Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47695
Title: | การใช้การปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มโดยเพื่อนเพื่อลดปัญหาการปรับตัวในมหาวิทยาลัยของนักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 1 |
Other Titles: | Use of peer group counseling for decreasing adjustment problems in college of first-year nursing students |
Authors: | สมพร รุ่งเรืองกลกิจ |
Advisors: | สุภาพรรณ โคตรจรัส |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Supapan.K@Chula.ac.th |
Issue Date: | 2532 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการใช้การปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มโดยเพื่อนต่อการลดปัญหาการปรับตัวในมหาวิทยาลัย ของนักศึกษาพยาบาล ชั้นปีที่ 1 กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาพยาบาล ชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยขอนแก่น และสมัครใจเข้ารับการปรึกษาจำนวน 20 คน แบ่งออกเป็น 2 กลุ่ม กลุ่มควบคุม 10 คน และกลุ่มทดลอง 10 คน กลุ่มทดลองเข้ารับการปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มโดยเพื่อน เป็นเวลา 5 สัปดาห์ สัปดาห์ละ 2 ครั้ง ครั้งละ 1/½ ชั่วโมง รวมเป็นจำนวน ทั้งหมด 10 ครั้ง โดยมีนักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 2 ที่ได้รับการฝึกอบรมทักษะพื้นฐานการปรึกษาเป็นเวลา 30 ชั่วโมง เป็นผู้นำกลุ่ม 2 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบวัดการปรับตัวในมหาวิทยาลัยที่ศรีสุรางค์ บรรหารสร้างขึ้น การวิจัยนี้ใช้การทดสอบแบบมีกลุ่มควบคุม โดยมีการทดสอบก่อนและหลังการทดลอง (Pretest-Posttest Control Group Design) ในการวิเคราะห์ข้อมูล ผู้วิจัยทดสอบความแตกต่างของคะแนนรวมในครั้งทดสอบก่อนการทดลองและคะแนน รวมทั้งทดสอบหลังการทดลองโดยใช้การทดสอบค่าที ผลการวิจัยปรากฏว่าปัญหาการปรับตัวในมหาวิทยาลัยของนักศึกษาพยาบาลที่ได้รับการปรึกษา เชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มโดยเพื่อนลดลงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และกลุ่มนักศึกษาพยาบาลที่ได้รับการปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มโดยเพื่อนมีปัญหาการปรับตัวในมหาวิทยาลัยน้อยกว่ากลุ่มนักศึกษาพยาบาลที่ไม่ได้รับการปรึกษาเชิงจิตวิทยาแบบกลุ่มโดยเพื่อนอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .05 |
Other Abstract: | The purpose of the research was to study the use of peer group counseling for decreasing adjustment problems in college of first-year nursing students. The subjects of the study were 20 volunteer first year nursing students of Khon Kaen University. Subject were randomly assigned to an experimental group and a control group, each group comprising 10 students. The experimental group participated in peer group counseling sessions for 5 weeks, 2 times per week, 1½ hours each time for a total of 10 times. The group leaders were 2 junior nursing students who received training in basic counseling skills for a total of 30 hours. The instrument used to measure adjustment problems in college was "The Adjustment Problem in College Inventory" constructed by Srisurang Bunhan. The randomized pretest-posttest control group design was used. The statistical method for data analysis was the t-test at the .05 level of significance. Result showed that: 1. The nursing students who underwent peer group counseling showed a significant decrease of adjustment problems. (p< .05) 2. The nursing students who underwent peer group counseling showed a greater decrease of adjustment problems than the students who did not. (p< .05). |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532 |
Degree Name: | ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | จิตวิทยาการปรึกษา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47695 |
ISBN: | 9745698725 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Somporn_ru_front.pdf | 1.32 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somporn_ru_ch1.pdf | 5.33 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somporn_ru_ch2.pdf | 2.18 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somporn_ru_ch3.pdf | 891.13 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somporn_ru_ch4.pdf | 1.77 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Somporn_ru_ch5.pdf | 646.88 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Somporn_ru_back.pdf | 12.34 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.