Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47733
Title: การศึกษาลักษณะที่แสดงความคิดสร้างสรรค์ในหนังสืออ่านสนุกสำหรับเด็ก ซึ่งพิมพ์ในพุทธศักราช 2530
Other Titles: A study of the characteristics demonstrating creativity in trade-books for children published in B.E.2530
Authors: วิไลวรรณ โอรส
Advisors: สำลี ทองธิว
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Sumlee.T@Chula.ac.th
Subjects: ความคิดสร้างสรรค์
การวิเคราะห์หนังสือ
วรรณกรรมสำหรับเด็ก
Creative thinking
Classification -- Books
Children's literature
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะที่แสดงความคิดสร้างสรรค์ในหนังสืออ่านสนุกสำหรับเด็กวัย 6-11 ปี ตัวอย่างประชากรเป็นหนังสืออ่านสนุกสำหรับเด็กวัยประถมศึกษาที่ส่งเข้าประกวดตามโครงการประกวดหนังสือประจำปี ที่ตีพิมพ์ในปี พ.ศ. 2530 จำนวน 104 เล่ม ผลการวิจัยสรุปได้ว่า 1. หนังสืออ่านสนุกสำหรับเด็กที่มีเนื้อหาแสดงลักษณะความคิดสร้างสรรค์ มีจำนวน 81 เล่ม หรือคิดเป็นร้อยละ 77.88 ของจำนวนหนังสือทั้งหมด 104 เล่ม 2. มีหนังสือที่แสดงลักษณะความคิดสร้างสรรค์ทั้ง 3 ลักษณะ ตามเกณฑ์การวิจัยที่สร้างขึ้น จำนวน 22 เล่ม คิดเป็นร้อยละ 21.15 ของจำนวนหนังสือทั้งหมด 104 เล่ม และคิดเป็นร้อยละ 27.16 ของจำนวนหนังสือที่มีลักษณะที่แสดงความคิดสร้างสรรค์ จำนวน 81 เล่ม 3. ในจำนวนหนังสือ 81 เล่ม ที่ปรากฏลักษณะความคิดสร้างสรรค์ มีจำนวน 50 เล่ม ที่แสดงลักษณะความคิดสร้างสรรค์ทางด้านสติปัญญา มีหนังสือ 67 เล่ม ที่แสดงลักษณะความคิดสร้างสรรค์ทางด้านพฤติกรรมทางความคิดสร้างสรรค์ และมีหนังสือจำนวน 44 เล่ม ที่แสดงลักษณะที่เป็นสื่อและแนวทางที่ทำให้เกิดความคิดสร้างสรรค์ 4. ลักษณะความคิดสร้างสรรค์ทางด้านสติปัญญาที่พบมาก คือ ความคิดเชื่อมโยง รองลงมา คือ ความคิดจิตนาการ และความคิดดัดแปลงตามลำดับ ลักษณะของพฤติกรรมทางความคิดสร้างสรรค์ที่พบมาก คือ การซักถาม รองลงมา ความสงสัย และคาดเดา ลักษณะที่เป็นสื่อและแนวทางที่ทำให้เกิดความคิดสร้างสรรค์ที่พบมาก คือ ความภาคภูมิใจ รองลงมาคือ ความเป็นเหตุเป็นผล
Other Abstract: The purpose of this research was to study the characteristics demonstrating creativity in trade books for children between the ages of 6-11 years. The samples were 104 trade books for elementary school children which were published in B.E.2530 and were nominated in the annual book contest. Findings, 1. There were 81 trade books, accounted for 77.88 percent of the total 104 books which displayed creative characteristics in the contents. 2. There were 22 trade books, accounted for 21.15 percent of the total 104 books, or 27.16 percent of the 81 books that displayed creative characteristic. The 22 books displayed all 3 creative characteristics according to established criteria. 3. Of these 81 books which demonstrated creative characteristics, there were 50 and 67 books displayed the intellectual, and behavioral creative characteristics, accordingly. Only 44 books displayed the characteristics of being medium leading to creative thinking. 4. The intellectual creative characteristics mostly found was the characteristic of association followed by imaginative and adaptive thinking. The behavioral creative characteristics mostly found was questioning, followed by curiosity and guessing. The characteristics of being medium leading to creative thinking mostly found was pride, followed by logical thinking.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47733
ISBN: 9745774138
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wilaiwan_or_front.pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open
Wilaiwan_or_ch1.pdf963.05 kBAdobe PDFView/Open
Wilaiwan_or_ch2.pdf6.35 MBAdobe PDFView/Open
Wilaiwan_or_ch3.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open
Wilaiwan_or_ch4.pdf8.6 MBAdobe PDFView/Open
Wilaiwan_or_ch5.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open
Wilaiwan_or_back.pdf91.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.