Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47191
Title: | ตนที่ผ่านการบ่มเพาะของนิสิตปริญญาตรี คณะจิตวิทยา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย : การศึกษาเชิงปรากฏการณ์วิทยา |
Other Titles: | The cultivated self of Chulalongkorn University psychology undergraduate student : the phenomenological study |
Authors: | ธนพงศ์ อุทยารัตน์ ภาณุ สหัสสานนท พรสวรรค์ ไหลสุวรรณ |
Advisors: | ณัฐสุดา เต้พันธ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะจิตวิทยา |
Advisor's Email: | nattasuda.t@chula.ac.th |
Subjects: | การรับรู้ตนเอง การรับรู้ตนเองในวัยรุ่น จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะจิตวิทยา -- นักศึกษา Self-perception Self-perception in adolescence Chulalongkorn University. Faculty of Psychology -- Students |
Issue Date: | 2554 |
Publisher: | คณะจิตวิทยา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาตนที่ผ่านการบ่มเพาะของนิสิตปริญญาตรีคณะจิตวิทยาจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย โดยใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพแนวปรากฏการณ์การณ์วิทยา เก็บรวบรวมข้อมูลโดยการสัมภาษณ์เชิงลึกนิสิตจิตวิทยา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จำนวน 12 ราย ทำการบันทึกเทปและถอดข้อความแบบคำต่อคำ ผลการวิจัยแสดงให้เห็นถึงตนที่ผ่านการบ่มเพาะของนิสิตจิตวิทยา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ซึ่งสามารถแบ่งได้เป็น 3 ประเด็นหลัก คือ การรับรู้ตนเอง การเติบโต และการมองภาพในอนาคต ประเด็นที่ 1 การรับรู้ตนเอง แบ่งออกเป็น 5 ด้าน คือ (1) ความเข้าใจตนเอง (2) ความเป็นตัวของตัวเอง (3) ความเข้าใจผู้อื่น (4) การมีปฏิสัมพันธ์อย่างมีความสุขกับผู้อื่น และ (5) การมีจิตวิทยาเป็นส่วนหนึ่งของตน ประเด็นที่ 2 การเติบโต แบ่งออกเป็น 4 ด้าน คือ (1) การมีศักยภาพมากขึ้น (2) การพัฒนาในการอยู่ร่วมกับผู้อื่น (3) การพึ่งพาตนเองมากขึ้น และ (4) การปรับเข้าสู่วิถีชีวิตเมือง ประเด็นที่ 3 การมองภาพในอนาคต แบ่งออกเป็น 3 ด้าน คือ (1) การรับรู้ตนเองในฐานะบัณฑิตจุฬาฯ (2) การวางแผนนำความรู้จิตวิทยาไปใช้ และ (3) ความรู้สึกไม่มั่นใจ |
Other Abstract: | The purpose of this project was to study the cultivated self of Chulalongkorn University psychology undergraduate student. A qualitative research method of Phenomenology was applied as a methodology of this project. The key informants were 12 senior psychology undergraduates. Data were collected by in-depth interviews. The interview were tape-recorded and transcribed verbatim. The result of qualitative finding revealed 12 themes to explain the cultivated self of Chulalongkorn University psychology undergraduate student and they could be divided into 3 domains: perception, growth and aims. The perception domain could be put into 5 themes; (1) self-understanding (2) self-autonomy (3) understanding in others (4) healthy relationship with others and (5) having psychology in one’s part of life. In the growth domain 4 themes were emerged; (1) more potential (2) developing co-existence with others (3) self-dependence and (4) urbanization. And the aims domain including (1) self-perception as graduate student in Chulalongkorn University (2) planning to use psychology for the future and (3) feeling uncertain. |
Description: | โครงงานทางจิตวิทยานี้เป็นส่วนหนึ่งของการศึกษาตามหลักสูตรปริญญาวิทยาศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาจิตวิทยา คณะจิตวิทยา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ปีการศึกษา 2554 A senior project submitted in partial fulfillment of the requirements for the Degree of Bachelor of Science in Psychology, Faculty of Psychology, Chulalongkorn University, Academic year 2011 |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47191 |
Type: | Senior Project |
Appears in Collections: | Psy - Senior Projects |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tanaphong_ut.pdf | 1.76 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.