Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47527
Title: | การศึกษาการใช้ที่ดินในเขตเทศบาลเมืองขอนแก่น |
Other Titles: | A study for land use pattern of Khon-Khen municipality |
Authors: | ศศิวิมล วรรณแก้ว |
Advisors: | ศักดิ์ชัย คิรินทร์ภาณุ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Sakchai.K@Chula.ac.th |
Subjects: | การใช้ที่ดิน -- ไทย -- ขอนแก่น เทศบาล -- ไทย -- ขอนแก่น Land use -- Thailand -- KhonKhen Municipal government -- Thailand -- KhonKhen |
Issue Date: | 2531 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | จากบทบาทในฐานะเป็นเมืองหลักเร่งด่วนจำนวนหนึ่งในสองเมืองของภาคตะวันออกเฉียงเหนือทำให้จังหวัดขอนแก่นจะต้องมีการเตรียมแนวทางการพัฒนาในทุกด้านรวมทั้งด้านการบริการพื้นฐานซึ่งจะเป็นการรองรับความเจริญเติบโตทางด้านกายภาพ เศรษฐกิจ ประชากร และสังคม ในอนาคต การศึกษาการใช้ที่ดินในเขตเทศบาลเมืองขอนแก่นมีวัตถุประสงค์ในการศึกษาถึงบทบาทและความสำคัญของเทศบาลเมืองขอนแก่นสภาพปัจจุบันและปัญหาของเทศบาลลักษณะการเพิ่มขึ้นของการใช้ที่ดิน และหารูปแบบการใช้ที่ดินที่เหมาะสม ผลการศึกษาปรากฏว่าจังหวัดขอนแก่นมีบทบาทในการเป็นศูนย์กลางการบริหารราชการและศูนย์กลางการคมนาคมขนส่งระดับภาคทำให้เทศบาลเมืองขอนแก่นมีความสำคัญในการเป็นศูนย์กลางการบริการต่างๆ ตามมาพื้นที่ของเขตเทศบาลเมืองขอนแก่นประกอบด้วย 4 ส่วนใหญ่ คือ พื้นที่ของศูนย์ราชการอยู่ทางตอนเหนือของเขตเทศบาล พื้นที่ของสถาบันการศึกษา ส่วนใหญ่ได้แก่พื้นที่ของมหาวิทยาลัยขอนแก่น พื้นที่ย่านพาณิชยกรรมหนาแน่นอยู่ตอนกลาง และพื้นที่ย่านพักอาศัยอยู่โดยรอบของย่านพาณิชยกรรมหนาแน่น แนวโน้มของชุมชนที่จะขยายเพิ่มขึ้นได้แก่ย่านพักอาศัยจะมีการขยายตัวแผ่ออกไปทางทิศตะวันออกตามแนวถนนศรีจันทร์และถนนประชาสโมสร ย่านพาณิชยกรรมหนาแน่นจะขยายออกไปทางทิศตะวันตกตามแนวถนนมลิวัลย์ ซึ่งจะเป็นการเพิ่มความหนาแน่นของการจราจรตามแนวถนนประชาสโมสรตัดกับถนนมิตรภาพดังนั้นจึงเสนอแนะให้มีถนนเลี่ยงเมือง (BY PASS) จากถนนมิตรภาพตอนใต้ก่อนเข้าเขตเทศบาลออกไปทางทิศตะวันตกไปบรรจบกับทางหลวงแผ่นดินหมายเลข 12 ที่บริเวณกิโลเมตรที่ 7-8 จากแยกถนนมิตรภาพ เช่นเดียวกับทางทิศตะวันออกคือตัดถนนเลี่ยงเมืองจากถนนมิตรภาพตอนใต้ออกไปทางทิศตะวันออกไปบรรจบกับทางหลวงแผ่นดินหมายเลข 209 นอกเขตเทศบาลพื้นที่ของย่านอุตสาหกรรมอยู่ในสองบริเวณ คือ ทางตอนใต้ของเขตเทศบาล ริมสองฝั่งถนนมิตรภาพและขยายต่อลงไปทางทิศใต้เป็นอุตสาหกรรมประเภทเครื่องจักรกล อีกบริเวณหนึ่งได้แก่ ทางทิศตะวันออกของเขตเทศบาล ริมถนนศรีจันทร์ขยายต่อออกไปทางทิศตะวันออกเป็นอุตสาหกรรมการเกษตร การใช้ที่ดินของเขตเทศบาลต้องมีการเพิ่มความหนาแน่นของการใช้ประโยชน์ให้คุ้มค่ากับราคาที่ดินเป็นการใช้ที่ดินรูปแบบผสม (COMBINATION) ซึ่งจะใช้เป็นแนวทางในการพัฒนารูปแบบการใช้ที่ดินในอนาคต |
Other Abstract: | Being identified as one of the urban growth centres in the Northeast of Thailand, Khon Khen Province must be ready for development of all aspects including basic services in order to meet the physical, population and socio-economic growth in the future. The objectives of the study for land use pattern of Khon Khen Municipality are to study the roles, present conditions, problems and characteristics of land use growth of Khon Khen Municipality as well as to determine a land use pattern for it. From the study result, it is found that Khon Khen Province is the centre of regional public administration and regional transportation which make Khon Khen Municipality important as a regional service centre as well. The area of Khon Khen Municipality consists of four main parts: government area in the North, educational area which mainly is Khon Khen University, business area in the Central and residential area surrounding the business area. The direction of the community growth is as follows: the residential area will expand to the East along Srichan Road and Pracha Samoson Road, the business area will expand to the West along Maliwan Rd. which will result in heavy traffic at the cross-roads of Pracha Samoson and Mitrapab Roads. Consequently, there must be two by-passes namely 1) a by-pass starting from the South of Mitrapab Rd. to the West until connecting Highway No. 12 2) a by-pass starting from the South of Mitrapab Rd. to the East until connecting Highway No. 209. Besides, the industrial area should be located in the South and the East of the Municipality. The first one is along Mitrapab Rd. to the South which will consist of transportation service industries and another one is along Srichan Rd. to the East which will consist of agricultural industries. Land use of Khon Khen Municipality must be intensive enough to cover land price “Combination Pattern” should be introduced and used as guidelines for development of land use pattern in the future. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ผ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531 |
Degree Name: | การวางแผนภาคและเมืองมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การวางแผนภาคและเมือง |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47527 |
ISBN: | 9745684929 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sasiwimon_wa_front.pdf | 2.63 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sasiwimon_wa_ch1.pdf | 746.15 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sasiwimon_wa_ch2.pdf | 3.38 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sasiwimon_wa_ch3.pdf | 16.37 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sasiwimon_wa_ch4.pdf | 10.25 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sasiwimon_wa_ch5.pdf | 7.46 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sasiwimon_wa_ch6.pdf | 10.93 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sasiwimon_wa_ch7.pdf | 10.08 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sasiwimon_wa_back.pdf | 4.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.