Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46598
Title: | ความพึงพอใจของผู้เข้ารับบริการที่มีต่อศูนย์เยาวชนมิติใหม่กรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | SATISFACTIONS OF SERVICE PARTICIPANTS TOWARD BANGKOK METROPOLIS NEW DIMENSION YOUTH CENTERS |
Authors: | เลอลักษณ์ แสงอัมพร |
Advisors: | สุชาติ ทวีพรปฐมกุล |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิทยาศาสตร์การกีฬา |
Advisor's Email: | Suchart.Ta@Chula.ac.th,suchart_ta@hotmail.com |
Subjects: | ความพอใจ ศูนย์เยาวชน -- ไทย -- กรุงเทพฯ นันทนาการ งานบริการ Satisfaction Youth centers -- Thailand -- Bangkok Recreation Human services |
Issue Date: | 2557 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาและเพื่อเปรียบเทียบความพึงพอใจของผู้เข้ารับบริการที่มีต่อศูนย์เยาวชนมิติใหม่กรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ประชาชนที่เข้ารับบริการในศูนย์เยาวชนมิติใหม่กรุงเทพมหานคร จำนวน 400 คน ที่ได้จากการสุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ (Accidental Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามที่มีค่าความตรงเชิงเนื้อหาเท่ากับ 0.95 และมีค่าความเที่ยงสัมประสิทธิ์อัลฟาเท่ากับ 0.91 โดยนำข้อมูลที่ได้มาวิเคราะห์หาค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ทดสอบค่า “ที” วิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และเปรียบเทียบเป็นรายคู่ด้วยวิธีของเชฟเฟกรณีพบความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 ผลการวิจัย พบว่า 1. ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง อายุ 20 – 39 ปี มีระดับการศึกษาในระดับปริญญาตรี ส่วนใหญ่เป็นนักเรียน/นิสิต/นักศึกษา มีรายได้เฉลี่ยต่อเดือนต่ำกว่า 10,000 บาท เข้ารับบริการช่วง วันจันทร์ – ศุกร์ เวลาตั้งแต่ 17.01 น. เป็นต้นไป โดยเข้ารับบริการสัปดาห์ละ 3 – 5 วัน ใช้ระยะเวลาในแต่ละครั้ง 1 – 2 ชั่วโมง โดยส่วนใหญ่มาเข้ารับบริการกับเพื่อน วัตถุประสงค์เพื่อออกกำลังกาย/เล่นกีฬา กิจกรรมที่เข้ามารับบริการมาที่สุดคือ กิจกรรมกีฬา 2. ผู้ตอบแบบสอบถามมีระดับความพึงพอใจต่อการเข้ารับบริการในศูนย์เยาวชนมิติใหม่กรุงเทพมหานครอยู่ในระดับมากที่สุด 2 ด้าน ได้แก่ ด้านการบริการกิจกรรมนันทนาการ และด้านการจัดการ มีระดับความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก 4 ด้าน ได้แก่ ด้านสถานที่และสิ่งอำนวยความสะดวก ด้านอุปกรณ์ ด้านบุคลากร และด้านการประชาสัมพันธ์ 3. ผู้ตอบแบบสอบถามเพศชายและเพศหญิงมีระดับความพึงพอใจต่อการเข้ารับบริการในศูนย์เยาวชนมิติใหม่กรุงเทพมหานครโดยภาพรวมไม่แตกต่างกัน เมื่อวิเคราะห์เป็นรายด้านพบว่า ด้านบุคลากร มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 และผู้ตอบแบบสอบถามที่มีช่วงอายุที่แตกต่างกัน มีระดับความพึงพอใจต่อการเข้ารับบริการในศูนย์เยาวชนมิติใหม่กรุงเทพมหานคร ในด้านสถานที่และสิ่งอำนวยความสะดวก ด้านอุปกรณ์ ด้านบุคลากร ด้านการจัดการ ด้านการบริการกิจกรรมนันทนาการ และด้านการประชาสัมพันธ์ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | This research aimed to study and compare the satisfaction of service participants with the Bangkok Metropolis New Dimension Youth Centers. An accidental sampling was adopted to sample 400 participants who used the service at these youth centers. To collect the data, the researcher used a questionnaire with a content validity index of 0.95 and an alpha coefficient of 0.91. The data were analyzed by using percentage, mean, standard deviation, t-test and one-way ANOVA. According to Scheffe’s multiple comparison method, there was a significance level of .05. The results were as follows: 1. Most of the respondents were female, aged 20-39, with a bachelor degree. Most of them were students/university students with an average monthly income of less than 10,000 baht. They used the service on Monday to Friday from 5.01 p.m. onwards, 3-5 days per week and 1-2 hours each time. Most of them went to the centers to use the service with their friends. The main objective of their visit was to exercise and play sports. In addition, the service that was most frequently used was sports activities. 2. The respondents’ satisfaction with the service at the Bangkok Metropolis New Dimension Youth Centers was found at the highest level in 2 areas, including recreation activities and management, and at the high level in 4 areas, including locations and facilities, tools and equipment, staff and public relations. 3. The respondents of different genders shared the same level of overall satisfaction with the service at the Bangkok Metropolis New Dimension Youth Centers. In terms of the satisfaction with the staff, there was a significant statistical difference at .05. Furthermore, the respondents of different age groups had different levels of satisfaction with the locations and facilities, tools and equipment, and public relations with a significant statistical difference at .05. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557 |
Degree Name: | วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิทยาศาสตร์การกีฬา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46598 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2014.1344 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2014.1344 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Spt - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5678414039.pdf | 3.82 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.