Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46538
Title: | THE EMERGENCE OF "AUTHENTIC ROCK'N'ROLL" AND THAI YOUTH IDENTITY: A REFLECTION OF MIDDLE-CLASS SUBCULTURE IN CONTEMPORARY BANGKOK |
Other Titles: | การก่อตัวของดนตรี "ร็อค เเอนด์ โรล แท้" กับอัตลักษณ์หนุ่มสาวไทย: ภาพสะท้อนวัฒนธรรมย่อยของชนชั้นกลางในกรุงเทพฯ ร่วมสมัย |
Authors: | Pablo Henri Ramirez |
Advisors: | Pornprapit Phoasavadi |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Arts |
Advisor's Email: | Pornprapit.P@Chula.ac.th,rosita_rosalina@hotmail.com |
Subjects: | Subculture Rock music -- Thailand -- Bangkok Youth Identity (Philosophical concept) Middle class วัฒนธรรมย่อย ดนตรีร็อก -- ไทย -- กรุงเทพฯ เยาวชน อัตลักษณ์ ชนชั้นกลาง |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | This thesis aims to understand the emergence and the development of different rock scenes in contemporary Bangkok and to investigate the construction of identity inside Bangkok’s rock’n’roll subculture. Based on participant observation and semi-structured interviews with producers of music video, band members, musicians, and patrons of rock'n ' roll music in the subculture, this study demonstrates that the people involved in Bangkok’s rock’n’roll subculture are usually young middle class Thais and that their first significant encounter with the subculture happened during their time at university. By using an ethnomusicological approach and based on the concepts of subcultural capital by Thornton (1995), this study also focuses on how Thai youth constructed their middle-class identity through rock' n' roll musical activities and its surrounding contexts. The majority of participants in these music scenes were young university students beginning to appear in the 1980s with a desire to liberate them from parental identification with mainstream pop culture by searching for alternative forms of musical expression. In 2000, a number of pubs and restaurants were dedicated to hosting lively scenes of rock'n'roll music performances by international and Thai bands. Interview respondents expressed that their education and formation as musicians or professionals related to the media has given them the tools to develop not only their career as rock’n’roll musicians but also satellite activities related to the rock’n’roll subculture such as video and audio production, graphic design and tattooing among others. Bangkok’s rock’n’roll subculture has become a community in which the Do-it-Yourself attitude was taken a central role in the authentication of its members. In order to be regarded as an ‘authentic’ member of the subculture, it is imperative for participants to become involved in the daily activities of the subculture and to create subcultural products by themselves. Do-it-Yourself includes song writings, sound recordings, music video production, and concert promotions. The promotion and dissemination of subcultural products is done entirely by the participants of the subculture with the use of alternative media channels in order to oppose the hegemonic cultural content present in Thai mass media. These activities have shaped the participant’s identity by transforming their musical creativity and independence as a landmark to their moral principles and values of being ‘authentic’ among Bangkok’s rock’n’roll subculture members. In order to understand this concept of authenticity, three tools were developed to help comprehend how