Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48115
Title: แบบเรียนสังคมศึกษากับการกล่อมเกลาทางการเมืองไทย ในสมัยจอมพลสฤษดิ์ ธนะรัชต์ : ศึกษากรณีความมั่นคงของสถาบันชาติ ศาสนา และพระมหากษัตริย์
Other Titles: Social studies textbooks and political socialization during field marshal Srisdi Dhanarajata's regine : a case study of the security of the nation, religion , monarchy
Authors: วัชรินทร์ มัสเจริญ
Advisors: ปิยนาถ บุนนาค
กนก วงษ์ตระหง่าน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Piyanart.B@Chula.ac.th
ไม่มีข้อมูล
Subjects: สังคมศึกษา -- แบบเรียน
สังคมประกิตทางการเมือง
การเมืองกับการศึกษา -- ไทย
แบบเรียน -- ไทย
การวิเคราะห์เนื้อหา
หลักสูตร -- การวิเคราะห์
ไทย -- การเมืองและการปกครอง -- กรุงรัตนโกสินทร์, 2501-2506
Issue Date: 2533
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์นี้มีจุดมุ่งหมายที่จะศึกษาถึง กระบวนการกล่อมเกลาทางการเมืองโดยการจัดระบบการศึกษาของชาติในสมัยรัฐบาลจอมพลสฤษดิ์ ธนะรัชต์ โดยมุ่งพิจารณาเนื้อหาสาระของหลักสูตรแบบเรียนสังคมศึกษาระดับประถมศึกษาและมัธยมศึกษาสายสามัญ เนื่องจากหลักสูตรแบบเรียนดังกล่าวจะเป็นกิจกรรมกล่อมเกลาทางการเมืองอย่างหนึ่งที่รัฐจัดให้แก่เยาวชน จากการศึกษาพบว่า หลักสูตรสังคมศึกษามีจุดมุ่งหมายที่จะสร้างเอกภาพและความมั่นคงของชาติตามนโยบายของผู้นำทางการเมือง แบบเรียนซึ่งเป็น “สื่อ” ได้ถ่ายทอดปลูกฝังความรู้ความเข้าใจใน 4 ประเด็น คือ 1. การปลูกฝังสำนึกความเป็นพลเมืองในระบบรัฐชาติสมัยใหม่ 2. เอกลักษณ์ทางวัฒนธรรมของชาติ 3. สถาบันสำคัญของชาติ 4. ความสัมพันธ์ระหว่างไทยกับสหรัฐอเมริกา
Other Abstract: This thesis has been carried out with intention to study process of political socialization through the national educational system during field Marhall Srisdi Dhanarajata’s regime. The study has considered precisely in the content of textbooks of the social study subject in primary and secondary education level of general education field since it is observed that the organizing of this aforementioned course with these textbooks could be a political socialization process provided by the government to the youth. From the study it is found that, in the social study curriculum, there was an intention to build up the national unity and security as according to the policy of the political leader. The textbooks were “media” to relay and cultivate both knowledge and understanding of which were divided into 4 points as follow :- 1) To cultivate citizenship consciousness under the modern nation-state system 2) National Identity 3) Essential National Institutions 4) Relationship between Thai and the United States of America
Description: วิทยานิพนธ์ (อ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2533
Degree Name: อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประวัติศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/48115
ISBN: 9745776041
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Wacharin_na_front.pdf1.17 MBAdobe PDFView/Open
Wacharin_na_ch1.pdf1.54 MBAdobe PDFView/Open
Wacharin_na_ch2.pdf7.82 MBAdobe PDFView/Open
Wacharin_na_ch3.pdf5.07 MBAdobe PDFView/Open
Wacharin_na_ch4.pdf8.92 MBAdobe PDFView/Open
Wacharin_na_ch5.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open
Wacharin_na_back.pdf6.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.