Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47971
Title: | การส่งถ่ายน้ำหนักสถิตและการคาดคะเนความสามารถในการรับน้ำหนักบรรทุก ของเสาเข็มเจาะ |
Other Titles: | Static load transfer and predictations of corrying capacity of bored piles |
Authors: | สุวรรณ เชี่ยวชาญศิลป์ |
Advisors: | วิเชียร เต็งอำนวย |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | เสาเข็มเจาะ ดิน -- การวิเคราะห์ ปฐพีกลศาสตร์ การส่งถ่ายน้ำหนักสถิต Dead loads (Mechanics) |
Issue Date: | 2531 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วัตถุประสงค์ของการศึกษานี้ เพื่อศึกษาพฤติกรรมการส่งถ่ายน้ำหนักสถิต และการคาดคะเนความสามารถในการรับน้ำหนักบรรทุกของเสาเข็มเจาะ การศึกษาพฤติกรรมการส่งถ่ายน้ำหนักสถิตของเสาเข็มนี้ วิธีที่ใช้ศึกษา ได้แก่ Distribution Function Approach และ Elastic Solid Approach ผลจากการศึกษาโดยวิธี Distribution Function Approach เมื่อเขียนเป็นเส้นกราฟแสดงความสัมพันธ์ระหว่าง α และ C Ks tan Ø'a และ Ø'Nq และ Ø 'ปรากฏว่า มีแนวโน้มเดียวกับผลการศึกษาของผู้ศึกษารายอื่น ส่วนการศึกษาโดยวิธี Elastic Solid Approach พบว่า น้ำหนักที่ส่งถ่ายจากเสาเข็มเจาะไปสู่ชั้นดินต่างๆ จะเพิ่มขึ้นตามความลึกของเสาเข็มที่เพิ่มขึ้น การศึกษาการคาดคะเนความสามารถในการรับน้ำหนักบรรทุกของเสาเข็มเจาะนั้น วิธีที่ใช้ศึกษาได้แก่ Soil Mechanics Method และวิธีวิเคราะห์ข้อมูลการทดสอบความสามรถในการรับน้ำหนักบรรทุกของเสาเข็มเจาะ ซึ่งเสนอโดย Bullen (1958) Chin (1970) และ Mazurkiewicz (1972) น้ำหนักบรรทุกประลัยของเสาเข็มเจาะที่ได้จากการคาดคะเนโดยวิธีต่างๆ ดังกล่าวนี้ จะเปรียบเทียบกับน้ำหนักบรรทุกประลัยของเสาเข็มเจาะที่ได้จากการทดสอบในสนาม จากการศึกษาพบว่า การคาดคะเนโดยวิธี Soil Mechanics ให้ผลมีแนวโน้มอยู่ในขอบเขตที่ยอมรับได้ สำหรับการคาดคะเนโดยวิธีวิเคราะห์ข้อมูลการทดสอบความสามารถในการรับน้ำหนักบรรทุกของเสาเข็มเจาะนั้น วิธีที่เสนอโดย Bullen ยังไม่เหมาะที่จะนำไปใช้ได้ในทางปฏิบัติ ส่วนในการวิเคราะห์ตามวิธีที่เสนอโดย Chin และ Mazurkiewicz นั้น การวิเคราะห์ได้วิเคราะห์โดยแบ่งออกเป็นสามกรณี คือ สองกรณีแรก วิเคราะห์โดยใช้ข้อมูลการทดสอบการรับน้ำหนักบรรทุกของเสาเข็มเจาะ เฉพาะแต่ที่อยู่ในช่วงประมาณ 0.3 และ 0.6 เท่าของ plunging failure load ส่วนกรณีที่สาม วิเคราะห์โดยใช้ข้อมูลการทดสอบการรับน้ำหนักบรรทุกของเสาเข็มเจาะ ตั้งแต่แรกเริ่มรับน้ำหนักจนถึงเข้าใกล้ plunging failure load ผลการศึกษาปรากฏว่า วิธีของ chin ให้ผลการคาดคะเนที่ยอมรับได้ ต่อเมื่อข้อมูลการทดสอบการรับน้ำหนักบรรทุกของเสาเข็มเจาะที่ใช้ในการวิเคราะห์อยู่ในกรณีที่สามเท่านั้น และวิธีของ Mazurkiewicz ให้ผลการคาดคะเนที่ยอมรับได้ ต่อเมื่อการวิเคราะห์อยู่ในสองกรณีหลังดังกล่าว |
Other Abstract: | The objective of this study is to investigate the behavior of static load transfer of bored piles. In addition, the predictations of carrying capacity of bored piles are also of interest. The study on the behavior of static load transfer of bored piles is emphasized on the two methods as the Distribution Function Approach. The relationship between α and C ,Ks tan Ø'a and Ø', Nq and ' obtained from the Distribution Function Approach are in the same tendency as the result of the previus researchers. For the Elastic Solid Approach, the study reveals that the load transfer increases with depth of pile. The other purpose of this study on the predications of the carrying capacity of bored piles will use the Soil Mechanics Method and methods of analyzing the load settlement characteristic presented by the specified previous researcher as Bullen (1985) Chin (1970) and Mazurkiewicz (1972). The ultimate carrying capacity of bored piles obtained from the above mentioned methods are compared to the observed failure load of piles from the insitu test. The study reveals that the predication by using the Soil Mechanics Method gives the result of ultimate carrying capacity of which a tendency within the acceptable limit. For other methods presented, ie, Bullen's method is not appropriate method in practice, the methods of Chin and Mazurkiewicz are analyzed by using each pile load test data keeping into three cases. The first two cases use the data in the range of about 0.3 and 0.6 of plunging failure load. The last case use all of the data from the beginning to approach the plunging failure load. The study reveals that the predictation by Chin's method yields the result to be an over estimation tendency within the acceptable limit which is restricted to only in case three. Finally, the predication by Mazurkiewicz's method gives an acceptable good estimation only in case two and three. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมโยธา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/47971 |
ISBN: | 9745687405 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Suwon_ch_front.pdf | 1.52 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Suwon_ch_ch1.pdf | 431.52 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suwon_ch_ch2.pdf | 3.36 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Suwon_ch_ch3.pdf | 420.25 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suwon_ch_ch4.pdf | 7.6 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Suwon_ch_ch5.pdf | 270.46 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suwon_ch_back.pdf | 23.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.