participants create their idea of authenticity. These tools include the first wave authentic, scene location indicators and musical family issues. The tools locate participants in important events in the history of the subculture, provide them with knowledge about the subculture and, help them distinguish perceived authentic from inauthentic musical genres among a specific musical scene. In order to sustain their lineage of rock’n’roll music subculture, members praise the value of maintaining their music community authentic by objecting commercial profits of music-making and temptations of selling out to capitalist corporation. |
Other Abstract: | วัตถุประสงค์สำคัญของวิทยานิพนธ์ฉบับนี้คือการศึกษาจุดกำเนิดและพัฒนาการของดนตรีร็อคแอนด์โรลในกรุงเทพมหานคร และการสร้างอัตลักษณ์ของกลุ่มวัฒนธรรมร่วมสมัยร็อกแอนด์โรลด้วยการศึกษาเชิงดนตรีชาติพันธุ์วรรณา ผู้วิจัยรวบรวมข้อมูลโดยการสัมภาษณ์และการสังเกตแบบมีส่วนร่วมกับผู้ผลิตมิวสิกวิดีโอของวงดนตรีร็อกแอนด์โรลรวมถึงการสัมภาษณ์นักดนตรี ผู้จัดคอนเสิร์ต ผู้ชมการแสดง และผู้ติดตามซึ่งเป็นสมาชิกของกลุ่มวัฒนธรรมร่วมสมัยร็อคแอนด์โรล จากการศึกษาพบว่าสมาชิกของกลุ่มวัฒนธรรมประกอบไปด้วยวัยรุ่นชนชั้นกลางที่เริ่มต้นสนใจดนตรีร็อคแอนด์โรลขึ้นในระหว่างศึกษาในระดับอุดมศึกษา ในงานวิทยานิพนธ์นี้ได้ศึกษาแนวทางที่สมาชิกกลุ่มวัฒนธรรมสร้างอัตลักษณ์ของความเป็นชนชั้นกลางผ่านดนตรีร็อกแอนด์โรลและกิจกรรมอื่นที่เกี่ยวข้อง โดยใช้ทฤษฎีกลุ่มทุนวัฒนธรรมของ Thornton (1995) จุดเริ่มต้นของกระแสดนตรีร็อกแอนด์โรลของกลุ่มสมาชิกนี้เริ่มต้นในคริสต์ทศวรรษ ๑๙๘๐ ซึ่งต้องการแยกออกตัวตนจากวัฒนธรรมกระแสหลักและแสวงหาทางเลือกใหม่สำหรับการแสดงออกทางดนตรี ในปี ค.ศ. ๒๐๐๐ ร้านอาหารและผับในกรุงเทพมหานครเป็นเจ้าภาพและจัดการแสดงสดของวงดนตรีร็อคชาวไทยและชาวต่างประเทศเทศ ถือเป็นจุดเริ่มต้นของการรวมตัวกลุ่มวัฒนธรรมดนตรีร็อกแอนด์โรล จากการวิจัยพบว่าวัยรุ่นเหล่านี้นอกจากจะผันตัวเองไปเป็นนักร้องและนักดนตรีแล้ว ยังประกอบอาชีพเป็นผู้ผลิตรายการ นักออกแบบสิ่งพิมพ์ และช่างสักลายบนเรือนร่างเป็นต้น จากการศึกษาพบว่าอัตลักษณ์ของกลุ่มวัฒนธรรมดนตรีร็อคแอนด์โรลคือการสร้างสรรค์และผลิตด้วยตนเองโดยสมาชิกของกลุ่มซึ่งประกอบไปด้วยกระบวนการผลิตเพลง การเขียนเพลง การอัดเสียง การผลิตมิวสิกวิดีโอ การจัดการแสดงดนตรี การเผยแพร่และการประชาสัมพันธ์ สมาชิกในกลุ่มวัฒนธรรมเลือกใช้สื่อทางเลือกเพื่อปฏิเสธโครงสร้างวัฒนธรรมเชิงอำนาจซึ่งสมาชิกเห็นว่าปรากฎอยู่ในกระแสวัฒนธรรมหลักของสื่อมวลชนในสังคมไทย อัตลักษณ์การสร้างสรรค์และผลิตด้วยตนเองทำให้สมาชิกกลุ่มมีค่านิยมและหลักจริยธรรมประจำวัฒนธรรมกลุ่มร่วมกันเรียกว่าความจริงแท้ ผู้วิจัยได้พัฒนาแนวคิดในการศึกษาค่านิยมความจริงแท้ซึ่งเป็นคุณค่าลักษณะเฉพาะของกลุ่มวัฒนธรรมร็อคแอนด์โรลในกรุงเทพมหานครซึ่งประกอบไปด้วย ๓ องค์ประกอบคือ ๑. ความจริงแท้แรก ๒. ความรู้เฉพาะเชิงปริมณฑล ๓. ประเด็นเฉพาะทางดนตรี การศึกษาคุณค่าทั้งสามประการสะท้อนให้เห็นวิธีการยอมรับเข้ากลุ่มวัฒนธรรมและการดำรงสถานภาพสมาชิกของกลุ่มวัฒนธรรม คุณค่าของการดำรงอยู่ของวัฒนธรรมกลุ่มคือการคงอยู่ของกลุ่มวัฒนธรรมโดยยึดมั่นและผดุงไว้ซึ่งความจริงแท้และปฏิเสธผลกำไรอันมาจากจากการดำรงชีพนักดนตรีองค์กรทุนนิยม |
Description: | Thesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2014 |
Degree Name: | Doctor of Philosophy |
Degree Level: | Doctoral Degree |
Degree Discipline: | Thai Studies |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46538 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2014.383 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2014.383 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Arts - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5580521622.pdf | 7.77 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.