Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48089
Title: การวิเคราะห์เนื้อหาของหนังสืออ่านเพิ่มเติมและหนังสือส่งเสริมการอ่าน ระดับประถมศึกษาปีที่ 5 และ 6 ตามจุดประสงค์การเรียนรู้ ในหลักสูตรประถมศึกษา พุทธศักราช 2521
Other Titles: Content analysis of supplementary readers and books for pleasure in prathom suksa five and six levels according to learning objectives in the national elementary school curriculum B.E. 2521
Authors: ศศิวิมล รอบคอบ
Advisors: วารี ถิระจิตร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การวิเคราะห์เนื้อหา
แบบเรียน -- ไทย
หนังสืออ่านเพิ่มเติม
หนังสือส่งเสริมการอ่าน
หนังสือและการอ่าน
เด็ก -- หนังสือและการอ่าน
วรรณกรรมสำหรับเด็ก -- ไทย
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: งานวิจัยนี้มีจุดประสงค์เพื่อวิเคราะห์เนื้อหาของหนังสืออ่านเพิ่มเติมและหนังสือส่งเสริมการอ่านระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 และ 6 ตามจุดประสงค์การเรียนรู้ในหลักสูตรประถมศึกษา พุทธศักราช 2521 โดยหนังสือที่เป็นตัวอย่างประชากรมีจำนวน 150 เล่ม เป็นหนังสือที่พิมพ์ใน พ.ศ. 2522-2530 ผลการวิจัย 1. หนังสืออ่านเพิ่มเติมและหนังสือส่งเสริมการอ่านมีเนื้อหาสอดคล้องตามจุดประสงค์การเรียนรู้ในหลักสูตรประถมศึกษา พุทธศักราช 2521 ทุกกลุ่มประสบการณ์ยกเว้นเนื้อหาด้านทักษะการเขียนของกลุ่มทักษะ (ภาษาไทย) เนื้อหาด้านดนตรีและนาฏศิลป์ของกลุ่มสร้างเสริมลักษณะนิสัยและเนื้อหางานประดิษฐ์และงานช่างของกลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ 2. เนื้อหาของหนังสือในกลุ่มประสบการณ์ที่สอดคล้องตามจุดประสงค์การเรียนรู้ในหลักสูตรมากที่สุดคือ กลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต รองลงมาคือ กลุ่มการงานและพื้นฐานอาชีพ กลุ่มทักษะ (ภาษาไทย) และกลุ่มสร้างเสริมลักษณะนิสัย ตามลำดับ 3. หนังสืออ่านเพิ่มเติมและหนังสือส่งเสริมการอ่านที่มีเนื้อหาสอดคล้องตามจุดประสงค์การเรียนรู้สูงอันดับ 1 และ 2 ในแต่ละกลุ่มประสบการณ์มีจำนวน 22 เล่ม เมื่อวิเคราะห์ข้ามกลุ่มประสบการณ์พบว่าเนื้อหาสอดคล้องตามจุดประสงค์การเรียนรู้ในกลุ่มสร้างเสริมลักษณะนิสัยมากทีสุด
Other Abstract: The purpose of this research was to analyze the content of supplementary readers and books for pleasure in Prathom Suksa Five and Six levels according to learning objectives in the National Elementary School Curriculum B.E. 2521. The sample were 150 books published between B.E. 2522 and 2530. Findings : 1. The content of the supplementary readers and books for pleasure was relevant to the learning objectives in the National Elementary School Curriculum B.E. 2521 in every area except the content on writing skills in the Skills Area (Thai Language), the content on music and dancing in the Character Development Area, and the content on handicrafts and crafts in the Work-Oriented Area. 2. The content found most relevant to the learning objectives were the content in the Life Experiences Area, the Work-Oriented Area, the Skills Area (Thai Language), and The Character Development Area respectively. 3. The contents of Twenty two supplementary readers and books for pleasure were found first and second most relevant to the learning objectives of each area. When analyzed across the experience areas, the contents were found most relevant to the Character Development Area.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48089
ISBN: 9745766399
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sasivimon_ro_front.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open
Sasivimon_ro_ch1.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open
Sasivimon_ro_ch2.pdf3.52 MBAdobe PDFView/Open
Sasivimon_ro_ch3.pdf778 kBAdobe PDFView/Open
Sasivimon_ro_ch4.pdf7.74 MBAdobe PDFView/Open
Sasivimon_ro_ch5.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open
Sasivimon_ro_back.pdf29.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.