกรรมผู้บริโภค
พฤติกรรมสุขภาพ
อิทธิพลทางสังคม
จิตวิทยาสังคม
Persuasion (Psychology)
Fear
Salinity
Consumer behavior
Health behavior
Social influence
Social psychology
Issue Date: 2557
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาอิทธิพลของสารโน้มน้าวใจโดยใช้ความกลัวตามแนวทฤษฎีกระบวนการคู่ขนาน และระดับความรู้เกี่ยวกับโซเดียม ที่มีต่อเจตนาและพฤติกรรมของผู้ร่วมการทดลองในการลดการบริโภคโซเดียมที่มีแหล่งที่มาจากอาหารที่ผ่านการปรุงแต่ง ผู้ร่วมการทดลองในงานวิจัยเป็นนักศึกษามหาวิทยาลัย ระดับปริญญาตรี จำนวน 170 คน ที่ตอบแบบประเมินความรู้เกี่ยวกับโซเดียม ก่อนจะได้รับสารโน้มน้าวใจด้วยความกลัว (จัดกระทำให้น่ากลัวสูงหรือต่ำ) พร้อมคำแนะนำเกี่ยวกับการลดการบริโภคโซเดียม (จัดกระทำให้มีประสิทธิภาพสูงหรือต่ำ) ก่อนรายงานเจตนาในการลดการบริโภคโซเดียม และพฤติกรรมการบริโภควัดหลังจากการได้รับสาร 2 สัปดาห์ ผลการวิจัยพบว่าเมื่อการรับรู้ประสิทธิภาพสูง ระดับความกลัวมีอิทธิพลเชิงทำนายทางลบต่อเจตนาในการลดการบริโภคโซเดียม แต่เฉพาะเมื่อบุคคลมีความรู้เกี่ยวกับโซเดียมสูง แต่เมื่อบุคคลมีความรู้เกี่ยวกับโซเดียมต่ำ ระดับความกลัวมีอิทธิพลเชิงทำนายทางบวกต่อเจตนาในการลดการบริโภคโซเดียมเมื่อการรับรู้ประสิทธิภาพสูง อย่างไรก็ตาม มีเพียงปฏิสัมพันธ์ระหว่างความกลัวและการรับรู้ประสิทธิภาพเท่านั้นที่สามารถทำนายพฤติกรรมในการลดการบริโภคโซเดียมได้อย่างมีนัยสำคัญ
Other Abstract: This research aims to study effects of fear-arousing persuasive message on intention to and behavior of reduction sodium intake in diets as moderated by level of knowledge about health topic. One-hundred and seventy college students reported their baseline sodium consumption and knowledge about effects of sodium prior to being assigned to read either high or low fear-arousing persuasive message about consequences of high sodium intake. Guided by the extended parallel process model, the message also contained either high or low efficacy of the action recommendation. Intention to reduce sodium intake was assessed immediately after the message, where as a measure of behavior was administered two weeks after the session, via participants’ record of their own daily diets. Moderation analyses and simple slope tests revealed that, as expected, high fear (accompanied with high efficacy message) as compared to low fear, resulted in greater intention among participants who were low in knowledge. However, low fear (accompanied with high efficacy message) resulted in greater intention than did high fear among participants who were high in knowledge. In predicting behavior, only interaction between fear and efficacy level was significant.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557
Degree Name: ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46530
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2014.1296
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2014.1296
Type: Thesis
Appears in Collections:Psy - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5577601838.pdf2.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.