Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47449
Title: สภาพและปัญหาการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน เพื่อการอนุรักษ์วัฒนธรรมไทยของครูสังคมศึกษา ในโรงเรียนมัธยมศึกษา เขตการศึกษา 3
Other Titles: State and problems of instructional activities organization for Thai culture conservation of social studies teachers in secondary schools, educational region three
Authors: สุวรรณา ฤทธิมนตรี
Advisors: พิบูลศรี วาสนสมสิทธิ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Subjects: สังคมศึกษา -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
กิจกรรมการเรียนการสอน
Issue Date: 2535
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนเพื่อการอนุรักษ์วัฒนธรรมไทยของครูสังคมศึกษา ในโรงเรียนมัธยมศึกษา เขตการศึกษา 3 ในด้านการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนในห้องเรียน และการจัดกิจกรรมเสริมหลักสูตร ตัวอย่างประชากรเป็นครูสังคมศึกษา จำนวน 325 คน ซึ่งได้จากสุ่มแบบแบ่งชั้น จากโรงเรียนมัธยมศึกษา จำนวน 83 โรงในเขตการศึกษา 3 และเลือกครูสังคมศึกษา จำนวน 15 คน ซึ่งได้จากการสุ่มแบบเจาะจง เพื่อทำการสัมภาษณ์เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์อย่างมีโครงสร้างที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น วิเคราะห์ข้อมูลโดยการหาค่าร้อยละ ค่ามัชฌิมเลขคณิต และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยปรากฏดังนี้ 1. สภาพการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนเพื่อการอนุรักษ์วัฒนธรรมไทย ในด้านการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนในห้องเรียน ปรากฏว่า ครูสังคมศึกษาปฏิบัติมากในด้านต่อไปนี้คือ การกำหนดวัตถุประสงค์ การจัดเนื้อหาวิชา การวัดและประเมินผล แต่ด้านที่ครูสังคมศึกษาปฏิบัติน้อยคือ การจัดกิจกรรมการเรียนการสอน 2. สภาพการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนเพื่อการอนุรักษ์วัฒนธรรมไทย ในด้านการจัดกิจกรรมเสริมหลักสูตร ปรากฏว่า ครูสังคมศึกษาปฏิบัติมากในด้านต่อไปนี้คือ การกำหนดวัตถุประสงค์การวางแผนการจัดกิจกรรมเสริมหลักสูตร การวัดและประเมินผล แต่ด้านที่ครูสังคมศึกษาปฏิบัติน้อยคือการจัดกิจกรรมเสริมหลักสูตร 3. ปัญหาการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนเพื่อการอนุรักษ์วัฒนธรรมไทย ในด้านการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนในห้องเรียน ปรากฏว่า ด้านที่เป็นปัญหามากของครูสังคมศึกษาคือ การกำหนดวัตถุประสงค์ การจัดกิจกรรมการเรียนการสอน การวัดและประเมินผล แต่ด้านที่เป็นปัญหาน้อยของครูสังคมศึกษาคือ การสอดแทรกความรู้เกี่ยวกับอนุรักษ์วัฒนธรรมไทยในเนื้อหาวิชาสังคมศึกษา 4. ปัญหาการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนเพื่อการอนุรักษ์วัฒนธรรมไทย ในด้านการจัดกิจกรรมเสริมหลักสูตร ปรากฏว่า ด้านที่เป็นปัญหาของครูสังคมศึกษาคือ การวางแผนการจัดกิจกรรมเสริมหลักสูตร การจัดกิจกรรมเสริมหลักสูตร การวัดและประเมินผล แต่ด้านที่เป็นปัญหาน้อยของครูสังคมศึกษาคือ การกำหนดวัตถุประสงค์
Other Abstract: The purpose of this research was to study the state and problems of instructional activities organization for Thai culture conservation of social studies teachers in secondary schools, educational region three concerning classroom instructional activities organization and extra-curricular activities organization. The samples of this study were 325 social studies teachers selected by stratified random sampling technique from 83 secondary schools in educational region three; in addition, 15 social studies teachers selected purposively were interviewed. The instruments were a set of questionnaire and a structured interview form constructed by the researcher. The obtained data were than analyzed by means of percentage, arithmetic means and standard deviation. The findings were as follows: 1. The state of instructional activities organization for Thai culture conservation in the area of classroom instructional activities organization, it was found that social studies teachers set the objectives, organized the contents, and measured and evaluated at the high level, but they organized the instructional activities at the low level. 2. The state of instructional activities organization for Thai culture conservation in the area of extra-curricular activities organization, it was found that social studies teachers set the objectives, planned the extra-curricular activities, and measured and evaluated at the high level, but they organized the extra-curricular activities at the low level. 3. The problems of instructional activities organization for Thai culture conservation in the area of classroom instructional activities, it was found that social studies teachers had problems in setting the objectives, organizing the instructional activities, and measuring and evaluating at the high level, but they had problem in insinuating Thai culture conservation content in social studies subjects at the low level. 4. The problems of instructional activities organization for Thai culture conservation in the area of extra-curricular activities organization, it was found that social studies teachers had problems in planning the extra-curricular activities, and measuring and evaluating at the high level, but they had problem in setting the objectives at the low level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2535
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: มัธยมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47449
ISBN: 9745819905
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suwanna_ri_front.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open
Suwanna_ri_ch1.pdf755.46 kBAdobe PDFView/Open
Suwanna_ri_ch2.pdf4.57 MBAdobe PDFView/Open
Suwanna_ri_ch3.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open
Suwanna_ri_ch4.pdf3.06 MBAdobe PDFView/Open
Suwanna_ri_ch5.pdf2.57 MBAdobe PDFView/Open
Suwanna_ri_back.pdf4.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.