Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46624
Title: | ปัจจัยในการเลือกใช้เครื่องมือการชำระเงินแบบอิเล็กทรอนิกส์ในประเทศไทย |
Other Titles: | Adoption of electronic payment instruments in Thailand |
Authors: | ธนิฏฐา พุ่มอิ่ม |
Advisors: | โสตถิธร มัลลิกะมาส |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะเศรษฐศาสตร์ |
Advisor's Email: | Sothitorn.M@Chula.ac.th |
Subjects: | ความต้องการถือเงิน -- ไทย บริการธนาคารทางโทรศัพท์เคลื่อนที่ -- ไทย บัตรเดบิต -- ไทย บัตรเครดิต -- ไทย การชำระเงิน -- ไทย ธนาคารทางอินเทอร์เน็ต -- ไทย Demand for money -- Thailand Banks and banking, Mobile -- Thailand Debit cards -- Thailand Credit cards -- Thailand Payment -- Thailand Internet banking -- Thailand |
Issue Date: | 2557 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | งานวิจัยนี้ศึกษาปัจจัยในการเลือกใช้เครื่องมือการชำระเงินแบบอิเล็กทรอนิกส์ของผู้บริโภค โดยแบ่งการศึกษาเป็น 3 แบบจำลอง (1)ความน่าจะเป็นในการเลือกใช้เครื่องมือการชำระเงินอิเล็กทรอนิกส์เครื่องมือใดก็ได้ของผู้บริโภค โดยการประมาณค่าด้วยวิธี logit (2)ความน่าจะเป็นในการเลือกใช้บัตรอิเล็กทรอนิกส์ โดยการประมาณค่าด้วยวิธี multinomial logit และ(3)ความน่าจะเป็นในการเลือกใช้ internet banking หรือ mobile banking โดยการประมาณค่าด้วยวิธี logit งานศึกษานี้ใช้ข้อมูลจาก FinScope Thailand 2013 ผลการศึกษา พบว่า อายุ เพศชาย มีความสัมพันธ์ทางลบกับการเลือกใช้เครื่องมือการชำระเงินแบบอิเล็กทรอนิกส์ ขณะที่ความรู้ทางการเงิน ระดับการศึกษา การใช้โทรศัพท์มือถือและอินเตอร์เน็ตรายได้ สถานภาพแรงงาน และพื้นที่อยู่ในเขตเทศบาล มีความสัมพันธ์ทางบวกกับการเลือกใช้เครื่องมือการชำระเงินแบบอิเล็กทรอนิกส์ นอกจากนี้ผลการศึกษาด้วยวิธี multinomial logit พบว่า อายุ เพศชาย มีความสัมพันธ์ทางลบกับการเลือกใช้บัตรเดบิต ขณะที่ สถานะภาพสมรส ระดับการศึกษา การใช้โทรศัพท์มือถือและการใช้อินเตอร์เน็ต รายได้ ความรู้ทางการเงิน และพื้นที่อยู่ในเขตเทศบาล มีความสัมพันธ์ทางบวกกับการเลือกใช้บัตรเดบิต นอกเหนือจากนั้นพบว่า อายุ ระดับการศึกษา รายได้ ความรู้ทางการเงิน และพื้นที่อยู่ในเขตเทศบาล มีความสัมพันธ์ทางบวกกับการเลือกใช้บัตรเครดิต สุดท้ายการศึกษาความน่าจะเป็นในการเลือกใช้ internet banking หรือ mobile banking พบว่า รายได้ การใช้บริการอินเทอร์เน็ต ความรู้ทางการเงิน มีความสัมพันธ์ทางบวกกับการเลือกใช้ internet banking หรือ mobile banking |
Other Abstract: | The thesis is to study consumers’ decisions to adopt electronic payment instruments. Three discrete choice models are employs. First, logit model is to investigate whether to adopt an electronic payment instrument or not. Second, multinomial logit is to investigate whether to adopt debit cards or credit cards or not. Third, logit model is to study whether to use electronic banking or not. Data are from FinScope Thailand 2013. The results show that age and male have negative impacts on the probability to adopt electronic payment instruments. While level of financial literacy and education, mobile phone usage, internet usage, income, employment, urbanization have positive impact on the probability. In addition, the multinomial logit results show that age and male have negative affect on the probability of using debit cards while marital status, education, mobile and internet usage, income, financial literacy and urbanization have positive impact on the use of debit cards. Moreover, the use of credit cards depends positively on age, education, income, financial literacy and urbanization. Lastly, the probability to adopt internet banking or mobile banks have positive correlations with income, internet usage and financial literacy. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2557 |
Degree Name: | เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | เศรษฐศาสตร์ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/46624 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2014.1363 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2014.1363 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Econ - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5685158529.pdf | 3.33 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.